ik zie door de bomen het bos niet meer, welke methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

ik zie door de bomen het bos niet meer, welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:49

als ik google/bokt zoek op NH manieren/methoden dan kom ik op elke naam de meest negatieve reacties tegen.
de een is te zweverig en niet concreet en de ander een 'dierenmishandelaar'.

ik begrijp dat hoge bomen veel wind vangen, maar ik weet echt niet meer waar ik me nu in moet gaan verdiepen.

ik loop met mijn 3 jarige tegen wat problemen aan [wat zich vooral uit in dominant gedrag] , en wil ik graag dmv grondwerk aan gaan werken.
wat is nou een goede methode om me in te verdiepen?

mvs

Re: ik zie door de bomen het bos niet meer, welke methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:54

tjah.. het is precies zoals je zegt te: veel bomen

ik denk dat je je gewoon niet moet laten leiden door alle negatieve reactie's lees over verschillende methode's wat en mix desnoods van alles door elkaar. Het is heus niet zo dat als je de 7-games van parelli doet dat je dan niks meer van Monty's methode mag gebruiken

Als je toch graag een concrete richtlijn wilt volgen, wat natuurlijk wel heel erg fijn is kan je het best gewoon op je gevoel af gaan. Welke methode spreekt je aan en welke niet?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:20

De beste methode is waar het paard goed op reageerd en wat jijzelf ook prettig vind om te doen, dus voor BEIDEN plezierig en leerzaam .....
Zelf zie ik heel veel onkunde ,paarden die gevaarlijk worden en gaan vechten, bang worden en gaan vluchten of in zichzelf keren en zich afsluiten....
Paarden die verkeerd worden beoordeeld of het niet begrijpen of het zelfs niet kunnen....., waarbij ze de druk psychisch niet aankunnen.....
Verdiep je eerst in je paard, traag of snel-lerend, veel of weinig energie ,krachtig of nog slapjes, leider of volgeling, brutaal of schrikkerig....hoe is hij op vreemd terrein, met andere paarden.....
Past dit goed bij jouw ? Wat wil je met je paard gaan doen ? Waar loop je nu tegenaan ?
Kijk als jij een psychisch probleem hebt hoef je niet naar een orthopeed te gaan, tenzij het probleem daar begonnen is......b.w.v.s.
Zoek uit waar de problemen begonnen zijn en begin vandaaruit te vragen en te zoeken.....dan rolt het balletje vanzelf ergens heen !!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:21

Waar ik zelf veel baat bij heb gehad is Monty Roberts. Onder begeleiding welliswaar, maar toch. Maar het is idd maar net wat je zelf prettig vindt...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:24

Ik combineer gewoon Parelli met Clickertraining :')

Vooral dan Parelli op de Emiel Voestmethode, net iets gemakkelijker dat Nederlands :D En ik krijg les van Inge Teblick in clickertraining.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:25

Als we clickertraining ook meetellen dan doe ik dat ook nog :P

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 07:43

hmm het is wel zo dat je gerust dingen kan combineren, maar of het verstandig is te doen in het beginstadium vind ik nog een andere vraag. Tenslotte moet jij als mens nog veel leren. Je paard kent het immers al, die krijgen het van veulen af mee van de moeder en andere kuddegenootjes.

Ik doe met mijn paard parelli, en ik heb ook geprobeerd om dingen te gaan combineren, maar dat zorgde alleen maar dat ik minder snel vooruit kwam. Dus nu doe ik enkel parelli, en ik merk dat we zoveel sneller vooruit komen, en omdat het programme gebaseerd is op de horsenalities (paardenpersoonlijkheden), werkt het echt voor ieder paard. Waar vroeger in de oude level pakketten gesproken werd van je moet dit of dit als je ergens tegenaan botst is er nu geen oplossing meer die 'niet correct' is. Eenmaal als je de horsenalities kent en je paard in 1 van die 4 kwadranten zit op (en dat kan van het ene op het andere moment verschillen, daarom is het wel belangrijk elke horsenality te kennen en hekennen), kan je ook op een gepaste wijze reageren die op DAT moment nodig is voor je paard.

Dat vind ik een bijzonder goede ontwikkeling in het parelli programma!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:40

Ik zou je ook Parelli adviseren, omdat die een duidelijk doordacht stappenplan heeft en je niet het risico loopt dat je dingen overslaat of dingen gaat doen die weleens haaks op elkaar kunnen staan. Dat risico is er wel als je een beetje van dit en een beetje van dat gaat gebruiken, maar verder geen rode lijn in je trainingsschema hebt.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:08

Zelf zou ik niet parelli aanraden maar je kan het natuurlijk altijd proberen! Ik vind het zelf te 'menselijk'. Dat stappenplan vind ik alles behalve paards.
Zelf heb ik enorm veel geleerd van hempfling. Maar je moet echt je eigen manier vinden :) Probeer van iedereen wat te leren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:12

sorry voor mijn late reactie, ik ben dit weekend erg druk geweest.
ik ga morgen op mijn gemak nog even alle reactie doorlezen en eens kijken wat parelli precies inhoud :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:52

interessant topic dit.
en precies wat mij momenteel ook bezighoudt.
ik heb problemen met mijn halfingerruin,zo erg,dat ik verkopen overweeg...maar ik wil dat anderzijds ook niet,ik ben ervan overtuigd dat het wel goed kan komen tussen ons 2tjes.

ik heb nu contact gezocht met daan simoons(www.junik.nl),die woont hier vlakbij. eens kijken wat hij ons te bieden heeft.
overigens heb ik eergisteren het boek"Natuurlijk Paardrijden"van Hempfling in mijn handen gehad, dat is volgens mij ook een zeer leerzaam boek!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:53

Misschien kan je een keer een clinic volgen bij iemand met een holistische aanpak? Daarbij worden verschillende stijlen gecombineerd en leer je zelf datgene uit elke methode te pakken wat je zelf als goed ervaart.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:01

GreenRider schreef:
Zelf zou ik niet parelli aanraden maar je kan het natuurlijk altijd proberen! Ik vind het zelf te 'menselijk'. Dat stappenplan vind ik alles behalve paards.

Tuurlijk is dat stappenplan alles behalve paards... Je paard kent het immers al... Het is wij mensen die het moeten leren en wij leren nu eenmaal beter in stappen. Trouwens, als je iets wil dat 'paards' is kan je best helemaal niet met paarden omgaan, want dat roofdieren met prooidieren omgaan is al helemaal niet 'natuurlijk' of 'paards'...

Het nieuwe parelli programme is trouwens gebaseerd op de horsenalities en veel minder op de stappen zoals die ervoor beschreven werden in het level 1 programma. Juist omdat mensen teveel willen perfectioneren en daardoor te lang in level 1 blijven hangen waardoor ze geen vooruitgang boeken... Het is de bedoeling héél vlug door level 1 te vliegen en zo snel mogenlijk naar level 2 te gaan waar je pas echt gaat spelen met je paard.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:05

In mijn ogen kan je nooit één methode volgen, simpelweg om jij jij bent. Je kan nooit doen wat een ander doet, om jij die ander niet bent.

Parelli ben ik geen fan van, om 3 redenen. Allereerst juist die stappenplannen van hem. Een paard kent geen stappenplan, en paarden reageren niet volgens een boekje. Ten tweede de levels die hij hanteerd (het heet tegenwoordig anders, maar het idee erachter blijft hetzelfde). Je moet eerst het ene kunnen voor je door mag. Dit heeft niks meer met het paard te maken, maar weer alles met de mens en het prestatiegerichte van de mens. Gadver. Ten derde zie ik heel vaak kunstmatig aangeleerde beweging en commando's bij mensen die zijn methode volgen. Het heeft niks meer met natuurlijk gedrag van het paard te maken, maar domweg met aangeleerde comando's. En daar moet dan dikwijls ook nog bij nagedacht worden ook. Het verbaast me dat mensen nog net niet met het boekje in de hand met het paard aan het werk zijn, want zo ziet het er vaak uit. Kunstmatig en nep. En dat zie je aan de reacties van het paard terug. Nee, ik ben geen fan van hem. Toch zitten er goede dingen in zijn methode, en die gebruik ik dan ook zeker. Dus je erin verdiepen is alleen maar aan te raden, net als met alle methodes overigens.
Maar zo ben ik ook absoluut geen fan de join-up gedeelte van de methode van monty roberts. Edit: en zo heeft elke methode zijn goede en minder goede dingen.

Wat paarden betreft is er zijn er maar 2 leermeesters: je paard en jijzelf. En zolang je naar beiden luisterd, en goed en eerlijk luistert en ook nog om hulp durft te vragen, dan denk ik dat je een heel eind komt. Verdiep je in alle mogelijke methoden. Hempfling (persoonlijk iemand waar ik wel achter sta, maar dat komt eigenlijk omdat hij precies dit uitdraagd, doe mij niet na maar volg je eigen weg), roberts, parelli, maar ook klassieke leraren, AdB, gewone instructeurs, mensen die paarden beleren, psychologen, coaches, alles en iedereen. Neem van iedereen mee wat bij jou past, kijk kritisch en neem niet alles klakkeloos aan. Maar word niet iemand anders, en kopieer ook niet iemand anders. En bedenk: de beste manier op de taal van het paard te leren, is niet van een mens, maar van je paard!!!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:14

je hebt zeker gelijk Lalidan, alleen ben ik zelf wle fan van Monty en Parelli juist omdat ik alleen de positieve punten meeneem :) Hempfling is prachtig maar naar mijn mening erg moeilijk te begrijpen voor de 'leek'. Stappen plannen komen misschien niet zo paards over maar zorgen er wel voor dat er in ieder geval een duidelijk basis, bij mensen die nog niet echt bekend zijn met hoe het paard in elkaar zit, waarna je inderdaad pas echt kan gaan spelen met je paard

ook ik doe niet echt aan de stappenplannen hoor :) ze zijn meer voor verduidelijking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:19

Parelli trekt mij ook niet,omwille dat stappenplan. Wat niet wegneemt dat ik het fijn vind dat zoveel mensen er baat bij hebben.
Ik heb net bij bol.com(had nog kortingscoupons)een boek van lesley bailey besteld..ben benieuwd.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:58

wouw Lalidan, erg mooi gezegd en ben het er helemaal mee eens :j
@ mvs: de paardentaal is soms gewoon wat moeilijk. Niet alles kan makkelijk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:23

Ik heb dit mijzelf ook veel afgevraagd.
En daarom veel gelezen en bekeken. :j

Ik heb twee boeken waarin meerdere methoden worden uitgelegd.:
Paarden trainen aan de hand
Dit is van Lesley Bailey

En uhm het paard als Partner

Misschien handig om zo'n boek eens door te lezen. :j Er staan ook al wel bruikbare dingen in.

Ik neem dingen vanuit oa Parelli, Voest, Equisense en Hempfling mee. Vast nog wel meer, waar ik even niet op kom.
En ik zie wel wat ik wel geschikt vindt, en wat niet.
Ik kijk veel filmpjes (zowel op DVD als via Youtube) en doe zo weer ideetjes op.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 21:56

Ik zou zeggen volg je eigen gevoel, zoek over elke methode iets, en geef alles een eerlijke kans en kies dan wat het meest bij jou past. Is het het uiteindelijk niet helemaal kan ik me namelijk niet voorstellen dat je niets geleerd hebt en zo kun je dus uiteindelijk je eigen maniertjes ontwikkelen.