Goede longeerplanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILuvWinnetoo

Goede longeerplanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:47

Hoihoi,
Ik heb een (bijna) twenter, 8 april wordt hij 2. Het is een ruin trouwens :+
Maargoed, ik had dus een beetje een planning gemaakt over het longeren.
(Hiermee begin ik uiteraard nu nog niet mee maar als hij 2,5 is)
Wanneer hij 3,5 is wordt hij ingereden. Ik begin een jaar vantevoren dus met longeren en heb de planning verdeeld in 3 x 4 maanden.

1e 4 maanden:
Beginnen met longeren aan halster, waarvan de laatste 2 maanden met longeersingel (misschien)

2e 4 maanden:
Longeren aan het hoofdstel

3e 4 maanden:
Longeren aan hoofdstel en met zadel

Tadaaaaa.
Wat vinden jullie, en wat zouden jullie anders doen?
Verder hoef ik niets te horen met "ik zou het niet doen dan is hij niet "slap" bij het inrijden en blabla" ;)

ILuvWinnetoo

aerdenhout1

Re: Goede longeerplanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:50

Ik denk dat je een aardig schema hebt zo.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:53

Ik dacht ook alles eerst te plannen maar nu ik hem voor me heb gaat het toch anders. Mijn pony heeft een enorm uithoudingsvermogen dus dan kun je makkelijker overvragen, daar let ik dan ook goed op. Ik ben begonnen met af en toe 1x (in de maand ongeveer), hij pakte het zó gemakkelijk op dat ik het liet voor wat het was om op 2,5 jarige leeftijd het weer op te pakken. Dit keer afwisselend met en zonder longeersingel en shabrak, ongeer 1x per week. Ik had mezelf voorgenomen dat ik pas pessoa en hoofdstel zou gaan gebruiken als de galop er goed in zit. Nu is hij 2 jaar en 9,5 maand en longeer ik hem ongeveer 2x per week met hoofdstel en pessoa (natuurlijk op een vrij losse stand). Met pessoa loopt hij gewoon stukken beter (lees: actiever, ontspannender).
Als ik jou was zou ik geen planning maken, maar gewoon kijken hoe hij alles oppakt. Toen ik bijvoorbeeld eens tussendoor met zadel wilde gaan longeren, merkte ik aan hem dat hij er nog niet aan toe was.
Enne, ik longeer hem júíst om hem sterker te maken voor als ik hem ga inrijden :)

Veel succes.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:02

Myour schreef:
Ik dacht ook alles eerst te plannen maar nu ik hem voor me heb gaat het toch anders. Mijn pony heeft een enorm uithoudingsvermogen dus dan kun je makkelijker overvragen, daar let ik dan ook goed op. Ik ben begonnen met af en toe 1x (in de maand ongeveer), hij pakte het zó gemakkelijk op dat ik het liet voor wat het was om op 2,5 jarige leeftijd het weer op te pakken. Dit keer afwisselend met en zonder longeersingel en shabrak, ongeer 1x per week. Ik had mezelf voorgenomen dat ik pas pessoa en hoofdstel zou gaan gebruiken als de galop er goed in zit. Nu is hij 2 jaar en 9,5 maand en longeer ik hem ongeveer 2x per week met hoofdstel en pessoa (natuurlijk op een vrij losse stand). Met pessoa loopt hij gewoon stukken beter (lees: actiever, ontspannender).
Als ik jou was zou ik geen planning maken, maar gewoon kijken hoe hij alles oppakt. Toen ik bijvoorbeeld eens tussendoor met zadel wilde gaan longeren, merkte ik aan hem dat hij er nog niet aan toe was.
Enne, ik longeer hem júíst om hem sterker te maken voor als ik hem ga inrijden :)

Veel succes.

Dankje voor de tip! Ik dacht er ook wel aan dat het misschien niet eens zo zou gaan lopen, maar het is wel leuk om het te maken :+
Om even terug te komen op het dikgedrukte; Vind ik juist ook! Een beetje onzing vind ik het dat je je paard "slap" moet hebben voor het inrijden zodat hij/zij je er niet af kan bokken, dat gebeurt toch wel een keer (meestal dan) hehe :Y)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:07

Haha ik weet precies hoe het is, ik kocht 'm toen ie net twee jaar was, kon ook niet wachten! Maar de tijd is voorbij gevlogen; over 2,5 maand is ie alweer 3.
En da's inderdaad zo, als ie je eraf wil hebben doet ie dat toch wel, getraind of ongetraind. Ik wil dat ie me kan tillen zonder problemen (hij 1.50m en ielig, ik ben 1.72m en 59 kilo) en longeren is daar een uitstekende manier voor! :j

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:14

Myour schreef:
Haha ik weet precies hoe het is, ik kocht 'm toen ie net twee jaar was, kon ook niet wachten! Maar de tijd is voorbij gevlogen; over 2,5 maand is ie alweer 3.
En da's inderdaad zo, als ie je eraf wil hebben doet ie dat toch wel, getraind of ongetraind. Ik wil dat ie me kan tillen zonder problemen (hij 1.50m en ielig, ik ben 1.72m en 59 kilo) en longeren is daar een uitstekende manier voor! :j

Ja vind ik ook, en het ziet er toch ook niet uit zo'n zielig hoopje zonder spieren met iemand erop :+
Jij hebt makkelijk praten ik heb hem al toen hij 3 maanden was (toen stond hij nog wel bij zijn moeder hoor!) :+ Haha! Neehoor, de tijd vliegt voorbij!

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:23

Het lijkt me een goed schema, alleen gaat't er ook om hoe lang je hem wil longeren. Dat is eigenlijk nog belangrijker :D Of heb ik ergens overheen gelezen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:28

Myour...en daar ging je eigenlijk al de mist in, met maar 1 keer per maand longeren! Dat heeft helemaal geen zin, omdat een paard een kort geheugen heeft en juist van het herhalen leert. Daarbij bouw je echt geen spieren op met maar 1 keer per maand en waarom zou je ook bij nog zo'n kind, want dat is het uiteindelijk nog. Ik ben trouwens ook geen voorstander van een hulpteugel bij zo'n jong dier. Leer hem eerst eens op eigen benen te lopen voor je er wat aan hangt. Als je goed longeerd heb je ook geen hulpteugels nodig en zal het paard zelf de lage lijn opzoeken en zakken zodat hij zijn rug sterker maakt.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:33

ILuvWinnetoo schreef:
Myour schreef:

Ja vind ik ook, en het ziet er toch ook niet uit zo'n zielig hoopje zonder spieren met iemand erop :+
Jij hebt makkelijk praten ik heb hem al toen hij 3 maanden was (toen stond hij nog wel bij zijn moeder hoor!) :+ Haha! Neehoor, de tijd vliegt voorbij!

Dat staat er inderdaad niet bij en heb er wel al over na gedacht maar nog niet iets officieels. Ik dacht aan zo'n 5 minuutjes linksom 2½ rechtsom 2½. En dan na 2 maanden 10 minuten en dat blijven doen een paar maanden en dan 15 tot 20 minuten ofzo.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 17:35

Myour...en daar ging je eigenlijk al de mist in, met maar 1 keer per maand longeren! Dat heeft helemaal geen zin, omdat een paard een kort geheugen heeft en juist van het herhalen leert. Daarbij bouw je echt geen spieren op met maar 1 keer per maand en waarom zou je ook bij nog zo'n kind, want dat is het uiteindelijk nog. Ik ben trouwens ook geen voorstander van een hulpteugel bij zo'n jong dier. Leer hem eerst eens op eigen benen te lopen voor je er wat aan hangt. Als je goed longeerd heb je ook geen hulpteugels nodig en zal het paard zelf de lage lijn opzoeken en zakken zodat hij zijn rug sterker maakt.

Volgens mij weet je paard het dan nog echt wel hoor..
En als je na zo'n tijd dat uitprobeerd zie ik niet wat er verkeerd is aan pessoa (hoe je dat ook schrijft) vooral als het zo los zit dan leert hij toch van jongs af aan al om zijn achterhand er goed onder te zetten?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:36

@ Aerdenhout1: Ik begon er gewoon heel af en toe mee, maar dat pakte hij al zo snel op dat ik weer mee stopte, blijkbaar heeft mijn pony een dijk van een geheugen :D Enne, die eerste keren waren ook helemaal niet bedoeld om spieren op te bouwen, want dat vind ik niet nodig als ie nog geen 2,5 is ;) nu longeer ik hem vaker want nu is het echt voorbereidend bedoeld voor het inrijden.
Hij kan voor zijn leeftijd redelijk lopen, pessoa heb ik er voornamelijk aanhangen om hem actiever te krijgen, ik heb geen zin om de hele tijd te roepen en hem aan te tikken om hem voorwaarts te houden (hij is helemaal niet lui of traag maar met longeren gaat hij het liefst lekker langzaam). Zo is hij gewoon actiever en ontspannender, ik hoef niet telkens achter 'm aan te zitten en dat werkt voor beide partijen positief. Ik heb 'm echt niet strak staan, hij staat zelfs op bijna de loste stand (hij kan dus gemakkelijk alle kanten op met z'n hoofd). Voor mij werkt dit gewoon goed (en voor hem kenbaar ook).

EDIT; overigens heeft ie nu pas 2x met pessoa om gelopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:41

Jij je zin TS........lekker zijn achterhand eronder zetten als het paard nog niet zijn evenwicht en balans heeft.
Maar ik begrijp dat dit is wat je wil horen en je zo snel; mogelijk aan de gang wil met je paard, heel veel succes met hem verder!

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 18:29

aerdenhout1 schreef:
Jij je zin TS........lekker zijn achterhand eronder zetten als het paard nog niet zijn evenwicht en balans heeft.
Maar ik begrijp dat dit is wat je wil horen en je zo snel; mogelijk aan de gang wil met je paard, heel veel succes met hem verder!

Je hoeft niet zo aangevallen te doen hoor, weet ik veel dat dat niet goed is. En ik heb geduld genoeg hoor doe niets overhaast! ;)

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:36

Citaat:
Dat staat er inderdaad niet bij en heb er wel al over na gedacht maar nog niet iets officieels. Ik dacht aan zo'n 5 minuutjes linksom 2½ rechtsom 2½. En dan na 2 maanden 10 minuten en dat blijven doen een paar maanden en dan 15 tot 20 minuten ofzo.

Geen slecht idee, hoor :D . Je zou ook best gelijk met 10 minuten kunnen beginnen, hoor. Je begint dan met veel stappen in die 10 minuten en laat hem dan steeds iets langer draven (uiteindelijk ook een keer galopperen). Na 2 maanden kun je't dan inderdaad opvoeren naar 15 min. bijvoorbeeld.
Ik ga nu ook op die manier beginnen bij mijn bijna 3 jarige merrie. Ze kent het longeren wel al, maar heeft zo'n last van het wisselen van haar tanden gehad, dat ik haar maar even heb gelaten en veel met haar heb "gespeeld" los in de bak :D

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:05

Echt longeren zou ik zeker niet doen, is niet goed voor zijn olvolgroeide gestel. Wat je wel kan doen is hem om stem te leren reageren zoals bijv, stap, draf, ho, terug, etc. galopperen zou ik al helmaal niet doen op deze leeftijd. Ook het oefenen met een longeersingel, het wennen aan de zweep en dat soort zaken kan prima.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:40

eversdijk schreef:
Echt longeren zou ik zeker niet doen, is niet goed voor zijn olvolgroeide gestel. Wat je wel kan doen is hem om stem te leren reageren zoals bijv, stap, draf, ho, terug, etc. galopperen zou ik al helmaal niet doen op deze leeftijd. Ook het oefenen met een longeersingel, het wennen aan de zweep en dat soort zaken kan prima.

Ik bedoel ook niet nu hoor, als hij 2,5 jaar is ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 08:27

OPG-->GVL

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:57

ILuvWinnetoo schreef:
eversdijk schreef:

Ik bedoel ook niet nu hoor, als hij 2,5 jaar is ;)

Ook niet met 2,5 jaar, echt longeren is een erg zware belasting voor de pezen en niet goed voor zo'n jong paard, ik zou er zeker niet eerder mee beginnen dan met 3 jaar en dan nog maar kort 10/15 mi. per keer, en de galop zou ik niet direct meenemen. Je zou ook kunnen overwegen dan te longeren met een kaptoom, dan kan hij (met 3 jaar) wennen an een bit in zijn mond zonder dat hij daar druk op krijgt.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:41

Ik denk dat het schema er best goed uit ziet.
Hoe lang je het doet denk ik dat je pas kan beoordelen als je eenmaal met je pony bezig bent..
Stel je begint met 10 minuten, en merkt al snel dat ze meer aan kan kan je dat natuurlijk altijd nog verlengen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:23

Op zich ziet dit schema er wel aardig uit. Ik zou ook gewoon rustig aan beginnen om je paard ook de stemhulpen te leren en vast te laten wennen aan het hoofdstel (later pas) en het zadel/longeersingel

ik zou alleen pas beginnen met echt intensief longeren (dus met hulpteugels) vlak voor je begint met inrijden. Dus ongeveer 2 maand ervoor en niet eerder. Op een volte lopen is al heel lastig voor zo'n jong paard omdat hij gewoon niet genoeg balans heeft, en als hij ook nog eens ingesnoerd moet lopen dan wordt het alleen maar moeilijker! daar zou ik dan mee wachten...maar je merkt waarschijnlijk zelf wel hoe je paard het allemaal oppakt en wat hij aankan of niet..