Ik ben mijn draver aan het klaarstomen om over een half jaar montékoersen te gaan rijden. Eerst gingen de trainingen heel goed, hij was heel soepel en vrolijk. Maar sinds een week zit hij helemaal vast. Ik rij 1 keer per week snel en de rest van de week longeer of rij ik hem in een normaal tempo. Maar nu het probleem: als ik in een normaal tempo draaf dan springt ie voor of achter in galop, als ik dan een stukje versnel dan springt ie helemaal over in galop. Voor mij is dit een teken dat ie vast zit.
Maar hoe krijg ik hem weer soepel? Ik sta bij een trainer en hij geeft ook goede tips en aanwijzingen. Alleen ik wilde jullie mening ook even horen.
Als jullie meer info nodig hebben over zijn training dan kun je het altijd vragen.
Dit lijk mij een duidelijk voorbeeld van een blokkade... ik weet niet of jij meer dravers voor monté koersen traint ? maar als die het allemaal niet doen lijkt mij dat zoiets niet door jou trainings metode kan komen
Een hoop blokkades zijn niet op te heffen door alleen anders te gaan trainen Doe je alleen monté met hem of ga je ook wel eens met hem gymnastieken in de bak?
Ah okee! Misschien is het verstandig om daar dan toch mee te beginnen. Met alleen longeren en bosritten en trainingen voor de koersen lukt het je helemaal niet om eventuele blokkades te verhelpen. Mijn advies is toch om er niet zelf mee te gaan klooien, meestal maak je dan meer erger dan dat je oplost! Ik zou een afspraak maken met een osteo of fysio, zij kunnen je daar het beste mee helpen.
voorlopig niet snelrijden veel stap training, korte overgangen en wat de anderen zeggen, fysio of osteopaat bellen.
Probeer ook als je op de baan aan het rijden bent(geen idee hoe breed je baan is) maar de volle breedte te gebruiken, achtjes stappen en misschien slangevoltes stappen. Als je baan breed genoeg is kun je dit ook een keer proberen in de draf maar waarschijnlijk zal hij dit heel erg lastig vinden.
@ woogy: de baan is breed genoeg, maar ik zou deze oefening ook in de gewone rijbak kunnen doen. In zn nek is ie trouwens wel heel soepel, want stelling neemt ie makkelijk aan. Het komt echt vanuit zn rug.
Zou ik ook die slangenvoltes eerst kunnen doen om hem los te rijden en daarna gewoon kilometers draven?
sowieso hebben de achtjes en slangevoltes wel met de hals te maken maar juist vooral met de achterhand, het moment namelijk dat ze zo'n bochtje moeten maken moeten ze het binnenachterbeen eronder zetten waardoor ze hun eigen heupen losmaken. Aan de hand kan je het ook doen, misschien makkelijk om hem te leren wat de bedoeling is.
Haal er wel een paid official bij want misschien is er wel meer aan de hand dan alleen zere spieren...
wat voor adviezen heeft de fysio gegeven? masseren en mobilliseren? of heeft ze hem alleen maar bekeken en meer niet?
Veel longeren is stap werkt ook goed trouwens, op redelijk hoog tempo stappen en tempo wisselingen in de stap. Een rondje aandraven en weer terug naar stap. Stoppen met draven voor hij begint te huppelen.