Wat te gebruiken in werkstuk over NH?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iMandy

Wat te gebruiken in werkstuk over NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 13:13

Hey,
Ik houd mijn werkstuk over Paardenfluisteren, en ik ga een hoofdstuk maken over NH.
Hebben jullie tips van wat ik er zoal in zou moeten gebruiken?
Groetjes, Mandy

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:27

NH is een heel breed begrip. De basis vind ik persoonlijk toch echt wel de huisvesting en de voeding. Daarnaast bestaan er allemaal stromingen als het gaat om het omgaan met paarden (o.a. grondwerk) en het rijden van paarden. Denk hierbij aan Emiel Voest, Monty Roberts, Klaus Hempfling, Parelli etc. Dit zijn een aantal bekenden, maar de lijst wordt langer en langer tegenwoordig. Dan heb je nog het zgn 'natuurlijk bekappen'. In mijn ogen zijn ijzers nooit een oplossing.

Veel nuttige informatie kun je vinden op de site www.paardnatuurlijk.nl en ook op www.paardenschoenen.nl staat praktische info.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:48

Huiswerktopics mogen niet.

In tegenstelling tot de voeding en de huisvesting (valt in mijn ogen onder Natural en niet Natural Horsemanship) zou ik me eerder bezig houden met de interactie mens-paard en het feit dat een paard een vluchtdier is en ons als roofdier ziet. En daar begint alles mee, onze verkeerde manier van benaderen, onze manier van corrigeren, het feit dat wij niet snappen hoe een paard denkt zoals hij denkt en reageert zoals hijk reageert. En dat wij denken veel leer en ijzerwerk nodig te hebben om een paard in bedwang te houden waar een strotouwtje in principe al voldoet (of nog minder).

Pat Parelli heeft een leuk boek geschreven dat ook vertaald is naar het Nederlands. Het het heet Natural Horse-Man-Ship. Zeer de moeite waard!

Vue

Re: Wat te gebruiken in werkstuk over NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:00

'Paardenfluisteren' .. is dat niet een onderdeel van NH ipv andersom ? ;)

Katja

Re: Wat te gebruiken in werkstuk over NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:11

Huiswerktopics zijn niet toegestaan. Alleen als je duidelijk een vraag hebt die je niet zomaar kunt beantwoorden met goed zoeken op internet, boeken enz. mag je die stellen.