Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Echwel schreef:Maar hoe meer massief hoe zwaarder de wagen en met enkelspan wil je het gewicht toch zo lag mogelijk houden voor de pony/paard
Ik vergelijk het altijd met zo een ug die op het water loopt door verdeling van het gewicht blijft hij erop lopen of dat wij met 2 voeten op et water gaan en er altijd in zakken.
Klase 4 is massief verplicht van oudsher maar miss is er nog eens een discussie mogelijk of het wel voor het welzijn van het dier zo verstandig is..
AAn de andere kant met 4 span paard en de verplichte 600kg wagen plus 3 mensen is massief weer beter want 0ng 1000kg op 4 luchtbandjes geeft problemen dan is de druk per band 250kg en dat kan lekke banden veroorzaken..
Zolang je echter dat gewicht niet hebt en geen klasse 4 rijdt is lucht veel verstandiger

Echwel schreef:Hafjelinger ik bedoel dat je iedere keer weer probeert om iedereen ervan te overtuigen dat je alles weet en geloof me je bent nog zo jong je weet niet alles, sterker nog na 44 jaar in de paardenwereld rondlopen leer ik iedere dag nog bij..
Wij rijden nu al 15 jaar wedstrijden op luchtbanden en dat is niet voor n iets puur het behoudt van onze pony's dat staat nl voorop
Er is niemand die beweert dat massief makkelijker is voor de pony en lichter, ik snap dan ook niet hoe een wagenbouwer kan aanraden om als je net begint met massief te beginnen ik vind dat toch een beetje nalatigheid...
Ardo ik bedoel qua gewicht, hoe meer rubber en staal waar het omheen zit hoe zwaarder het gewicht
Edit Silfie ik denk dat voor jou vanuit een rolstoel lucht idd veel beter is, ook al eens aan een lichtgewicht kunsstoftuig gedacht dat scheelt jou werkelijk kilo's
Echwel schreef:Hafjelinger ik bedoel dat je iedere keer weer probeert om iedereen ervan te overtuigen dat je alles weet en geloof me je bent nog zo jong je weet niet alles, sterker nog na 44 jaar in de paardenwereld rondlopen leer ik iedere dag nog bij..
Wij rijden nu al 15 jaar wedstrijden op luchtbanden en dat is niet voor n iets puur het behoudt van onze pony's dat staat nl voorop
Er is niemand die beweert dat massief makkelijker is voor de pony en lichter, ik snap dan ook niet hoe een wagenbouwer kan aanraden om als je net begint met massief te beginnen ik vind dat toch een beetje nalatigheid...
Ardo ik bedoel qua gewicht, hoe meer rubber en staal waar het omheen zit hoe zwaarder het gewicht
Edit Silfie ik denk dat voor jou vanuit een rolstoel lucht idd veel beter is, ook al eens aan een lichtgewicht kunsstoftuig gedacht dat scheelt jou werkelijk kilo's