wat te leren aan een Fjord? die erg wild is en veel bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ennaile

wat te leren aan een Fjord? die erg wild is en veel bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:10

h(o)oi

Op de manege staat een fjord van 6 jaar. Ze is heel erg wild en bokt de hele tijd...
zou het helpen om VD te doen?
hebben jullie nog tips ofzo...

groetjes elianne
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Dani

Re: wat te leren aan een Fjord? die erg wild is en veel bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:19

Wanneer gebeurt dat? Altijd, alleen als ze gereden wordt, bij het longeren?

Een paard bokt meestal niet zomaar. Het kan enthousiasme zijn, in dat geval is er niets aan de hand. Of het is uit protest, omdat ze iets niet snapt, of pijn heeft. In beide gevallen is VD niet echt een oplossing.

Als ze gericht naar mensen bokt, is het een kwestie van dominantie en (een gebrek aan) respect. In dat geval zou ik eens aan de gang gaan met grondwerk - niet eens specifiek VD, maar ook oefeningen als achteruit lopen, netjes naast je blijven lopen, niet jouw omver mogen duwen, etc. Beetje manieren leren zeg maar. ;)

Neemt niet weg dat VD zeker wel kan helpen. Een paard leert om aandacht bij zijn mens te houden, en dat goed gedrag een beloning oplevert. Maar het is wel belangrijk om eerst te kijken waar haar gedrag vandaan kan komen.

ennaile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:41

okej ja het gebeurd als je er op zit en dan dus van enthousiasme maar de laatste keer had ze zooo veel energie dat ze gwoon overal door heen liep en ze bokte tegen mij aan(wat heel apart was want ik stond bij haar hoofd) maar dat was omdat ze los wou en gaan rennen enzo... maar ze kan eigenlijk ook niet netjes stilstaan.(dat is waarschijnlijk niet bij haar opvoeding gebeurd...)
ik dacht eerst dat het wel over zou gaan want zo hoort een manegepony niet te doen. Maar ze blijft het doen en ze wil ook niet dat er iemand naastloopt als er een kleiner kindje op zit want daar voelt ze zich te oud voor.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:05

ennaile schreef:
ze wil ook niet dat er iemand naastloopt als er een kleiner kindje op zit want daar voelt ze zich te oud voor.

Mensen denken op die manier, paarden niet. :D

Dit lijkt mij vooral een gebrek aan respect voor mensen. Geen aandacht voor persoonlijke ruimte (want ze bokt tegen je aan), niemand naast zich dulden, niet stil willen staan. Ik zou eerst met echt basis grondwerk aan de gang gaan. Dus (zonder ruiter) netjes naast je lopen, stilstaan als jij dat vraagt, niet tegen je op lopen/tegen je aan duwen, draaien wanneer jij dat vraagt - al dat soort dingen.

Ik kan me alleen voorstellen dat je niet alle tijd hebt om dit te doen, met een manegepony, en ik weet ook niet in hoeverre jouw resultaten blijvend zijn als andere mensen steeds op een 'verkeerde' manier met haar om blijven gaan. Maar misschien dat iemand anders daar ook nog iets over kan zeggen.

ennaile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:05

ja ik zal het voorstellen aan de manege-eigenaar maar ze heeft gelukkig nog maar 1 keer gebokt tegen iemand aan maar ik hoop dat het mag en dat ik dan eindelijk eens normaal met haar kan lopen en dat soort dingen doen.
Bedankt! heb je nog meer tips mail ze dan! of plaats ze hieronder.

ennaile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:52

oh een nog een vraagje... hoe leer je dat eigenlijk een paard op een 'aardige' manier aan? xxx elianne

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:15

Ik werk zelf met clickertraining, dat gaat bij mij erg goed, maar je moet wel écht consequent zijn daarin. Meer informatie daarover kun je wel vinden op de wiki of even de zoekfunctie gebruiken. ;)

Consequentie is vaak het belangrijkste punt. Als je met het paard naast je loop, zorg dat jij bepaald waar zij loopt. Of dat nou achter je is, hoofd naast je, of schouder naast je, is een eigen keuze, maar JIJ bepaalt dat. En ze mag zeker niet voor je uit gaan lopen. Gebeurt dat wel? Stilzetten, evt. aantal passen achterwaarts, en weer opnieuw. En dan wel belonen (kan ook gewoon met je stem) op de momenten dat ze goed loopt, natuurlijk.

En wees ook niet bang om een keer een duw terug te geven als ze jou omver probeert te duwen. Ze kan het hebben :D

Ga alleen voor jezelf even twee dingen na: ben je bang of onzeker bij haar? En durf je ook streng te zijn, en ben je consequent, zowel positief als negatief?

Beide zijn wel erg belangrijk namelijk, anders kan ze alsnog een loopje met je nemen..