Tips voor training bijna 3jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Tips voor training bijna 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:32

Hallo!
Ik verzorg een bijna 3jarig paard, en het plan was om van de zomer rustig aan te gaan beleren..
Maar hij is zo vreselijk slap.. Hij tilt z'n benen ook amper op..
Hij groeit heel hard en is ook best mager daardoor..
Hij heeft ook weinig looplust hij is vaak een beetje 'sloom'..
Ik voer hem zelf extra bij omdat de eigenaar dat niet nodig vind.. (gierig :Y) )
Wat zou ik hieraan kunnen doen dat hij wat sterker word?
Ik vind het ook niet eerlijk om hem nu al paar keer per week aan de longeer te doen,
dat lijkt me ook niet echt fijn voor 'm..

Morrie05

Re: Tips voor training bijna 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:34

Ik zou hem van de zomer nog lekker op het land zetten en misschien van de winter eens met hem gaan trainen. Lekker zich laten ontwikkelen. En dit omdat je aangeef dat hij nog ontzetttend in de groei is en ook sloom enzo.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:39

Als het aan mij lag gebeurde dat ook maar het is mijn paard niet en de eigenaar wil dat dus niet..
(Handelaar)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:39

Ow hmmmzz! Dan kan ik je geen advies geven want ben het er niet meer eens.
Succes in ieder geval.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:43

QueenE schreef:
Als het aan mij lag gebeurde dat ook maar het is mijn paard niet en de eigenaar wil dat dus niet..
(Handelaar)

Dan moet je kiezen of je er aan mee wil werken...
Als er geen verzorgsters meer komen om te rijden, moet hij het maar zelf doen en ik denk niet dat hij dat gaat doen ;)
En anders kan jij iig zeggen dat je eerlijk heb gehandeld en niet over de rug van het paard, omdat de eigenaar dat zo nodig vindt...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:44

nog even dan zeggen we dat we de paarden moeten laten staan tot ze 10 zijn... met drie jaar inrijden is toch niet gek?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:45

kun je een foto laten zien, kunnen we missch beter oordelen

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:48

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:50

Wat ik kan zien op de foto is idd dat hij nog best jong is in het lijf. Ik kan je echt niet anders zeggen dan op het land zetten.
Het scheelt gewoon bij paarden op welke leeftijd je kan beginnen. Goed kijken naar je paard.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:53

ik zou wel wat meer voeren, vind hem echt te schraal.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:01

ik ga mee met de mening van eciaro, dat ie wat mager is dat is nog niet eens zo erg, maar dit beestje is nog erg jeugdig, jong in het lijf.
die van mij( zie profiel) is ook nog zo jeugdig. maar ze ontwikkeld haar nu wel erg snel.
je zou kunnen beginnen met beleren, wat extra voer erbij en toch proberen om rustig aan te doen als ze eenmaal beleerd is.
gemiddeld genomen kun je rustig met een 3 jarige beginnen mits je het beestje maar niet te veel belast

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:05

Hij is inderdaad nog n echte baby. Waarom ga je niet lekker met em wandelen eerst en erna lange lijnen buiten. Lekker rechtdoor en in de lange lijnen kun je em ook n beetje een rem geven en leren sturen...
Ik vind het echt een fijne manier van werken met n jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:06

Ik vind het meer op een twenter lijken dan op een driejarige, ik zou deze niet willen inrijden als ik jou was.
Je kunt wel beginnen hem af en toe een zadel op te leggen en vijf minuutjes met hem te stappen, verder kun je hem natuurlijk bitwijs maken maar zelfs tegen longeren zeg ik volmondig nee bij een paard als deze.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:11

hee suleilitha, ben je er weer?? en nou niet meer tijdelijk weggaan he! vind je reacties veeeeel ste leuk

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:16

trouwens, wordt ie wel goed ontwormd.,. mager, sloom dan gaat bij mij een wormenbelletje rinkelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:18

In de rui, net gecastreerd, in de groei, het hoeft echt niet zo te zijn dat hij wormen heeft...

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:22

Hoofdstel kent hij al, hij heeft wel eens een singeltje omgehad en 1 keer een zadel opgehad..
Wat we nu doen is alleen buiten wandelen en zoveel mogelijk buiten laten staan..

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:28

goh brand zorgt wel weer goed voor z'n paard hoor. iig ik neem aan dat deze van hem is ;) hij staat ook te koop toch? ik ga ook mee met de rest, deze hoor minstens nog een jaar op het land te staan om uit te groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:33

Brant? Aarrrrhgggh het zijn ook altijd dezelfden.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:41

.
Laatst bijgewerkt door Amaretto27 op 06-04-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:49

essiedepessie schreef:
nog even dan zeggen we dat we de paarden moeten laten staan tot ze 10 zijn... met drie jaar inrijden is toch niet gek?

essiedepessie schreef:

krijg niet het idee dat jij er echt verstand van hebt...
sommige paarden kun je idd wel op hun 3e al inrijden, maar niet elk paard is daar met 3 al klaar voor. mensen zijn op hun 18e toch ook niet ineens allemaal volwassen? sommigen met 16 al en anderen pas na hun 20e.. net als mensen kan je niet alle paarden hetzelfde behandelen....

het paard zal zelf wel aangeven wanneer hij er klaar voor is (als je kijkt naar bouw/groei, karakter e.d.). verder sluit ik me aan bij de rest ;)
overigens zou je hem best aan alleen een halstertje vast de basis van het longeren kunnen leren hoor. als het blijft bij een paar keer per week 10/15 minuutjes kan hij best op commando leren stappen/draven/beetje galop.
hoe beter hij de hulpen kent, hoe meer profijt je daar later van hebt.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:03

Vind het een beetje jammer dat het dan weer bij naam genoemd moet worden hier..
Zie ook dat ik het topic verkeerd heb geplaatst.. :=

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:05

suleilitha schreef:
In de rui, net gecastreerd, in de groei, het hoeft echt niet zo te zijn dat hij wormen heeft...

Dat heb ik ook nooit gezegd...
Alleen een tip om OOK even na te kijken

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:06

duChambre schreef:
essiedepessie schreef:

essiedepessie schreef:

krijg niet het idee dat jij er echt verstand van hebt...
sommige paarden kun je idd wel op hun 3e al inrijden, maar niet elk paard is daar met 3 al klaar voor. mensen zijn op hun 18e toch ook niet ineens allemaal volwassen? sommigen met 16 al en anderen pas na hun 20e.. net als mensen kan je niet alle paarden hetzelfde behandelen....

het paard zal zelf wel aangeven wanneer hij er klaar voor is (als je kijkt naar bouw/groei, karakter e.d.). verder sluit ik me aan bij de rest ;)
overigens zou je hem best aan alleen een halstertje vast de basis van het longeren kunnen leren hoor. als het blijft bij een paar keer per week 10/15 minuutjes kan hij best op commando leren stappen/draven/beetje galop.
hoe beter hij de hulpen kent, hoe meer profijt je daar later van hebt.

En uit deze quotes blijkt dat ik er weinig verstand van heb?

Voor er ook maar iemand een foto heeft gezien van het paard wordt er geroepen dat het dier lekker nog even het land op moet etc. Tenzij we hier allemaal helderzienden hebben zie ik het nut er niet van in. Dat ieder dier zijn eigen groeiperiodes doormaakt lijkt mij helder.

Dan wat quote twee betreft, bijvoeren lijkt mij gewoon niet onnodig, als een dier hard groeit heeft hij ook wat meer brandstof nodig.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:33

Def schreef:
Hij is inderdaad nog n echte baby. Waarom ga je niet lekker met em wandelen eerst en erna lange lijnen buiten. Lekker rechtdoor en in de lange lijnen kun je em ook n beetje een rem geven en leren sturen...
Ik vind het echt een fijne manier van werken met n jong paard.

Zo zou ik het ook aanpakken...ik heb vroeger ook zo'n mager uitziende puber gehad en door het snelle groeien zijn de spieren niet mee , met als gevolg dat de knie soms uit de kom kwam...akelig om te zien.
Toen mochten we van de osteopaat alleen maar rechtdoor stappen om de spieren sterker te maken.
Spijtig dat hij niet van jou is, het loont echt de moeite om hem rustig aan aan te pakken