Tips gevraagd Spaanse Pas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Tips gevraagd Spaanse Pas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 23:31

Ik ben sinds augustus bezig met vrijheidsdressuur...
Niet vaak, eens om de twee weken ofzo. Ik had ze eerst haar voetjes optillen geleerd door er gewoon naar te wijzen, dat kon ze al heel snel. Daarna had ik de vrijheidsdressuurboek gekocht en leerde ik haar de basis (die kon ze eigenlijk al) zoals stap en draf als ik dat vroeg. Ze kan al blijven staan op commando en 360° omdraaien met behulp van de longe. Ze kent het hele begin van de buiging, maar dat is nog niet denderend :)
Ik ben ook al eventjes de Spaanse pas aan het oefenen en leerde dat eerst aan de linkerkant dus dat is haar beste kant.

Waar ik tips voor wil:
- Hoe kan ik haar minder bruut het snoepje laten nemen?
- Hoe kan ik haar beentjes nog hoger laten opheffen (ze doet het soms wel beter, maar ze is nogal lui van aard :P)
- Ik zou graag naast haar lopen maar dat kan ze nog niet, ze luistert nog niet alleen naar mijn stemcommando, ze doet het enkel als ik er zo voor loop en naar haar beentje wijs.

Afbeelding

Niet te gemeen zijn hoor :o

Ohja de pony is Yellow, ze is bijna 17 jaar en is een Haflingerkruising :) En toen ze haar rechterbeentje hoger moest opheffen keek ze soms wat boos maar ze heeft niet graag dat er paarden langs haar lopen :)

pipomamaloe

Re: Tips gevraagd Spaanse Pas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:21

Leuk dan vd doet met je pony :)
Ik zou als ik jouw was echt me een clicker gaan werken :j
Weetje wat dat is? Het wordt veel bij honden gebruikt, eigenlijk een soort metalen doosje en als je erop druk krijg je een click geluid. Dan kun je namelijk precies als hij zijn been net even hoog doet, clicken en belonen. Zo beloon je precieser en snapt de pony waar je haar voor beloon :)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:42

pipomamaloe schreef:
Weetje wat dat is? Het wordt veel bij honden gebruikt, eigenlijk een soort metalen doosje en als je erop druk krijg je een click geluid. Dan kun je namelijk precies als hij zijn been net even hoog doet, clicken en belonen. Zo beloon je precieser en snapt de pony waar je haar voor beloon :)

Mee eens :)
Ik vind het overigens er al super netjes uitzien hoor! Ik zie vaak paarden die echt met de benen gaan schrapen, maar jou paard zet ze mooi rustig naar voren.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:06

pipomamaloe schreef:

ja ik gebruik normaal ook altijd de clicker, en dan is ze idd wel iets rustiger, maar nog niet zo als het hoort :)
ik was hem die dag vergeten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:49

zowiezo deken af, zit alleen maar in de weg.

Op een gegeven moment ga je lage passen niet meer belonen, dan valt het kwarte vanzelf dat ze haar benen hoger op moet tillen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:35

Je laat haar nu nog erg in het duister tasten over wat je precies wilt. Spaanse pas is eigenlijk je paard opnieuw leren lopen, je mag haar daar dus meer bij helpen. Doe een grote stap terug naar je basis. Hoe hoog tilt ze haar benen in stilstand op? Vraag niet te veel passen na elkaar en laat haar veeeeel trager lopen. Liever nog, vraag een pas, laat haar 1 stap naar voren zetten, weer stil staan en vraag dan met het andere been een pas. Of links pas, rechts pas en een stap vooruit, weer stilstaan en weer links pas, rechts pas 1 stap vooruit enz. Op dit filmpje is het tempo iig te hoog om echte spaanse passen te kunnen maken.

Overigens, ik zou idd ook de deken af doen, die belemmert toch in het naar voren brengen van het been. En idd, let ook goed op je beloonmoment. Mijn ervaring bij dit soort oefeningen is dat men vaak afwacht hoelang het lukt en als het dan niet meer zo goed gaat dan nog snel belonen. Stop de oefening voor je paard er genoeg van heeft.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:59

^ ok dank je! zal er aan werken :)