[AR] te kleine kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara73

te kleine kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 11:59

Afbeelding

Wat denken jullie?
Ik heb het vanaf de bok nooit zo gemerkt, maar ik vind het op de foto niet mooi tonen.
Ik heb met mijn vorige NF 4 jaar met deze kar gereden met veel plezier, onze nieuwe nf op de foto is net zo groot...

Wilde deze wagen eigenlijk wat opknappen (verstelbaar bokkussen enzo) maar misschien toch maar uitkijken naar een andere kar...

n.b. pony werd hier voor het eerst ingespannen, we hebben het tuig her en der al versteld (broek hoger, borsttuig fractie lager).
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-04-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: IMG tags toegevoegd zodat de foto zichtbaar is.

Zilvermoon

Re: te kleine kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:02

Persoonlijk vind ik ook dat je kar te klein is. Je kan niet over de rug van je paard kijken of wel?

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:04

hij is aan de kleine kant jah, maar de foto is ook van bovenaf genomen he... je hebt een hoog point of view

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 12:08

@Zilvermoon: erover heen kijken gaat wel voldoende, met een iets hogere bokstoel gewoon goed, maar dat wordt geen mooier/veiliger geheel denk ik...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:12

Ik vind hem aan de kleine kant, maar dat kán ook aan de foto liggen. Heb je geen foto's vanaf de zijkant recht, dus niet van onder/boven? Dan is het wat makkelijker oordelen.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 12:18

Afbeelding
Afbeelding

Foto van diezelfde dag vanuit een ander oogpunt.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-04-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto zichtbaar gemaakt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:32

Lastig, op de eerste foto dacht ik te klein maar daar is het camarastandpunt niet ideaal. Op de tweede lijkt het mee te vallen. Je bokkussen zou wat hoger mogen want ik heb ook het idee dat je zelf niet echt lekker zit. Kan je goed over de pony heen kijken en liggen de leidsels los over de rug heen?

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 13:04

Bedankt voor het meekijken.
Nee de leidsels liggen met dit bokkussen net niet los idd.
Ik wil dus een verstelbare bokstoel erop laten zetten (is hoger), maar ik twijfel dus of ik dat nog moet doen...

en dit kussen zit idd slecht ;)
Al zat ik toen zoiezo nog niet zo relaxed (eerste keer met Fay).
Laatst bijgewerkt door Tanja op 04-04-09 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, plaats aub alles in 1 reactie of gebruik de editknop!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 08:49

Ik zou hem toch eens voor een test voor een maat groter zetten. Kijk eens hoe dat rijd en staat.
Daarna kun je beslissen of je je wagen laat opknappen of dat je gaat kijken voor iets anders.

Ik vind het een beetje een twijfel geval.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:26

Ik vind het geen twijfelgeval.
Deze kar is gemaakt voor A-welshjes of Shetlander formaat pony's.
Maakt je pony een vreugdehuppeltje dan heb je de achterbenen op schoot.
Je zou een koetsenbouwer kunnen vragen of er grotere wielen onder kunnen. Je moet wel een 20 cm omhoog, ongeveer bovenkant van de schulp op staartwortelhoogte.
Grotere wielen rolt ook makkelijker.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 13:43

@ Albert: met grotere wielen draaien de voorwielen bij een keertwending niet onder de kar. Ik had dit al nagekeken...
Bedankt voor het meekijken iig.

ik ben wel over de streep, ga binnenkort maar een keer bij een paar wagenbouwers in de buurt kijken of er een leuke 2e hands staat. Ik rijd geen wedstrijden, dus een eenvoudige uitvoering is voldoende (iemand ervaring met het merk "Dutch"?)

Elske_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:55

Je hebt trouwens wel een leuke pony zeg! Nu wil ik niet overambitieus doen, maar een wedstrijdje is op den duur wel aan zo' n soort pony besteed ;) mss een beetje rekeing mee houden bij de aanschaf van een nieuw wagentje?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:55

Dit vastlopen bij kort wenden kan je ondervangen door tussen de verbinding as / bladveer een vulstuk te zetten, maar dat is echt iets dat je door een rijtuigbouwer moet laten bekijken. Het is in ieder geval goedkoper dan een nieuwe kar.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:25

Ok Albert, bedankt voor de tip, dat is idd. de moeite waard om uit te zoeken. Ben benieuwd of er nog wat van te maken is voor een redelijke prijs.

Ik heb deze wagen trouwens gekocht als zijnde voor abc en kleine d pony.

Elske: bedankt! Ik heb eerder wat praktische probleempjes (w.o. tijd) de komende paar jaar als het gaat om wedstrijden dan dat ik er geen zin in zou hebben, maar wie weet als mijn kids wat ouder zijn (jongste is 11 maanden).

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:50

Leuke combi maar ook ik vind de wagen te klein t.o.v. je pony.
Of een hoger bokkussen, maar ik denk dat je er dan nog niet bent, grotere wielen met aanpassingen is ook een goede optie of een andere wagen...............
Succes met je keuze en het veel plezier met mennen en je kinderen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:37

Ik ben het met Albert eens.
Je moet alleen ook even het gewicht in het achterhoofd houden. Ik weet niet hoeveel deze wagen weegt? Maar voor deze pony is een wagen van 200 kg wel gewenst. Deze wagen toont erg licht, dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:54

Bedankt voor het meekijken!
Deze wagen weegt rond de 160 kg (maar hij loopt niet heel soepel...). Wat zou de wielmaat zijn? 16 denk ik zelf... D-pony zit meestal rond de 19 inch toch?
Heb inmiddels kontakt met 2 wagendealers in de buurt die ook aanpassingen doen. Ze kijken adhv een foto of een en ander haalbaar is.
Ik heb een mooie Clever pony marathon gezien, maar die weegt dan weer 270 kg. Maar als hij soepel loopt, zal dat geen probleem zijn toch?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:25

Ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen.
Als je alleen over de harde weg rijdt maakt dat niet zoveel uit.
Wil je echt dressuur gaan oefenen of rijd je veel over onverharde paden, dan zou ik echt bij die 200 kg blijven.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:55

Ja we rijden wel veel door het bos, niet volgeladen, maar wel eens mulle zandpaden. Hmm dan is die clever te zwaar.
Nog best moeilijk om een geschiktere kar te vinden dus...
Heeft iemand ervaring met een Dutch-wagen?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:33

Ik heb een Clever Cob Uno die weegt 225 kg, is dat niet wat voor je? (dan kun je ook nog voor de pony maat gaan)

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:43

Gewicht is idd. ok, maar ik wil rechte bankjes om eens mensen mee te kunnen nemen (kids). De Uno is meer een wedstrijdkar volgens mij?
Bedankt voor de tip iig.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:52

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:10

ja dat is altijd heel moeilijk een geschikte wagen te vinden!!

Ik denk persoonlijk dat de wagen van je advertentie weer net iets te groot is en denk eigenlijk ook te zwaar...
Maar hoe groot is je NF eigenlijk want dat kan ook nogal verschillen en van de foto lijkt het maar een kleintje.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 09:13

F@y is 1.40, maar toont wat kleiner. Ik vind een wagen snel te groot voor haar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:17

Mara73 schreef:
@ Albert: met grotere wielen draaien de voorwielen bij een keertwending niet onder de kar. Ik had dit al nagekeken...
Bedankt voor het meekijken iig.

ik ben wel over de streep, ga binnenkort maar een keer bij een paar wagenbouwers in de buurt kijken of er een leuke 2e hands staat. Ik rijd geen wedstrijden, dus een eenvoudige uitvoering is voldoende (iemand ervaring met het merk "Dutch"?)

Ik meen dat mijn zus voor haar minipaardje een Dutch heeft. Heerlijk fijn wagentje, lekker licht, maar wel goede kwaliteit.
Zij heeft toen ze de kar kocht veel onderzoek gedaan naar wagens, je zou haar kunnen vragen. Ze heet Merrieveulen op bokt.