Nimondro @ Lange lijnen 1e x

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Nimondro @ Lange lijnen 1e x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:53

Aangezien ik niet zoveel rijd zocht ik een nieuwe manier om lekker met mijn paard aan de slag te gaan. Afgelopen dinsdag heeft een vriendin dit laten zien en heb ik ook een rondje gestapt. Vandaag ben ik zelf aan de slag gegaan. Nimo pakt het super op en ik vind het heerlijk om op zo'n manier samen te werken. Hij ook :+
Daarvoor had ik het geprobeerd met een ervaren shetlander maar dat ging niet zo super. Dan kon ik wel merken dat ik gewoon een goede band heb met mijn eigen paard.

Door de enge hoek :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Leuk, die afwisseling :D

Afbeelding

Afbeelding
Kijken voor de wending. Serieus :+

Afbeelding

Afbeelding
En dan weet ik even niet meer wat ik met mijn binnenhand moet doen..

Afbeelding
Hier ook. Nimo wilde naar binnen en ik moet nog even erachter komen hoe ik dit corrigeer

Afbeelding
Heerlijk knap paard :+:

Ik heb hier geen ervaring mee verder, voor een eerste keer vond ik t echt goed gaan, en ik heb ontzettend veel plezier gehad. Dit is zeker iets wat we vaker gaan doen.
Ik vroeg me alleen af, als ik van hand verander, hoe wissel ik dan van positie? Bij die shetlander konden de lijnen gewoon over zijn achterhand heen. Alleen nimo's achterhand is een flink stuk hoger :+ en de lijnen blijven haken waardoor ik halt moet houden en dit weer goed moet leggen.. Iemand tips?

Patriciavt

Re: Nimondro @ Lange lijnen 1e x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:24

Wat grappig Rianne!
Nimo lijkt t wel leuk te vinden!

Fijn dat je op een andere manier met je paard aan de slag kunt ;)

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:23

hooi rianne,
dat ziet er ook leuk uit!!
ik heb er helemaal geen verstand van maar volgens mij vindt hij het ook leuk! en het ziet er ook ontspannen uit zelfs in de enge hoek :o haha :P

nu nog de clickertrainingen!! :D

miepmiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:32

ik weet niet precies hoe je dat kan doen ik doe het gewoon hoorg zwaaien met de touw zo dat hij er over heen valt.
paard vond het in het begin wel beetje eng als je het rustig doet went hij er wel aan.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:41

Rianne, als je met van hand verwisselen je nieuwe 'buitenteuge' wat langer laat, dan zakt die vanzelf achter zijn kont langs en dan neem je em weer wat strakker ;)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:45

ja dat deed ik nu ook maar ik kreeg m niet meer terug omhoog :+

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:28

Leuke foto's! Je kunt aan Nimo zien dat 'ie dit leuk vind, hij kijkt erg geconcentreerd. Was met mij altijd ook zo, pas als 'ie moest gaan nadenken, werd het interessant. :D

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:34

Leuk om te doen hè? Ik doe het te weinig maar het is heel fijn voor de afwisseling. Ik vind dat je hem mooi op lengte houdt (vooral de laatste foto's), ziet er goed uit!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 10:53

Ja haha rechtuit gewoon oortjes naar voren en als ik dan wat van hem vraag, een volte ofzo, zie je m echt denken.
Waar ik echt zo ontzettend super blij mee ben is dat hij zo braaf is hierbij. Had dat echt niet verwacht. Bij die hoek is ie bijv. onder t zadel altijd aan t rennen. En ik weet wel waarom hij zo braaf is, ik was gewoon ontspannen, geen druk. Nu nog onder t zadel :D

Wat ik heb gehoord moet ik voldoende druk op beiden teugels houden en doe ik dat dus verkeerd op de laatste foto's. Maar als een paard buigt, komt de buitenteugel strakker te hangen en de binnen teugel losser. Ik weet nog niet hoe ik dat opvang, of de teugel door mijn handen laten glijden zodat deze strakker komt en weer wat losser wanneer we weer rechtstellen, of mijn binnen hand meer opzij. Maar aldoende leert men.

Dit is overigens niet iets wat ik sporadisch zal gaan doen. Ik rijd niet zo heel veel en dit is voor mij dé oplossing om hem zelf aan t werk te zetten. Ik vind dit ook leuker dan bijv. longeren met pessoa. En zo help ik zelf ook mee zijn onderhals weg te trainen :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:57

Persoonlijk zie ik dit liever met een longeersingel gebeuren. Leidsel wat over schoft/rug heenloopt werkt nu heel anders in dan die die rechtstreeks met jou in verbinding staat. Je rijdt ook niet met je buitenhand hoog en binnehand laag, aan de dubbele longe doe je dat ook niet.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 11:08

dubbele longe doen we wel met longeersingel.
En op zich houd ik mn handen redelijk op gelijke hoogte, wendig is wat wennen, en op de momenten dat ik zijn tempo moet controleren heb ik mijn buiten hand iets hoger en geef ik een ophouding. Maar zo heb ik dat ook met rijden geleerd.

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:39

Ziet er goed uit, super geconsentreerd !
Wel vind ik hem echt aan de dunne kant, jammer meer body zou hem goed staan.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 01:03

Ja hij heeft echt zijn momenten helaas. Hij begint nu weer een beetje in te vallen :\ Komt vermoedelijk doordat hij zo strest als hij alleen staat in stal en dat kwam de laatste tijd wat vaker voor omdat zijn buurpaarden dan weg zijn.
We hebben t voer verhoogd, paar kilo kuil meer per dag en wat extra krachtvoer.

Verder is hij in superconditie, hij is vrolijk, alert, zit goed in zijn vel, glanst mooi. We krijgen m alleen niet (blijvend) dikker. DA kon ook niets vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 01:23

Adil18 schreef:
Persoonlijk zie ik dit liever met een longeersingel gebeuren. Leidsel wat over schoft/rug heenloopt werkt nu heel anders in dan die die rechtstreeks met jou in verbinding staat. Je rijdt ook niet met je buitenhand hoog en binnehand laag, aan de dubbele longe doe je dat ook niet.

Hier ben ik het mee eens, je krijgt nu idd een verschillende inwerking op beide bitringen wat niet de bedoeling is.
Met een longeersingel heb je ook niet het probleem dat je de longe over de rug moet leggen.

Het naar binnen vallen moet je corrigeren met de zweep, op de foto waar je dat bij hebt staan kun je 't perfekt zien wat er moet gebeuren, namelijk de zweep ietje lager en iets meer in zijn richting, begrenzen dus.

Zelf vind ik het prettiger om de leidsels/longe een meter langer te hebben zodat je achter het paard kunt lopen, de zweep kun je dan heel makkelijk links en rechts van het lijf gebruiken en zo bv ook wijken.

't Is wel een erg mooi paard trouwens, mag ietsje dikker nog.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:30

Denk dat je genoeg doet om hem dikker te krijgen hoor. Bij mij wilde dat ook nooit. Ja, in periodes dat ik hem weinig reed, maar dat dier moet juist aan de gang blijven. :D

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 09:36

Ja hij zit nu juist super in zijn vel, :D, wordt lekker aan t werk gezet. Tis gewoon een 'erg slank' paard. Soms komt er wat meer spek aan, maar dat is er ook zo weer af. Belangrijkste is dat hij gezond is en goed in zijn vel zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:55

Hij is ook niet mager hoor maar zou kunnen dat het je zelf nog niet was opgevallen, vandaar. Als hij voldoende krijgt, goed in zijn vel zit (zo ziet ie er wel uit) en je krijgt hem gewoon niet dikker dan is het zo ook goed. Bij mensen heb je ook stevige en pezige/magere type's ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:42

Leuk dat je met hem aan de lange teugel werkt :) Tis inderdaad een goede manier van trainen als je niet (meer) kunt rijden en toch serieus bezig wilt zijn.
Voor de eerste keer ziet het er echt goed uit! Wel heb ik het idee dat je nog pittig door moet lopen, probeer dmv korte ophoudingen zijn tempo omlaag te brengen. Vertraagd hij, gelijk weer ruimte geven met je teugels. Zo voorkom je dat hij in je handen gaat hangen.

Als je je er meer in wilt verdiepen zou ik je aanraden om eens op deze site te kijken: http://www.rijkunstzondergrenzen.nl Dat is de website van Piet Bakker die al jaren aan de Lange Teugel traint en ook regelmatig clinics geeft. Hij verkoopt ook een dvd met hele duidelijke uitleg over het werken aan de LT en hoe je het best kunt beginnen en welke oefeningen goed en handig zijn om te doen. Echt een aanrader!

Overigens is het bij het werken aan de lange teugel niet gebruikelijk om met een longeersinel te werken. Die zit namelijk ontzettend in de weg zodra je aan de zijgangen gaat beginnen. Je zou nog iets meer naast je paard kunnen gaan lopen (ter hoogte van de achterhand) zo kun je ook meer controleren wat er met je teugels gebeurt.
Wat het van hand veranderen betreft, dat is echt even een handigheidje wat je jezelf aan moet leren. Zelf werk ik met een Shetlander en dat gaat gemakkelijk :j Maar heb ook een tijdje een Andalusiër getraind en dan moet je echt even zorgen dat je er handig in wordt om de teugels over de achterhand te doen. Komt vanzelf wel!

Succes, en het belangrijkst is inderdaad dat jullie er allebei plezier aan beleven :j

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:46

gebruik een longeersingel
en houd de buitenste longeerlijn achter de
billen van het paard en als je dan van hand verander gaat automatisch de nieuwe buitenste longeerlijn achter zijn bil

heel handig en stuk veiliger een longeer singel en je kunt hem ook nog bij zetten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:52

bobolien schreef:
gebruik een longeersingel
en houd de buitenste longeerlijn achter de
billen van het paard en als je dan van hand verander gaat automatisch de nieuwe buitenste longeerlijn achter zijn bil

heel handig en stuk veiliger een longeer singel en je kunt hem ook nog bij zetten

Maar dat is totaal iets anders dan het werken aan de lange teugel ;) Dan wordt het gewoon werken aan de dubbele longe...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:53

mag ik vragen wat voor teugels je nu gebruikt?