Wieze aan de dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Wieze aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:51

Vorig topic:
[RIJ-ITP] Whisper na 5 jaar rust terug eens @ work

Whisper is het paard van Whisperramse. Hij is een BWP van 14 jaar die nu ongeveer sinds anderhalve week weer aan het werk is. Paard heeft hiervoor 5 jaar stilgestaan. Hij durfde vroeger zijn 'grootte' (1m72?) te misbruiken tegen zijn baasje door te steigeren en op een gegeven moment is hij hierdoor niet meer aan het werk gezet. We pakken hem nu rustig weer op en hij gedraagt zich als een zonnetje :D We zijn vooral bezig met hem longeren en Talitha erop te zetten aan de longe en er korte stukjes los mee te laten rijden. Helaas had hij afgelopen zaterdag een singelwondje (wrs door een te losse singel en zweterig weer). Daarom mocht hij zondag een dagje rust en maandag een keertje aan de longe zonder zadel of singeltje. Ik besloot van de gelegenheid nog eens gebruik te maken om de dubbele longe eraan te hangen en zelf nog eens te oefenen.
Whisper was nog nooit met dubbele longe gewerkt, hij kent het longeren wel.

Waar we mee bezig zijn:

- paard weer aan het werk zetten zonder protestacties
- hem losser maken, halshouding meer instelbaar krijgen
- soepeler in heel zijn lijf krijgen

Hij staat al vrij scherp aan de hulpen weer voor een paard die er zolang uit is geweest.

Waar ik maandag vooral op gewerkt heb:

- dubbele longe keer testen, zowel voor mezelf als voor het paard, dus echt zwaar werken hebben we niet gedaan, was meer uitproberen
- beetje erachteraan gestapt

Ik was eerst begonnen met de buitenlonge over de schoft heen, maar die schoof omhoog en ging voor geen meter. Dus ofwel met een longeersingel, ofwel achter de kont.

Afbeelding

Ik besloot dus vrij snel longe achter de benen langs te doen, heb ze gewoon over zijn rug gezwaaid terwijl hij aan het stappen was om eens te zien wat dat gaf, en hij vond het best :)

Drafje:

Afbeelding

Zijn hoofdje:

Afbeelding

Uitnodigen om te zakken, buitenlonge zakte naar mijn mening echt veel te laag, dus ik ga de volgende keer echt een longeersingeltje gebruiken :Y)

Afbeelding

Beetje hoger instellen:

Afbeelding

Mag iets losser in de kaak, maar dit is bijna een leuke houding om naar toe te werken, ooit :+

Afbeelding

Vooraanzichtje, die opnieuw goed het probleem van de zakkende buitenlonge toont:
Afbeelding

Galopje linksom, gewoon even losgalopperen, heb er niets bij gevraagd ondertussen:
Afbeelding

Ook rechtsom was hij braaf:
Afbeelding

Galopje rechtsom, ik liep even mee om hem wat vooruit te krijgen, cirkeltje wordt hem geregeld nog wat te klein en ik wou niet tegentrekken:
Afbeelding

Na een 20 minuutjes zo gewerkt te hebben, heb ik hem uit gestapt door er een beetje achteraan te stappen en te kijken of we zo konden sturen, hij vond het wel leuk heb ik de indruk. Wieze is heel slim en weet nieuwe uitdagingen te appreciëren :j

Hier zie je hem van hand veranderen:
Afbeelding

Halthouden (doet hij supernetjes toch allemaal? :D )
Afbeelding

Hij is echt te braaf gewoon, zelfs met dergelijk lange lijnen bikkelde hij gewoon lekker verder :z
Afbeelding

Het heeft lang geduurd, maar ik begin het echt een leuke knul te vinden :D
Afbeelding

Mijn grootste supporter kwam ook mee, en dat moest uiteraard in de gepaste kledij :')
Afbeelding

Dat was het!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:00

Whoehoe! Netjes! :D
Als daantje oud genoeg is, mag je je kunsten op haar ook eens uitproberen! :D
Wieze is écht geen knol é, k vind het 'n mooien! :j
Hopelijk blijft het zo goed gaan!

poes

Re: Wieze aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:04

Als je hem op sommige momenten ziet draven schrik ik echt van de soepelheid en kracht die er alweer inzit. het is een leuke jongen hoor, maar hij vraagt veel respect, vertrouwen, consequentie en uitdaging. En dan hebben we er hopelijk een gouden beest aan :D

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:04

haha, het eerste wat mij opvalt is dat hij naast u echt klein lijkt :') toch zeker in vergelijking met hoe groot ik hem vind als ik er naast sta :oo

Hij ziet er duidelijk heel rustig uit, krijg zo het gevoel dat hij die afwisseling van de laatste tijd wel heel erg leuk vindt :j

de buitenlonge gaat soms inderdaad wel heel laag := maarja, het singelprobleem inderdaad.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:10

Ja als ik zag dat ze te laag zakt laat ik ze gewoon vieren, dan kan hij er nooit instappen. Maar ik vond het niet prettig werken.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:36

Amai, dat ziet er netjes uit! Ik zou er niets van bakken :-) Ziet er niet zo simpel uit :-)

Wieze doet het super!

Ohja, uwe supporter :+
Laatst bijgewerkt door Alizeetje op 15-04-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:42

Zo hee poes, hoe doe je dat? Ik raak met lijn al onherroepelijk in de knoop en jij hebt er twee beet, en een zweep, en krijgt ook nog eens van alles gedaan bij het paard. Als je ooit eens in de buurt bent mag je 't laten zien, vos staat ook erg open voor nieuwe dingen :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:46

Nou gewoon eraan beginnen en dan sukkelen maar :')
Neen serieus, heb hier echt niet veel gedaan, maar mits een schoftje is dit heel leuk werken. Ik was allang blij dat hij niet erbij ging steigeren, maar hij keek werkelijk vrolijk. Maf beest :D

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:50

Whisse ziet er goed ui, 't gaat goed zo te zien :j

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:02

Hier dan ook nog eens de trotse eigenaar! :D
Moet zeggen dat ik Whisper echt niet met sprongen, maar met kilometers zie vooruitgaan.
Ik herken mijn mannetje haast niet meer! :')

Nu even ontopic; Whisper pakte alles zeer goed op, iets nieuws is echt een uitdaging voor hem. :j
Trouwens bedankt voor alle comments!

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:39

Dubbele longe is echt tof om mee te werken he!
Ik werk altijd wel mee longeer singel want kpeis dat Charlie zo bokken moest da longeertouw zo laag zoals bij jullie soms zijn :P
En ik dacht altijd da Whipster groter was dan Charlie? maar ze zijn precies dan even groot met hun 1.72m.
Kvind Whisper al wa voller uitzien dan de winter, maar met jullie training zullen daar snel wel spiertjes bijkomen!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:06

Hij mist idd vooral spieren nu, grasbuik zit erop :) Volgende keer gaat er echt een singeltje aan, dit was zo'n idee op het moment, maar vond het ook niet praktisch :n Wieze is trouwens geen bokker, echt niet, das makkelijk :D

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:13

Ziet er goed uit voor een probeerrondje! Longeersingel is inderdaad handiger, zeker als je er zelf handiger in wordt, dan kan je meer oprichten of juist lager instellen (doordat je dan de lijn door de singel steekt, door het bit haalt en bevestigd aan de singel). Ook voorkom je dan het probleem van de zakkende buitenlijn (dat kan weleens spannend worden als hij te laag komt te hangen en om de benen gaat klapperen)

Ik ben zelf ook een fan van de dubbele longe, echt fijn om mee te werken!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 09:19

Dank je! Moet toegeven dat ik dit niet bij elk paard zo zou proberen, deze is heel bomproof en in alles gerust. Als we het nog eens proeberen, maak ik weer foto's!

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:20

als ik jou was zou ik een longeer singel gebruiken
want als er wat verkeerd gaat heb je minder kans om de longeerlijn om de benen te krijgen en je kunt de longeerlijnen
door het bit naar beneden tussen de voorbenen doen of aan de zijkant zodat je hem een stuke meer naar beneden krijgt waaardoor die lo sser word in zijn lijf en persoonlijk vind ik dit erg goed en fijn om zo mee te werken nou wens je veel plezier met je paardje

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:53

super leuk.
even 1 tip
gebruik de volgende keer even een longeersingel
dan gaan de lijnen ook niet zo hangen. en dan is het
meer een controle met het rijden.
zo trek je hem met de binneteugel naar 1 kant.
snap je wat ik bijdoel ??
anders maak ik vanavond even foto's

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:44

Bedankt voor de tips! Vanaf nu gaan we ook wel degelijk een longeersingel gebruiken.
Is wat veiliger en bovenal prettiger voor het paard! :j