Hoe lang bezig aanleren one rein stop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Hoe lang bezig aanleren one rein stop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 18:41

Ergens binnenkort wil ik naar buiten met mijn paard. Sowieso buitenritten, maar we gaan ook een keer een strandrit doen. Ik rijd nu met een crb en dat gaat prima, maar als ze schrikt reageert ze er niet altijd meer op. In een bak vind ik dat niet zo erg, want meestal gaat ze alleen maar rennen en verder geen gekke dingen doen, en dan kan ik haar ook snel genoeg weer terugnemen. Maar buiten is die tijd er niet altijd, en wil ik dus een betrouwbaardere noodrem hebben.

Nu ben ik al wel bezig met het aanleren, maar veel verder dan het hoofd iets ingebogen kom ik nog niet. Is ook mijn fout, ik vergeet te vaak om het te oefenen. Wordt wel beter, overigens. :P

Maar hoe lang duurt het ongeveer voordat je er vanuit kunt gaan dat het een betrouwbare reflex is geworden? Kan dat al binnen enkele weken?
Of is het dan veiliger om een hoofdstel aan te schaffen met scherpere inwerking, zodat ik toch wel een noodrem heb?

Ik heb het overigens niet over blinde paniek situaties, dan rent ze toch wel, wat voor optoming dan ook.

Arabesk

Re: Hoe lang bezig aanleren one rein stop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:05

Met een stukje wortel of paardensnoepje is het aanleren gemakkelijker en gaat ook sneller 8-)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:35

Haha, nou ja, het aanleren van de beweging ben ik ook niet zo bang voor. Denk dat als ik morgen er serieus mee aan de gang ga, ze het binnen een kwartier vlekkeloos doorheeft.

Maar dan is het natuurlijk nog geen reflex, en daar helpen snoepjes en wortels niet bij, vrees ik. :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:37

mwoah, een van onze paarden buigt al in als je even aan je broekzak frummelt. Die is geprogrammeerd op broekzak = snoepje en dus automatisch de ORS. Alleen is het nu het snoepreflex geworden :+

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 16:03

Zie het helemaal voor me. :P

Zó enthousiast hoeft nou ook weer niet, haha. Al doet ze dat waarschijnlijk wel..nu ze kan flemen op commando, doet ze dat ook de hele tijd, want het is oh-zo-leuk..:D

Ach, misschien als mijn paard het net zo gemakkelijk gaat doen straks, gelooft iedereen op stal me tenminste als ik zeg dat bitloos rijden écht niet gevaarlijker of enger is, haha.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:51

Een bit is zeker geen garantie, het is geen rem, maar het geeft zeker en vast wel iets meer in handen.
Bitloos kan zeker ook, geen enkel probleem maar het vraagt iets meer ervaring, veel meer consequentheid van de ruiter, en toch wel iets meer risiko.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:49

Verplaatst van NA --> NH

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:36

Bij ons duurde het, alles bij elkaar, ongeveer een week iedere dag een kwartiertje herhalen. ;) Maargoed, ik weet niet wat voor basis je hebt? Wij waren nl al een half jaar met parelli bezig.

Ik zou overigens niet gaan voor een scherpere inwerking, dat is geen probleemoplossing, en op de lange duur heb je daar alleen maar jezelf mee.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:17

El_vis schreef:
Ik zou overigens niet gaan voor een scherpere inwerking, dat is geen probleemoplossing, en op de lange duur heb je daar alleen maar jezelf mee.

Het spijt me, maar ik vind dat altijd nog een betere oplossing dan met een CRB op pad gaan terwijl je nog geen goede ORS hebt.

TS, blijf alsjeblieft in de bak oefenen aan je ORS voordat je met je touwhalster naar buiten gaat! Anders is het gewoon vragen om problemen...

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:13

Arabesk schreef:
mwoah, een van onze paarden buigt al in als je even aan je broekzak frummelt. Die is geprogrammeerd op broekzak = snoepje en dus automatisch de ORS. Alleen is het nu het snoepreflex geworden :+

Hier ben ik het niet mee eens, als een paard écht op de vlucht is, is zijn laatste prioriteit wel eten dus zal er weinig van je one-rein-stop overblijven.

TS: Als je je paard leert voor druk te wijken moet dat ook geen probleem zijn, mijn paardje had het héél snel door als hij zn hoofd gebogen hielt dat dan de druk weg ging.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 15:28

Auky: moet zeggen dat ik het daar niet mee eens ben hoor. Tenzij jij ook vindt dat driekwart van de bitruiters óók niet meer naar buiten mag. :)

Mijn probleempje was dat ik standaard met lange teugels rijd, en mijn teugels op maat nemen lijkt best wel op het 'signaal' voor de ORS. Dat was ook niet de bedoeling. Dus ga nu gewoon oefenen dat binnenteugel = hoofd inbuigen, buitenteugel (duwend) = bocht maken. Dat gaat ook steeds beter, ze buigt steeds iets verder in..het idee is dat ze net zo ver inbuigt als ik vraag, zeg maar.

Volgens mij is het principe dan hetzelfde, toch? Want het inbuigen blijft een soort van rexlefhandeling die ze niet met stilstaan associeert.

Canthar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:43

ik denk dat als ze schrikt ze in eerste instantie toch niet let op wat jij met je teugel doet. maar stel dat ze gaat rennen (al lijkt me dat niet heel waarschijnlijk als je met een groep gaat, hetzijden ze gaan er allemaal vandoor) dan kun je toch gewoon één hand op de schoft en met de ander haar flink inbuigen, hoe noem je dat, disengage, je weet wel :P dat werkt bij mij altijd prima.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:22

DaniBanani schreef:
Auky: moet zeggen dat ik het daar niet mee eens ben hoor. Tenzij jij ook vindt dat driekwart van de bitruiters óók niet meer naar buiten mag. :)

Ik vind inderdaad dat je ook niet naar buiten moet gaan als je je paard met bit niet kunt inbuigen tot een ORS ;) Dus vraag me af in hoeverre we het niet met elkaar eens zijn... Maar dit topic ging over het aanleren van ORS om met een touwhalster buiten te rijden, toch?

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:36

Auky schreef:
El_vis schreef:

Het spijt me, maar ik vind dat altijd nog een betere oplossing dan met een CRB op pad gaan terwijl je nog geen goede ORS hebt.

TS, blijf alsjeblieft in de bak oefenen aan je ORS voordat je met je touwhalster naar buiten gaat! Anders is het gewoon vragen om problemen...

ik zei toch ook niet dat ze met CRB naar buiten moest? ;)
ik raad het uberhaupt sterk af om naar buiten te gaan als je je paard nog niet netjes 'in de hand' hebt.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:38

El_vis schreef:
ik zei toch ook niet dat ze met CRB naar buiten moest? ;)
ik raad het uberhaupt sterk af om naar buiten te gaan als je je paard nog niet netjes 'in de hand' hebt.

Dan hebben we het toch over hetzelfde? ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:02

DaniBanani schreef:

Mijn probleempje was dat ik standaard met lange teugels rijd, en mijn teugels op maat nemen lijkt best wel op het 'signaal' voor de ORS. Dat was ook niet de bedoeling. Dus ga nu gewoon oefenen dat binnenteugel = hoofd inbuigen, buitenteugel (duwend) = bocht maken. Dat gaat ook steeds beter, ze buigt steeds iets verder in..het idee is dat ze net zo ver inbuigt als ik vraag, zeg maar.

Volgens mij is het principe dan hetzelfde, toch? Want het inbuigen blijft een soort van rexlefhandeling die ze niet met stilstaan associeert.

rij met je zit ;) teugel is pas het laatste wat je gebruikt. Sturen doe je met de energie van de gang waarin je dan zit, ORS vraag je om stilstaan; geen energie in je lijf dus.
Oefen naast de ORS ook het disengagen, dus hetzelfde maar dan wel met energie, zodat de achterhand overstapt.