[AR] huppeltje in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

huppeltje in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 09:36

hallo,

Ik loop met mijn pony tegen een probleempje aan. We zijn sinds afgelopen zomer lekker aan het lessen, en hij gaat echt heel goed.
In december zijn we verhuisd naar een andere plek, waar we geen bak hebben, alleen maar een stuk weide waar we kunnen trainen. In de winter wordt dat ene modderpoel, dus zijn we veel naar buiten gegaan.
Nu het veld weer goed is, kunnen we weer oefenen. Inmiddels heb ik een bijrijdster die hem onder het zadel ook traint, zodat hij voldoende afwisseling heeft.

Als we nu rechtsom in draf gaan, en ik vraag hem een kleine volte te lopen, of een langzame draf op een stuk rechtuit, dan maakt hij een huppeltje en springt vervolgens aan in een zeer langzame (maar wel correcte) rechtergalop. Linksom heb ik dit probleem nauwelijks, heel af en toe een keer een huppeltje in een heel korte wending als ik de oefening niet goed had voorbereid.
Het probleem is zowel bij de tweewieler als bij de vierwieler, hoewel hij met de vierwieler sneller weer uit de galop valt, en dan maar probeert hard en snel te draven.
Onder het zadel bij mijn bijrijdster is echter niets te merken.

De pony is in februari behandeld door de osteopaat. (jaarlijkse controle)

Op dit moment negeer ik het overspringen, neem ik hem rustig terug uit de galop en probeer ik de oefening op nieuw, maar dan een grotere volte. Verder maak ik veel tempowisselingen in draf om hem er met zn koppie bij te houden, en doen we veel slangenvoltes (die overigens ook de bocht naar rechts beter gaan dan kleine voltes rechtsom)

Iemand tips?
Groetjes, Lacuna

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:15

Ik heb dit probleem ook voor de kar. Bij mijn bijrijdster onder het zadel niet. Conclusie van mijn instructrice: aanleuningsfout. Ik geef een comando, maar geen ruimte. Ik houd, onbewust, mijn linker leidsel vast. Probeer eens met langer teugels te rijden, en geeft toe en kijk dan eens wat er gebeurd. gr.Marcia.

BlackDevils

Re: huppeltje in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:26

Het komt inderdaad doordat het paard zich onttrekt.
Dit kan meerdere oorzaken hebben zoals een verkeerde aanleuning maar dit laatste kan ook het gevolg zijn.

De oplossing is zorgen voor een goede impuls; voorwaars/neerwaarts rijden.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:17

Het probleem dat je beschrijft kan te maken hebben dat je paard toch moeite heeft met inbuigen op rechts. (onvoldoende los in het lijf) je bijrijdster heeft het voordeel van beengebruik, kan dus het paard rond rijden aan het been. vanaf de bok is dit te compenseren door de slag van de menzweep op de plek van het been aan te leggen (net achter het schoftje). je paard zal door de "druk" van de zweep gaan neigen iets naar links te gaan vang dit op en zet het om in buiging door het lijf
vraag je bijrijdster of zij flex oefingen kan doen (inbuigen links en rechts door middel van stelling en of schouder voor), zodat je paard losser wordt in het lijf en makkelijker gaat nageven.

Mijn paard (net 4jr.) ben ik mee bezig om aan te rijden, (zowel mennen als Onder Het Zadel) hij heeft ook een tijdje dit probleem gehad, met mijn instructeur OHZ hebben we regelmatig contra stelling rechts geoefend in een bak met zijwanden, zodat hij niet kon weg vallen. dit heeft echt goed geholpen.
en ik longeer regelmatig met dubbele longe, het voordeel hiervan is dat je makkelijker stelling en buiging kunt vragen. de lijnen sturen vergelijkbaar alsof je op de bok zit

verder sluit ik mij aan bij black devils mbt het ontrekken. dit kan omdat er mogelijk sprake is van een ongemak in het lijf.

suc6

Sjonniej

Re: huppeltje in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:04

Als aanvulling op bovenstaande:
Open en sluit je voltes en probeer hiermee het verzet (galoperen) te voorkomen.
Dus begin op een volte van 30 meter en sluit hem langzaam. Als je merkt dat hij moeite krijgt, weer even een stukje openen, aanleuning en balans herstellen, en weer stukje sluiten.

Let er heel erg goed op dat je je buitenteugel eraan houd en je paard niet met je binnenteugel de bocht om trekt. Dan trek je hem van je benen af, kan hij dus niet in balans lopen en moet hij gaan huppelen om overeind te blijven.