Kaptoom vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDjailo

Kaptoom vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 17:28

weet niet of het hier goed staat hoor! Maargoed..

wat ik me dus afvraag..

heb je als je de 'klassieke dressuur' oefeningen doet echt echt een kaptoom nodig of kan het ook met halster/touwhalster?

Alicia2u

Re: Kaptoom vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:15

Wat ik heb gemerkt is dat als je paard echt scheef is (zoals die van mij) je aan een touwhalster niet genoeg hebt. Bij een touwhalster zitten de teugels aan één punt onder de kin, bovendien is het neusstuk van een touwhalster erg los, waardoor je in zekere zin minder controle hebt over de plaatsing van neus, hoofd en schouders. Voor het klassieke werken aan de hand wil ik zeker een kaptoom aanraden boven het touwhalster, gewoon omdat je de oefeningen dan beter aan kan leren.
Rijden met een kaptoom vind ik niet fijn, en mijn paard ook niet. Dan rij ik liever met bit of op touwhalster, maar voor aan de hand werken en het bijgezet longeren (voor zover ik dat nog doe, is niet veel), vind ik een kaptoom stukken beter dan een touwhalster of hoofdstel met bit.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:09

Volgens mij kun je meer druk uitoefenen indien nodig met een kaptoom.
Ik geloof eigenlijk niet dat een kaptoom perse iets is wat specifiek tot de Klassieke rijkunst behoort.

Qwek

Re: Kaptoom vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:52

Een kaptoom is fijn omdat die goed op zijn plaats blijft zitten. Een halster eventueel ook wel als je die te klein koopt (voor een halster zijnde) of kan verstellen op de neus. Voor werk vanaf de grond is een kaptoom ook handig omdat er een ring midden op de neus zit