[AR] Keertwending naar rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Keertwending naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 13:01

Ik krijg het niet (goed) voor elkaar om een nette keertwending naar rechts te rijden.

Links heeft even geduurt, maar Roos stapt nu netjes door en mooi over, daarbij blijft ze fijn nagevelijk.
Maar rechts is een drama. Stil staan, hoofd omhoog en mond open (ondanks dat ik bijna niets in mijn handen heb), overdreven veel stelling nemen en daarbij niet over stappen.
Een heel enkele keer lijkt het op een keertwending, maar meestal lijkt het nergens op. Het (te) veel oefenen is lastig want ze word er vaak heet waardoor het nog minder lukt.
Rechtsom is juist haar makkelijke kant. Ik probeer het in achenbach of JBF ;) maar het maakt geen verschil.

Onder het zadel doet ze ze wel beide netjes, aan de lange teugel ook.

Wie heeft de gouden tip?

silfie35

Re: Keertwending naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:04

Ik zou zelf niet gelijk een antwoord hebben, maar wil dit topic wel even blijven volgen. Mag trouwens aannemen dat je met JBF Jan boeren fluit bedoeld?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:08

lastig probleem... probeer je linkerleidsel echt overdreven veel ruimte te geven.. zodat ze echt geen andere kant uit kan dan naar rechts. en misschien kan er iemand naast lopen, zodat je paardje het door krijgt?
succes ermee!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 13:10

Idd, jan-boeren-fluitjes.
Heb het ook geprobeerd het kwartje te laten vallen met iemand aan het hoofd. Op de weg links gaan rijden en hem dan naar rechts doen zodat de bermkant begrenst (maar ze baggerd gewoon de berm in of doet alles wat ze in de bak ook doet).

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:17

Het geheim van een goede keertwending is toch het nageeflijk rijden, op twee leidsels en over de rug. Wanneer je voelt dat er spanning komt direct weer voorwaarts rijden.
Je moet hem goed op het buitenleidsel op kunnen vangen om hem te kunnen begrenzen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:47

Toevallig heb ik het gisteren eens goed kunnen bekijken bij jou en Roos :D (als schrijfster van de jury).

Ik denk dat je op de goede weg bent, want je draait nu wel al een kleine volte rechts. Dan blijft ze goed doorstappen zonder protest. Het principe begrijpt ze wel, want ze doet het links wel redelijk goed (ze stapte niet over).
Daarbij zou ik steeds even licht de grens opzoeken. Goed begrenzen met je buitenteugel en zweep buitenkant aantikken om haar om te zetten en de volte steeds kleiner draaien. Zodra ze spanning opbouwt, weer weg rijden uit de wending. Dat kan natuurlijk niet in de proef, maar wel thuis bij het oefenen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:03

Gister reed ik hem op save, de laatste wedstrijd dacht ik dat het kwartje begon te vallen en toen stond ze naar de jury te zwaaien halverwege de proef en dat wou ik gister voorkomen.
De grens (in alles) is dun bij haar. 'Maar' een shet, maar een tikkeltje licht ontvlambaar in moeilijke dingen. Het is of netjes, of dramatisch. Een tussenweg is erg moeilijk.

Links gaat echt al beter. Kan nog beter, maar daar lijkt het tenminste op een keertwending.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:59

Groot beginnen en kleiner maken. Wat BlackDevils ook al zegt; nageeflijkheid, op 2 teugels, impuls, van achterenuit, los in de rug. Ontbreekt er iets, mislukt je keertwending.
Maar het is ook logisch als jij je pony ineens kort laat draaien, er dan ergens iets mis gaat. Ze moet het namelijk wel allemaal kunnen en begrijpen. Het is daarom belangrijk om het op te bouwen.
Begin met een volte van 5-10 meter (afhankelijk hoe ver ze nu is), let er echt heeeeeeeeel erg goed op dat je bovenstaande punten kan onderhouden. Pas wanneer ze deze volte eigenlijk uit zichzelf loopt, dus jij geeft aan en zij loopt de volte, zonder ergens 'kortsluiting' te hebben. Kun je je volte heeeel langzaam gaan verkleinen.

Ze zal moeten leren dat ze de kar een beetje opzij moet duwen tijdens de keertwending. Én dat ze door blijft lopen, want als ze niet meer voorwaarts is, gaat de kar haar zeker tegenwerken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:59

Ik denk inderdaad ook dat je juist wel je buitenkant er goed bij moet houden, maar wel met een nageeflijke hand, zodat ze wel opzij kan, maar niet helemaal loslaten zodat ze begeleiding kwijt is.
Weet je niet iemand in de buurt die je er in de praktijk mee kan helpen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:36

Ik heb ook les hoor, en de ene keer gaat het beter dan de andere keer. Maar ik kan maar niet echt ontdekken wat ik fout doe. Bij mijn instructrice doet ze hem iets beter.

Buitenhand hou ik er ook bij, geef ik daar te veel mee vouwt ze haar neus tegen haar schoftje aan en dan sta je stil :P.

Links gaat hij echt wel aardig, maar rechts lijkt gewoon helemaal nergens op.

Het maakt ook niet uit welke wagen ik pak, mijn concours wagen heeft een wat smaller lamoen dan mijn marathon wagen maar dat maakt geen verschil.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 06:38

Als wij je volgende keer tegenkomen, moet je het maar eens met Janouk proberen. Zij stapt ze beide zijden goed op. Dan kan je het voelen bij ervaren pony. Misschien dat je dan de timing voelt en dat het dan gemakkelijker wordt Roos het duidelijk te maken.