wat is een joint-up en en roundpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

wat is een joint-up en en roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 07:33

hallo ,
ik vraag me dus af wat dit is ik doe het zelf niet maar je komt het toch behoorlijk veel tegen ook in boekken enz. en mijn vraag is dus wat is dit : joint-up en roundpen ik weet niet hoe je het schrijft.

vrgr a

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:38

'Joint' up gebeurt voornamelijk in coffeeshops ;)

Je bedoeld waarschijnlijk 'join'-up. Dat is een methode om een vertrouwensband met je paard op te bouwen (kort gezegd). Een roundpen is een met (hoge) hekken afgezette grote 'longeercirkel' .

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 07:39

oke heel erg bedankt dan weet ik dat ook weer :D

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:41

Hai!

Een roundpen is een soort longeercirkel, zo kun je het wel noemen eigenlijk. Een ruimte waar je met het paard aan het werk kan. Een plaatje zegt je waarschijnlijk meer (zowel overdekt als open):

AfbeeldingAfbeelding

Over Join-up staat in dit topic voldoende informatie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=125&t=556025

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 07:44

heel erg bedankt voor de foto's en de link

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 07:45

in het van de join-up stond dit :Hij maakt daarbij gebruik van een afgesloten ronde kraal, wat is de afgesolten ronde kraal?

vrgr a

Yinari

Re: wat is een joint-up en en roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:49

Da's hetzelfde als een roundpen :D

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:52

Ik denk dat ze met een afgesloten ronde kraal hetzelfde bedoelen vals een roundpen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:07

Jep.
Alleen sommige noemen het anders ;)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 08:09

haha lekker blond van mij :o :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 08:10

maar ik las dt een join-up niet voor een beter bandis ofzo want je jaagt je paard op of zo ik snap het niet zo goed....

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:21

is join up te vergelijken met freestylen??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:31

De Join Up is voor een leek een hele zachtaardige manier om de baas te worden over een paard, maar eigenlijk geef je een paard via die Join Up een hele heftige correctie, psychisch gezien. Je slaat het paard niet, maar laat hem heel duidelijk weten dat je de baas bent. Aangezien een paard een duidelijke baas hebben wil of anders zelf de leider wil worden omdat er nu eenmaal een leider moet zijn, voorkom je discussies door de Join Up toe te passen. Alleen kun je die leiderschapspositie ook krijgen zonder die Join Up. Ik kan proberen bijv. vriendjes met jou te worden door veel met je om te gaan en met je te gaan spelen, dan ga jij naar me luisteren omdat je naar me wilt luisteren. Maar ik kan je ook midden in de nacht uit je slaap halen en van je eisen dat je naar me luistert. Dan ga je ook naar me luisteren, maar op een andere manier. En dan heb ik je ook niet geslagen.

LadyLynn schreef:
is join up te vergelijken met freestylen??

Nee. Freestyle is een andere manier dan de Join Up om leiderschap over je paard te krijgen. Het is toenadering zoeken tot een paard zonder de druk van de Join Up.

Het grote probleem van de Join Up is dat er na die Join Up nog een heel opleidingstraject volgt, alleen dat de meeste mensen die een demonstratie bijwonen alleen die Join Up te zien krijgen. En je kunt gewoon niet bij ieder probleem dat je tegenkomt die Round Pen induiken om de verhoudingen recht te zetten. Zelfs Monty Roberts zegt dat je een Join Up maar 2 of 3 keer bij een paard moet toepassen.

Als je naar het filmpje kijkt dat in mijn onderschrift staat, zie je de perfecte band. Alleen krijg je dat niet voor elkaar met alleen de Join Up!