[AR] Probleem met pony angstig bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabicQueen

Probleem met pony angstig bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:43

Hallo allemaal!

(weet niet of het goed staat maar ik doe amar een gokje)

Een tijdje geleden wou mn kleine schoonzusje een pony .. ik en vriendlief opzoek gegaan naar
een pony. uiteindelijk een kleine witte welsh gevonden ontzettend lief beest maar nu komt het
we willen haar graag voor de kar hebben ikzelf heb mn men diploma. nou was het dus een tijde heel goed gegaan en
trok ze de kar al helemaal zelf er liep wel nog iemand naast maar ze blijft heel schichtig en angstig terwijl ze er al een hele tijd
voor loopt :S maar we durven haar nog niet los te laten bang dat ze er als het haasje met koets en al vandoor gaat..

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij tips geven??

Ps we zijn ook nog opzoek naar een betuigde en bereden pony liefst met toebehoren mag halfinger zijn of welsh

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:10

Lijkt mij dat als ze nog niet vertrouwd voor de kar staat, je hebt haar er vermoedelijk te snel voor gezet.
Maar het e.e.a. is lastig beoordelen achter een pc.
Een paard/pony moet heel goed eerst stuurrichtig zijn in de bak en geheel vertrouwd met tuig en sleep e.d. voordat je hem/haar er voor zet.
Ik zou een stapje terug doen en ik zou er ook een professionele beleerder bij halen, beleren is heel iets anders dan zelf mennen en een mendiploma zegt daarin helaas niets.
Sorry.
Blijkbaar is het tot op heden goed gegaan, maar dit vraagt om ongelukken en je verhaal zo lezende hoef je daar niet lang op de te wachten.
Voorkomen is beter dan genezen, daar wil ik mee zeggen, zorg niet dat ze nu in de fout gaat, dan ben je verder terug dan dat je nu bent.
Zoek professionele hulp is mijn advies en doe een stapje terug!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:57

josie schreef:
Zoek professionele hulp is mijn advies en doe een stapje terug!

Niets op aan te vullen.

meergo87

Re: Probleem met pony angstig bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:32

ik zou hulp zoeken.
of ga eerst met banden of zandzakken haar laten wennen dat ze het alleen kan trekken dus niet dat je er naast loopt dan leert ze op eigen benen testaan.
zo doe ik het ook met mijn paarden die staan nu ook voor de wagen en kunnen het nu ook alleen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:05

meergo87 schreef:
ik zou hulp zoeken.
of ga eerst met banden of zandzakken haar laten wennen dat ze het alleen kan trekken dus niet dat je er naast loopt dan leert ze op eigen benen testaan.

Zandzakken laten trekken lijkt me nu niet helemaal de aangewezen oplossing om rust te krijgen.
Vertrouwen aan de hand en longe lijkt me eerst te komen.
Maar verder ben ik het wel eens ;)