Paard bokte mij(longeren), geschrokken of dominantie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Paard bokte mij(longeren), geschrokken of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:39

Ben stilaan met Bie aan het kennismaken. Bie is een zevenjarige BWP, een afstamming van lys de darmen.
Een gevoelig, maar zeer dominant paard. Uit de wei halen gaat goed, poetsten gaat goed en ben begonnen met longeren ( denk dat dit de vijfde keer was)Na het instappen aan de hand, liet ik de lijn wat langer worden, nam ik het volledige longeertouw in mijn linkerhand en knipte ik met mijn rechterhand richting zijn achterhand. Normaal maakt ze de cirkel dan wat groter en luistert ze hier perfect naar. Ik gebruik trouwens nog geen zweep voor het longeren. Deze keer schrok ze ervan en bokte. Haar hoeven raakten mij net. Ik liet het touw los omdat ik geschrokken was.

Had even pijn, maar ben haar onmiddelijk naar haar toe gelopen. Haar geaaid bij de hals en dan pas het touw genomen. Heb daarna gewoon verder gelongeerd maar heb niet echt meer echt 'geknipt' met de hand waar normaal het zweepje zou moeten zitten.

Moet ik toch het zweepje erbij nemen? Heb ik me laten kennen? Zou de bok eerder betekenen dat ze geschrokken is of dominantie? Ik heb het gevoel dat het meer van schrikken was. Voor de rest valt ze mij niet aan en luistert ze goed naar mijn commando's. Bie viel het meisje dat hiervoor op haar reed wel aan tijdens het longeren ( heeft ze trouwens maar 1 keer geprobeerd en dat was meer dan een jaar geleden). (Denk aan steigeren voor haar neus, bokken, dreigen,oren in de nek...)

BKS

Re: Paard bokte mij(longeren), geschrokken of dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:42

Ik zou er maar eens een prof naar laten kijken, denk dat je met dit paard erg goed moet weten waar je bezig bent... Je moet haar kunnen "lezen" zodat je haar een stap voor blijft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:43

Als een paard schrikt van een 'knipje', nou pffff.

Daarbij, als je de achtergrond weet (vorige meisje) dan zou ik dit niet toestaan. Van schrik heb je het touw laten gaan, maar beter was geweest het vast te houden, maja dat is een reactie op dat moment.

Maar om nou meteen te zeggen dat hier een prof bij moet komen?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:44

Beide opties (dominatie of schrikken) kunnen mogelijk zijn, hoewel schrikken me toch minder waarschijnlijk lijkt, omdat je aangeeft dat dit je normale manier van werken is...

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:47

CarolShadow schreef:
Als een paard schrikt van een 'knipje', nou pffff.

Daarbij, als je de achtergrond weet (vorige meisje) dan zou ik dit niet toestaan. Van schrik heb je het touw laten gaan, maar beter was geweest het vast te houden, maja dat is een reactie op dat moment.

Maar om nou meteen te zeggen dat hier een prof bij moet komen?

Ja, ik weet het achteraf dacht ik ook van: had het touw beter vast gehouden. Maar, jammer genoeg is dat niet meer terug te draaien.
Heb wel een harde brul gegeven toen ze schopte ( was een automatische reactie). Als het nou niet raak was geweest had ik denk ik ook niet losgelaten.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 19:52

Adil18 schreef:
Beide opties (dominatie of schrikken) kunnen mogelijk zijn, hoewel schrikken me toch minder waarschijnlijk lijkt, omdat je aangeeft dat dit je normale manier van werken is...

Volgens mij heeft ze gewoon weinig vertrouwen in mensen en zich daarom zo dominant opstelt. Maar om dat 100 procent te zeggen, daar ken ik ze nog te weinig voor.
Verder is bij dit paard correctheid zéer belangrijk, dat kan ik wel zeggen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:07

Candymarilyn schreef:
Adil18 schreef:

Volgens mij heeft ze gewoon weinig vertrouwen in mensen en zich daarom zo dominant opstelt. Maar om dat 100 procent te zeggen, daar ken ik ze nog te weinig voor.
Verder is bij dit paard correctheid zéer belangrijk, dat kan ik wel zeggen.

Dan is het dus ook geen dominantie waar we over spreken maar gaat het puur om afweer-reacties. Dan is het gewoon oppassen geblazen met je hele doen en laten (en je houding!) en werken aan een goede band.

Maar je hebt het paardje net, dus dat zal nog wel komen :)

Die laatste zin vind ik een beetje raar, aangezien bij elk paard een grote dosis eerlijkheid, consequentie en discipline nodig is bij het opvoeden ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:15

Dan is het dus ook geen dominantie waar we over spreken maar gaat het puur om afweer-reacties. Dan is het gewoon oppassen geblazen met je hele doen en laten (en je houding!) en werken aan een goede band.

Maar je hebt het paardje net, dus dat zal nog wel komen :)

Die laatste zin vind ik een beetje raar, aangezien bij elk paard een grote dosis eerlijkheid, consequentie en discipline nodig is bij het opvoeden ;)[/quote]

Ja, dat is zo! Maar als je bij dit paard niet correct bent, dan krijg je de volle laag terug. Niet elk paard reageert meteen heel erg hevig bij iets dat incorrect is gedaan. Dit paard wel.
Met de goede band ben ik bezig. Ben niet te ruw met haar te corrigeren, want dan reageert ze redelijk gestresst. (Misschien denkt ze dan dat ik haar iets wil doen?) Maar ik blijf wel correct. Bij het poetsen en ik wil haar aan de kant, een klein duwtje en een zachte stemhulp en ze gaat mooi aan de kant.
Uit de wei halen gaat ook goed, behalve als ik te 'eng' op haar afstap dan 'schrikt' ze.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:19

Candymarilyn schreef:
Ja, dat is zo! Maar als je bij dit paard niet correct bent, dan krijg je de volle laag terug. Niet elk paard reageert meteen heel erg hevig bij iets dat incorrect is gedaan. Dit paard wel.
Met de goede band ben ik bezig. Ben niet te ruw met haar te corrigeren, want dan reageert ze redelijk gestresst. (Misschien denkt ze dan dat ik haar iets wil doen?) Maar ik blijf wel correct. Bij het poetsen en ik wil haar aan de kant, een klein duwtje en een zachte stemhulp en ze gaat mooi aan de kant.
Uit de wei halen gaat ook goed, behalve als ik te 'eng' op haar afstap dan 'schrikt' ze.

Klinkt goed, je bent volgens mij lekker bezig. Ik zou me niet al te veel zorgen maken om dit conflictje, hoewel ik bij de volgende keer (mocht het nog eens gebeuren) wel zou straffen.
Citaat:
Ja, dat is zo! Maar als je bij dit paard niet correct bent, dan krijg je de volle laag terug

Dat zijn de beste leerpaarden die er zijn, laten het je meteen merken wanneer je fout bent ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:25

Adil18 schreef:
Candymarilyn schreef:

Klinkt goed, je bent volgens mij lekker bezig. Ik zou me niet al te veel zorgen maken om dit conflictje, hoewel ik bij de volgende keer (mocht het nog eens gebeuren) wel zou straffen.
Citaat:
Ja, dat is zo! Maar als je bij dit paard niet correct bent, dan krijg je de volle laag terug

Dat zijn de beste leerpaarden die er zijn, laten het je meteen merken wanneer je fout bent ;)

Ja, ik wou toch de mening van anderen even horen.

Dit wordt ook een leerproces voor mij, inderdaad ;)
Vrijdag ga ik misschien met mijn lesgever het gedeelte: 'het rijden' eens bekijken.
Ik ga er het liefst voor de eerste keer op, met mijn lesgever in de buurt. Hij kan bijspringen waar nodig en er eventueel zelf op gaan.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:33

Ik zou er pas op gaan als het longeren lekker gaat. Niet om jou je plezier te ontemen hoor, want ik wens je echt oprecht succes ermee. Dat klopje op de hals na het wegrennen had ik niet gedaan, gewoon weer vastpakken en opnieuw beginnen: duidelijk maken dat zo'n actie werkelijk niets aan de situatie verandert.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:12

Idd zoals "cowgirl" hierboven net zei, als je straft doe het dan dadelijk, en dan gewoon verder doen alsof er niks is gebeurt, hier in jouw situatie idd gewoon weer vastnemen en verder doen, niks meer niks minder.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:45

sesibel typetje, blijf opletten met haar!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:49

Of het echt helemaal "schrik" was vind ik moeilijk te zeggen !!
aangezien een paard een ander gezichtsveld heeft dan een mens kunnen ze heel goed inschatten of een trap raak zal zijn of niet ! als ze schrikt zou ik eerder een reactie verwachten van weg rennen en niet direct uitslaan want dit doen paarden wanneer ze zich bedreigt of aangevallen voelen, dit lijkt me onwaarschijnlijk als ik je verhaal lees aangezien je altijd op deze manier werkt.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:37

aeolusnr1 schreef:
Idd zoals "cowgirl" hierboven net zei, als je straft doe het dan dadelijk, en dan gewoon verder doen alsof er niks is gebeurt, hier in jouw situatie idd gewoon weer vastnemen en verder doen, niks meer niks minder.

Maar het paard is dus losgelaten door mij. En het duurt wel even voordat je haar weer vast hebt. Het paard kan je op dat moment toch niet meer straffen? Dat moet je direct doen! Verder heb ik verder gelongeerd zonder er iets gebeurt is, alleen het knipgeluid heb ik niet meer gemaakt.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:39

Cowgirl1988 schreef:
Ik zou er pas op gaan als het longeren lekker gaat. Niet om jou je plezier te ontemen hoor, want ik wens je echt oprecht succes ermee. Dat klopje op de hals na het wegrennen had ik niet gedaan, gewoon weer vastpakken en opnieuw beginnen: duidelijk maken dat zo'n actie werkelijk niets aan de situatie verandert.

Ja, dat klopje op de hals had misschien niet moeten doen. Maar voor mij leek het eerder dat ze schrok en dat klopje was kalmerend bedoelt. Later twijfelde ik of het dominantie of schrik was.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 16:39

BKS schreef:
sesibel typetje, blijf opletten met haar!

Blijf ik doen!
Zodra er problemen bijkomen, schakel ik direct hulp in

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:13

Vandaag weer gelongeerd, heb deze keer een zweepje meegenomen. Bij het instappen de zweep af een toe tegen haar achterbeen gelegd zodat ze niet zou schrikken als ik dat tijdens het longeren zou doen.
Ze stond best hevig dus na het lange instappen aan de hand eventjes haar energie kwijtgelaten.
Ik zie verbetering in het luisteren naar mijn stemhulpen. Ze heeft mij deze keer niet gebokt of een poging tot gedaan.
Ik longeer zonder bijzetteugels, gewoon longeerlijn aan het halster. Ik merk dat ze meer rechtsgebogen is, maar het is niet dat ze links helemaal niet gebogen is. Daar zag ik tevens ook al lichte verbetering. Ze was vandaag redelijk aandachtig.
3 weken geleden is er op haar voor het laatst gereden ( niet door mij).
Het is niet persee dat we intensief gaan beginnen Vrijdag maar gewoon even testen hoe ze op dingen reageert. Lukt het niet, tjah dan wachten we nog even.
Het is dus niet dat ik op een groen paard begin te rijden. ;)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:37

Het zal ook best goed komen hoor, en straffen daar heb ik niks over gezegd, maar als je gaat belonen in een situatie die niet naar wens was, heb je kans dat je paard juist gaat denken dat dit wél de bedoeling is en daar moet je mee uitkijken.

Veel succes en vooral plezier!

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:05

In principe zou ik (zeker in dit soort gevallen) altijd longeren met zweep, ze moet leren dat de zweep is bedoeld als aanwijsstok en natuurlijk kun je er ook een tik(je) mee uitdelen mocht dat nodig zijn. Het paard moet dit accepteren, daarbij is diezelfde zweep bescherming voor jezelf, er zijn meer mensen gewond geraakt of nog erger tijdens longeren. Natuurlijk is het zo dat als jij een goede band hebt opgebouwd met je paard het ook zonder zweep zou kunnen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 13:58

Gisteren voor het eerst les op haar gehad.
We hebben veel gestapt en het was vooral de bedoeling dat ze goed aan mijn been was en dat ik haar gangen leerde kennen.
(Vond haar gangen nogal wennen aangezien Mistral korte, energieke pasjes maakt en zij ruim 30 cm groter is en veel breder gebouwd)
Ze zocht regelmatig mijn hand op. In het begin 'plakte' ze tamelijk aan mijn been, tegen het einde liep ze op zichzelf.
Het rijden gaat wel goed komen denk ik. Ik zit er misschien toch aan te denken enkele longeerlessen/grondwerklessen te nemen zodat onze band sterk wordt. Dit kan tevens nooit kwaad.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:32

Verplaatst van OPG naar GVL.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:02

Dat belonen had ik ook zeker niet gedaan, maar ik kan er wel inkomen waarom je het wel deed.

Als ik op zo'n moment zou twijfelen of het dominantie of een schrikreactie was, had ik het die eerste keer gewoon genegeerd. Afwachten of ze het nog eens probeert en als ze het een tweede keer had geprobeerd en blijkt dat het dominantie is, had ze van mij een straf kunnen verwachten.

Mijn bijrijdpaard is nu 5 jaar, een half jaar geleden ingereden. Hij heeft een maand geleden ook zo'n dominante fase gehad tijdens het longeren. Zomaar stilstaan en omdraaien, zijn kont naar mij draaien en bokken... Maar dat was gewoon uitproberen, want na een paar keren consequent zijn is hij er gewoon mee opgehouden. Voor de rest in de omgang is hij gewoon heel rustig en luistert hij braaf. Ik weet niet of jouw paard al lang is ingereden?

En nu je toch iets over les zei: kan je niet eens vragen dat je instructeur je helpt bij het longeren? Dat heeft de mijne ook gedaan en dat kan heel erg leerzaam zijn.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:10

schrikken kan wel ;) als het een gevoelig paardje is + lente in de bol (?) en misschien ook speels?