[AR] Beleren in tweespan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Beleren in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:42

Hoi,

Ik heb even een vraag m.b.t het beleren. Ik ga nu samen met een vriend van mij een paard beleren. Mijn vriend heeft al redelijk wat ervaring, heeft ook al enkele paarden opgeleid. We zijn van plan om hem in een tweespan met een ervaren paard te zetten, want dit word veel vaker gedaan volgens mijn vriend. Is dat zo?

alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:47

Het wordt inderdaad wel vaker gedaan maar ik vind het geen aanrader. Als het fout gaat, en het groene paard gaat aan de kletter neemt hij het andere paard toch mee, hoe je het ook wendt of keert. En dan kun je die ook meteen afschrijven voor de mensport. Ik zou onder leiding van iemand met veel ervaring met het betuigen van jonge en groene paarden met het jonge dier wat je moet beleren heel rustig in een bak aan de gang gaan, eerst met alleen maar mennen. Na verloop van tijd maak je het dier vertrouwd met de strengen en dan ga je met een sleep aan de gang.
Succes.
P.S. En dingen die volgens je vriend veel vaker worden gedaan hoeven niet per definitie goed te zijn ;)
Er hangt erg veel af van het karakter van het dier wat je gaat beleren. Bovendien is niet iedereen even handig met het mennen met een dubbelspan.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:51

suleilitha schreef:
Het wordt inderdaad wel vaker gedaan maar ik vind het geen aanrader. Als het fout gaat, en het groene paard gaat aan de kletter neemt hij het andere paard toch mee, hoe je het ook wendt of keert. En dan kun je die ook meteen afschrijven voor de mensport. Ik zou onder leiding van iemand met veel ervaring met het betuigen van jonge en groene paarden met het jonge dier wat je moet beleren heel rustig in een bak aan de gang gaan, eerst met alleen maar mennen. Na verloop van tijd maak je het dier vertrouwd met de strengen en dan ga je met een sleep aan de gang.
Succes.
P.S. En dingen die volgens je vriend veel vaker worden gedaan hoeven niet per definitie goed te zijn ;)
Er hangt erg veel af van het karakter van het dier wat je gaat beleren. Bovendien is niet iedereen even handig met het mennen met een dubbelspan.

Je hebt inderdaad wel een beetje gelijk. Maar hij is echt supermak, hebben hem pas een tuig op gedaan, en voor de kar gezet en hij gaf geen kick! trok gewoon rustig de wagen en het leek echt alsof hij het al jaren deed!

Chefke

Re: Beleren in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:54

Tsja, ik weet het niet. Ik ken wel iemand die ze in dubbelspan zet als hij voor het eerst de weg met ze op gaat. Maar dan staan ze al in enkel span.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:55

Juist met paarden die supermak lijken en net doen of ze al jaren voor de kar lopen moet je dubbel op je hoede zijn.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:09

Ik heb ooit wel eens gehoord dat paarden die alleen in tweespan hebben gelopen, níet in enkelspan kunnen omdat ze dat dan niet durven. Ze zijn dan ineens alleen.
Zit opzich wel iets in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:11

:D :D :D sorry, ik schiet spontaan in de lach!!!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 15:57

hafjelinger schreef:
Ik heb ooit wel eens gehoord dat paarden die alleen in tweespan hebben gelopen, níet in enkelspan kunnen omdat ze dat dan niet durven. Ze zijn dan ineens alleen.
Zit opzich wel iets in.

Dat is wel een beetje vergezocht denk ik...

@suleilitha Waarom denk je dat je met een paard dat zowel in de omgang, als in het rijden heel rustig is, toch dubbel voorzichtig moet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:58

Omdat je bij een paard wat mak aandoet, al snel geneigd bent het dier juist te veel te vertrouwen. Juist deze paarden kunnen je heel erg onaangenaam verrassen. Heb je daarentegen met een paard te maken wat licht verzet toont of erg onrustig is in het begin, dan ben je zelf juist veel beter op je hoede en heb je minder snel brokken dan wanneer je na een paar keer denkt dat het allemaal wel goed gaat.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:18

Ja hoor, als het even kan zet ik ze de eerste keren bij voorkeur op span.
Je moet dan natuurlijk wel een paard hebben dat braaf en goed gehoorzaam is. Het groene paard zal veel steun kunnen hebben hieraan.
Het is wel zaak dat wanneer het paard een aantal malen voor de kar heeft gestaan en het één en ander kent verder te gaan op enkelspan zodat het ook leert om op eigen benen te lopen.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:17

Ik heb mijn jonge pony ook voor het gemak gelijk in het tweespan gezet... bij nader inzien had ik dit nooooiiit moeten doen.
Omdat je ze in een tweespan toch makkelijker inspant je zet ze naast de boom hoppa strengen eraan en klaar. Ik had haar ook naast mijn ervaren pony gezet.

Maar toen wilde we haar in het enkelspan zetten en ze was dus bang voor het lamoen. Terwijl we haar de eerste keer er ook voor hebben gezet. Maar we hebben het een paar keer geprobeerd maar het lukte niet. Toen is ze weggegaan om te beleren is en is zij een maand weggeweest. Maar ze heeft nog wel steeds dat ze het Lamoen eng vind.

Dit is onze ervaring en daarom zetten wij ze nooit meer gelijk in het tweespan gewoon eerst in het enkelspan vertrouwen opbouwen en op 4 benen lopen.