Steigeren bij longeren..help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollando

Steigeren bij longeren..help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:52

Sinds dit weekend verzorg ik een 2 (bijna 3) jarige NRPS pony.
Gisteren heb ik hem voor het eerst gelongeerd en dat ging nou niet bepaalt lekker,
Hij gaat stilstaan en als je naar zijn kont loopt om hem vooruit te "drijven" draait hij met zijn kont weg en begint te steigeren.
en niet zo'n beetje, maar echt hoog! hij is zelf 1.47 en kwam ruim boven de heg uit die minstens 2 meter is.

Pony is al wel zadelmak. hij is met ruim 2.5 jaar beleerd (hier geen commentaar op, kan ik ook niets aan doen en ben ik ook GEEN voorstander van) hij uit uitgeleend aan een meisje die hem iets verder zou rijden. toen hij naar haar stal heen ging zag hij er geweldig uit, toen hj 2/3 maand later terug kwam was hij veelste dun en had hij zware droes. nu heeft hij een kleine 3 maand stil gestaan (wel op de wei elke dag) en nu proberen we het weer op te pakken.

Ik probeer hem zoveel mogelijk voorwaarts te houden maar hij gaat zo stil staan.
op de zweep begint hij te bokken en te steigeren(dat word wel afgestraft)
Ook geef ik stemhulpen. pony is verder helemaal goed in vel (droes is al weer over)

Wie o wie weet hoe ik dit kan oplossen?
(wanneer hij ruim 3 is gaan we ook naar de manege heen voor lessen, maar eerst wil ik dit eruit hebben en dan begin ik wer rustig met laten wennen aan zadel, ik ga er ook niet eerder op dan dat hij 3 is)

Rhode2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:04

Misschien begrijpt hij je bedoeling niet goed, maar waarschijnlijk is je pony gewoon eigenwijs. Wij hebben dit ook gehad met een paard van 1.73. Wordt je inderdaad niet echt vrolijk van, maar als het eigenwijsheid is moet je gewoon door blijven gaan. Goed voorwaarts laten lopen en met name constant laten draven (wel links en rechtsom goed afwisselen) Hierdoor krijgt je pony minder kans om te steigeren, en zodra je ziet dat hij de neiging krijgt om te steigeren meteen corrigeren. Na een half uur constant links en rechtsom gedraafd te hebben, wordt je pony vanzelf iets meer moe en houdt het steigeren/bokken vanzelf een keer op, of wordt het in ieder geval minder. Het vraagt echter wel bij jezelf ook om een groot doorzettingsvermogen ;) Succes ermee!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:31

Hoi

Ik zag zo je verhaal te lezen en ik herken dit heel goed , laat nou pas geleden mijn paardje dat ook gedaan hebben :P
Ik kon haar niet los in de bak laten en haar laten rennen want dan ging ze voor me staan en steigeren en idd dat is gevaarlijk ( de mijne sloeg ook nog wel eens met haar voorbenen).

Maar goed wat ik dus heb gedaan is naar iemand van stal toegelopen die natural horsemanship deed ( ik geloofde er niet egt in maar goed)

Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik het gezien heb.

Ze is toen met haar gaan oefenen door middel gewoon los te laten in longeercirkel. Haar vanachter benadert door middel van langzaam toe te lopen ( niet te dichtbij komen) met uitgestoken hand en rustig tegen je paard te praten. Als je geen reactie krijgt mag je natuurlijk je stem rustig aanopbouwend verheffen. (Met uitgestoken hand bedoel ik dat je net doet of je hem als het ware weg wil duwen met je uitstekende hand.)
Belangrijk is wel om je paard ruimte te geven en voorzichtig me hand te drijven ( rustige zwaaidende beweging). Dit ging op den duur steeds beter en nou kan ik haar gewoon longeren zonder lijn en kan nog overgangen maken. ( je staat in het midden en kijkt naar je paard, je staat als het ware in een driehoek met je paard. ene hand wijst richting zijn kont is dat is de drijvende hand en hand bij zijn hoofd is tegenhoudende hand.) Dus als je terug wilt van de draf naar stap doe je stapje naar voren en steek je je hand uit die richting zijn hoofd wijst)

pff was egt moeilijk uit te leggen hoop dat je er iets van snapt en succes :P

In ieder geval succes :D

Mellanii

Re: Steigeren bij longeren..help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:11

Ik zou er met de zweep bij blijven, dan laat hem maar bokken maar dan gaat hij teminste vooruit!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:56

Misschien eerst het loswerken aanleren en van daaruit gaan longeren, het paard begrijpt niet wat jij wil en kan door te veel druk dus omhoog komen, dus zoek de fout in je eigen lichaams taal en maak je hulp kleiner door b.v niet met de zweep te werken maar een leadrope zodat je je arm kan verlengen en als het juiste antwoord word gegeven weer kan ontspannen, een zweep is vaak een te grote blijvende hulp.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:01

midgie schreef:
Misschien eerst het loswerken aanleren en van daaruit gaan longeren, het paard begrijpt niet wat jij wil en kan door te veel druk dus omhoog komen, dus zoek de fout in je eigen lichaams taal en maak je hulp kleiner door b.v niet met de zweep te werken maar een leadrope zodat je je arm kan verlengen en als het juiste antwoord word gegeven weer kan ontspannen, een zweep is vaak een te grote blijvende hulp.

mag ik vragen wat je bedoelt met loswerken aanleren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:00

Loswerken is los in een ruimte je paard doormiddel van jou lichaam besturen, dus als je leert welk punt de rem, gas en halt is door middel van lichaams taal is het longeren 10 x makkelijker om te doen en duidelijker voor je paardje.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 07:53

Bij ons staat een paardje op stal, wat niet kon lopen aan de longe. Nu na 2x ermee losgewerkt te hebben is het paardje veel meer op mij gericht en gisteravond liep hij (weliswaar niet heel netjes) in de grote binnenbak aan de longe, zonder op me af te komen, om te draaien, longeertouw uit je handen te trekken etc :D

Dat loswerken zou ik doen onder begeleiding, je leert er een hele hoop van maar het is moeilijk om het jezelf op de juiste manier aan te leren. het is eigenlijk het begin van vrijheidsdresuur wat je jezelf en je paard aanleert.

Kijk een op http://www.pink-horizon.nl. Daar staat in het eerste stuk (basis) wel het een en ander beschreven..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 07:54

RT P -> GVL