naar rechts kijken met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

naar rechts kijken met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 14:49

mijn paardje kijkt onder het longeren en rijden erg naar rechts.
vooral bij het longeren omdat je dan moeilijk kan bijsturen.
ik longeer meestal alleen met normale longeerlijn.
af en toe bijzet erbij.

maar nu werd er mij vertelt dat als ik met een dubbele longeerlijn waarschijnlijk dat kan verbeteren.
dat ze naar binnen kijkt en dat ze haar achterhand er goed onderzet.
doet ze ook af en toe niet zo goed.

wat is jullie ervaring hier mee.
of heeft iemand een betere optie?

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:38

het feit dat je paardje naar buiten kijkt heeft waarschijnlijk te maken met zijn evenwicht...
je kunt best oefenen met een bijzet zodat hij stelling leert aan te nemen, longeren met dubbele longe is eigenlijk zelfde als rijden, alleen dan dus vanaf de grond :+ maar daar heb je in het begin zeker hulp bij nodig... hier kun je niet zomaar aan beginnen, waarschijnlijk kom je dan in de knoop te zitten met alle touwen ;)
ik zou proberen met de bijzet, niet te kort maken want dan raakt hij toch alleen maar in de stress (of erger) en dat wil je niet, maar zorg ervoor dat hij wel al iets van stelling moet nemen en dan kun je dat langzaam opbouwen

even over het evenwicht nog: zorg wel dat de bodem goed is en de longeercirkel niet te klein anders kan hij niet anders als zijn evenwicht verliezen ;)
8-)

Puchje

Re: naar rechts kijken met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:40

Jouw pony is scheef...
Als ze naar rechts kijkt bij het longeren is haar rechterkant sterker, zekerder en korter. Deze kant moet worden opgerekt, en de andere kant juist sterker worden gemaakt.
Dubbele longe is een oplossing, maar let erop dat je niet onnodig in de mond gaat hangen, maar probeer de hulpen te geven met je zweep (=aanwijsstok) . Succes ermee :)

wilmatj

Re: naar rechts kijken met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 18:52

ja als ik met dubbele longe ga werken word ik in het begin geholpen.

bijzet helpt weinig.
kijkt ze alsnog naar rechts