Met dubbele longe longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanice

Met dubbele longe longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 10:50

Ik vraag me af wat de voordelen zijn & de nadelen. En wat het paard dan daarmee doet. Ik las wel dat ze dan hun achterhand gaan gebruiken maar is dat waar of niet?

Lizzzzz

Re: Met dubbele longe longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:52

Ik longeerde mijn pony altijd met dubbele lijnen, omdat ze anders altijd omdraaide.

Wanneer je met dubbele lijnen longeert kan je voelen wanneer je paard gaat hangen aan je lijnen, en dan kan je loslaten, een pessoa of touwtje kunnen dat volgens mij niet.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:56

Ik heb t nu een paar keer gedaan en mijn paard heeft er echt baat bij..

Je kan ook makkelijk de hoofdhouding afwisselen, dus wat uitschuiven en weer oppakken, word de mijne echt super fijn en los van.. Ook kon ik m rechter houden dan aan de enkele longe...

Nadelen, de eerste keer zit je in de knoop met de lijn en zweep, maar zodra je de greep doorhebt werkt t echt super fijn..

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:11

Euh,, Nimmy kan het beter verwoorden dan ik ;-) Maar ik sluit me er helemaal bij aan..

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:00

Ik wil mijn draver ook met dubbele longe gaan longeren
Ik heb al een dubbele longe besteld, maar vind 't best eng om ermee te gaan beginnen
Ik zie echt een rampscenario voor me, waarbij ik in het midden van de bak in de knoop lig met dat lange eind longeerlijn en mijn paard staat me dan gelijktijdig uit te lachen in de hoek :+

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:46

Ik longeer ook regelmatig mijn paarden met de dubbele longe. Inderdaad je hebt zelf contact met de mond en je kunt dus lekker wat spelen met het bit en de teugels. Daarnaarst kun je heel eenvoudig stelling en buiging vragen.

Je hoeft niet in het midden te blijven staan maar kan er bijvoorbeeld ook schuin achter gaan lopen, al wordt het dan wat meer werken aan de lange lijnen.

Die 2 longeerlijnen heb je er zo aan. Ik vind die Pessoa altijd maar een geharrewar hoor.
En als je het eenmaal door hebt is het zo gemakkelijk.
Gewoon even beetje feeling krijgen.

@Tobila, (gelukkig kunnen paarden geen middelvinger opsteken he? hahaha, het komt vast goed!)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:09

Ik vind de dubbele lijnen ook echt ideaal! Ik merk echt heel veel verschil met dit en bv bijzetteugels (ook wel een heel tegenovergestelde) de voordelen even op een rij(wat ik vind tenminste):
je paard gebruikt zijn achterhand beter
je paard kan zich niet zomaar omdraaien
je kan meer schakelen
het voelt hetzelfde alsof je met twee teugels rijdt (ongeveer dan)
je kan beter stelling vragen zonder dat jepaard naar binnen valt

en de nadelen zijn: het vergt wat oefening, want de lijnen liggen snel in de knoop!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:21

ik gebruik altijd 2 longeerlijnen. Die lange lijnen zijn mij (voor mn kleine pony's) veeeeel te lang ;-)

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:52

Is hier ook een goed boek van?
Ik wil me graag verdiepen

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:57

Ik denk dat je dan het beste kan kijken voor een boek van Lammert Haanstra ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:20

Luxorvalkje schreef:
Is hier ook een goed boek van?
Ik wil me graag verdiepen

idd die Lammer Haanstra, met DVD, is erg handig om ook even beelden te zien... Dan zelf proberen en dan nog een keer kijken...

Als je eenmaal de greep doorhebt is het echt heel makkelijk...

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:45

Ik heb ook de DVD idd. Heb ik heel veel aan gehad!!

@mika007: Het is gelukt, hoor, eigenlijk best makkelijk. Het scheelt ook wel, dat een draver over het algemeen al aan dubbele lijnen gewend is.

Ze blijft alleen een beetje stug in haar hals. Ze maakt 'm, zeg maar, moeilijk rond. Ik heb de lijnen tot nu toe alleen nog maar door de lage zijringen aan de academische kaptoom(kan je ook bitloos mee rijden), die ik gebruik, vastgemaakt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:15

Ik wil er ook aan gaan beginnen maar hoe? Volgens mij stuur ik 'm naar alle kanten behalve degene die ik wil:+ Iemand tips?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:19

ik longeer mijn VZpaard als ik haar longeer ook met dubbelelijnen, ze heeft geen longeersingel dus longeer haar altijd met zadel op, touwtje onder de buik door aan de beugels vast en de beugels op zon korte maat dat het haar niet stoort in de mond, dan dus de longeerlijnen er doorheen. Ik had het geluk dat ik bij een join-up cursus bij Annemarie van der Toorn al ene x met de lange lijnen had gewerkt maar ik zelf pak de zweep er ook niet bij dan wordt het egt te veel :P omdraaien vindt ik nog wel lastig, hoe doen jullie dat ze meteen weer doorlopen na de draai en niet stil gaan staan ?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:49

Met draaien zorg iig dat ze ruimte aan de voorkant hebben om door te blijven lopen en als hij dan alsnog stil gaat staan dan komt de zweep erbij.. Heb er zelf niet zoveel problemen mee, krijg alleen standaard de eerste keer een bok... en daarna gaat t heel normaal...