Hoe zet je het paard op zijn 'plaats' op de juiste manier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

Hoe zet je het paard op zijn 'plaats' op de juiste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 15:08

Hallo allemaal,

Even een amateursvraagje :+
Mijn 2 jarige is sinds kort geen hengst meer al is hij daar zelf nog niet helemaal achter :(:)
Hij heeft soms de neiging om me als een speelkameraatje te zien (op vreemd terrein) en komt dan dus in mijn ruimte.
Hoe kan ik hem nu het beste duidelijk maken als hij dat doet om achter me te blijven?
Het zal zeker te maken hebben met te weinig respect voor mij, Meestal gedraagt hij zich keurig maar niet als hij is afgeleid (b.v. door hengstige merrie's)
Nu is het eigenlijk nog een 'baby' maar in de natuur zet de leider de pubers ook op hun plek.

In de bak loopt hij als een lammetje achter me aan, hij gaat dan op mijn pinken terug (door lichte druk op zijn borst) en laag met het hoofd ook geen probleem,voetjes geven gaat allemaal prima
Behalve wandelen en hengstige merrie tegenkomen :D

KDS

Re: Hoe zet je het paard op zijn 'plaats' op de juiste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:57

Een leider in de kudde zet een 'jonkie' die in zijn persoonlijke ruimte komt met een trap terug. Nu is dat meestal niet wat wij willen doen. Je kan op dat moment je persoonlijk ruimte aangeven door je armen gestrekt iets van je af te doen (dat je handen boven je heupen uitkomen) en dan ze rustig rond te draaien.

Bij mij werkt het omdat ik op die manier fysiek mijn ruimte aangeef, ipv dat het paard het alleen voelt ziet hij het ook (wat heel handig is als hij afgeleid is en niet op jou let). Direct belonen als hij buiten je ruimte is. Dus meer rustig heen en weer draaien dan kick ass als in de natuur.

Werkt voor mij, hoeft niet voor iedereen te werken probeer meer mijn ervaring hier te delen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:53

In een dergelijk geval zou ik met touwhalster, leadrope en stick gaan wandelen en op het moment dat hij zijn aandacht op die hengstige merrie heeft en mijn personal space binnenkomt, hem met de stick duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Dat impliceerd dan wel dat je paard met grondwerk bekend moet zijn en weet wat die stick en je personal space inhouden.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:14

Op dit moment heb ik een touwhalster + emielvoest touw alleen 'werk ik niet met een stick maar misschien is dat inderdaad wel handig om daar eerst wat grondwerk mee te doen.
Bedankt!