Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

suleilitha schreef:Het wordt inderdaad wel vaker gedaan maar ik vind het geen aanrader. Als het fout gaat, en het groene paard gaat aan de kletter neemt hij het andere paard toch mee, hoe je het ook wendt of keert. En dan kun je die ook meteen afschrijven voor de mensport. Ik zou onder leiding van iemand met veel ervaring met het betuigen van jonge en groene paarden met het jonge dier wat je moet beleren heel rustig in een bak aan de gang gaan, eerst met alleen maar mennen. Na verloop van tijd maak je het dier vertrouwd met de strengen en dan ga je met een sleep aan de gang.
Succes.
P.S. En dingen die volgens je vriend veel vaker worden gedaan hoeven niet per definitie goed te zijn
Er hangt erg veel af van het karakter van het dier wat je gaat beleren. Bovendien is niet iedereen even handig met het mennen met een dubbelspan.
sorry, ik schiet spontaan in de lach!!! 
hafjelinger schreef:Ik heb ooit wel eens gehoord dat paarden die alleen in tweespan hebben gelopen, níet in enkelspan kunnen omdat ze dat dan niet durven. Ze zijn dan ineens alleen.
Zit opzich wel iets in.