[AR] Welk bit om mee te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Welk bit om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:12

Ik wil van't zomer mijn shetlander inspannen (in een karretje wat nog gemaakt moet worden... schrik niet, dat komt helemaal goed). Hij kent wel al het één en ander, af en toe heeft mijn nichtje erop gereden, ik heb hem veel gelongeerd, laatste tijd doe ik niet zoveel meer, maar hij heeft sinds vorig zomer een tuigje en daarmee ben ik dan met hem aan de gang gegaan.
Hij heeft al een aantal keer een autoband getrokken, trapte nog wel wat op de strengen af en toe, maar verder gaat het goed.
Ik rijd hem nu met een dubbel gebroken watertrens, ging tot nu toe goed, maar vanmiddag trok hij hier heel erg doorheen. Ik heb met hem een rondje gefietst, en nou kwam hij bijna niet meer terug op dit trensje..

Ik wil er niet zomaar één of ander bit in hangen en dit wel een beetje met verstand en goede argumenten uitgezocht hebben. Wat kan ik het best kiezen? Of is een ander bit niet de oplossing? Wat wordt het meest gebruikt als bitje om mee te mennen (beginnend mennen)?

Susanne

Re: Welk bit om mee te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:38

De meeste mensen hebben hun paarden op een liverpool lopen, al dan niet met tongboog, of zeempje etc etc etc, dat verschilt. Het handige van deze stang is dat hij verschillende verstelmogelijkheden heeft, je kunt hem in de sleuven gespen maar ook in de bril om de brug, of alleen in de bril, dan heb je bijna dezelfde werking als een gewone stang.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 01:01

'Het beste bit' voor jou pony kunnen we natuurlijk via de pc niet uitzoeken. Dat is vrijwel voor ieder paard meestal gewoon veel uitproberen.
Meest gebruikt over het algemeen voor het mennen is denk ik toch wel de liverpool. Bij de shetten zie je ook veel liverpools, maar ook bokkenbitjes (utrechtse stangen) b-stangen, vierringstrensen en normale trensjes kom je wel eens tegen.

Dat is dan nog niet eens de complete lijst met beschikbare soorten menbitten. En ieder soort heeft evenzoveel varianten, alleen al de liverpool heeft tig varianten...

Persoonlijk vind ik de liverpool erg fijn vanwege het eerder al door Jellee genoemde voordeel van de verstelmogelijkheden. Ik reed onze shetmerrie eerder op een bokkenbitje, maar dit was het toch niet helemaal. Mondstuk was aardig dik en die vaste scharen bevielen ook niet zo.
Als je wilt uit kijken naar een ander menbit voor je pony om mee te beginnen en te proberen, zou ik toch naar een liverpool of bokkenbitje grijpen, dit zijn de meest voor de hand liggende.
Maar nogmaals; bitkeuze hangt helemaal af van de situatie, menner, pony etc.

Ga jij je pony dan helemaal zelf beleren?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 08:06

Ik begin altijd met een liverpool stangetje, gewoon de meest simpele en kijk hoe ze het er op doen.
Soms wissel ik later, soms niet.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:59

Oke, bedankt voor de reacties!

Kijken naar een liverpool stangetje dus... Tja, het is echt proberen, dat weet ik wel. Tot nu toe deed hij het prima op een simpel trensje, maar goed. Dat is nu dus over.

Ja ik heb wel de intensie om hem zelf te beleren.. Ik was al zover dat hij gewoon bereden kan worden (helaas is mijn nichtje ondertussen flink gegroeid en kan ik hem dat niet meer aan doen). Nu gaat het eigenlijk al heel goed met het 'slepen' van dingen. Ik had al een plankje gemaakt met een soort harkje om de molshopen in de weide plat te maken, dit kan ik gewoon met hem doen zonder problemen.

Ik wil hem wel zelf laten 'wennen' aan het inspannen enzovoorts (met hulp van een vriendin van mij, die meer men-ervaring heeft). Daarna wil ik waarschijnlijk met hem tijdelijk de lessen in, voor hem om ervaring op te doen en voor mij waar ik op moet letten, voordat ik met hem langs de weg ga. Maar dat ligt er een beetje aan hoe de mogelijkheden daarin zijn (ook wat financien betreft en vervoer).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:44

Liverpool is meest gebruikelijk om mee te beginnen inderdaad (dit antwoord had je trouwens ook heel makkelijk via de zoekmachine kunnen vinden).
Zeker voor de wagen heb je al zo weinig te vertellen in verhouding tot een ruiter, waardoor het verstandig is om een stang te nemen. Uiteraard moet de mennen wel voorzichtig in zijn hand zijn. Het ongevoelig worden in de mond wordt namelijk ALTIJD door de hand van de mens veroorzaakt, en niet door het soort bit wat erin hangt.

Ik hoop trouwens wel dat je ervaring hebt met mennen en het beleren van paarden. Anders is het namelijk zeer onverstandig om hem zomaar even voor de kar te knopen. Het is geweldig als het goed gaat, maar als het fout gaat zijn de gevolgen niet te overzien en dat zou zonde zijn.

Stel jezelf trouwens ook nog even de vraag waarom hij ineens door de trens heen loopt? (Een paard doet namelijk niet zomaar ineens iets, er zit altijd een reden achter) Grote kans dat dit een gevolg is van een gebrekkige opleiding en je pony probeert boven jou te staan in de rangorde. Beiden trouwens goed op te lossen met grondwerk. Of een groter probleem wat je met een instructeur moet oplossen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 11:30

Mijn idee waarom hij nu door het trensje heen loopt is:

Die keren dat mijn nichtje erop gereden heeft was dat in de weide, omdat ik het niet veilig vind om met haar naar buiten te gaan. Daar hield hij zich ook wel gedeist.
Nu we een aantal keer langs de weg zijn gegaan begint hij het lopen steeds leuker te vinden. Hij had heel weinig conditie en door het meer bewegen is dit natuurlijk opgekrikt, waardoor hij het steeds leuker vind. Hij komt ook echt met een drafje op me af met z'n oortjes naar voren als ik met een hoofdstel de weide in kom. Dus ik denk dat hij doorduwt, omdat hij niet 'terug' wil in tempo, omdat hij makkelijk harder kan zonder moe te worden. Ik ben altijd heel voorzichtig met de mond (ik rijd al jaren met m'n andere pony, die heb ik al een heel eind vooruit geholpen). Maar als het gevaarlijk wordt, dan zal ik toch ergens iets moeten veranderen... en ik denk dat het in dit geval een ander bitje moet worden. Maar goed, daarom vraag ik het dus ook onderandere hier, misschien dat andere mensen een andere oplossing weten of dat het ergens anders door kan komen.

Iedereen zal ergens eens voor het eerst mee moeten beginnen. Dat ik verder nog geen ervaring heb met mennen houdt niet in dat ik mijn pony perse slecht opleid! Bovendien krijg ik hulp van een vriendin van mij die daar wel meer ervaring in heeft en zelf twee paarden voor de kar heeft lopen.

Toen ik een veulen aan wilde schaffen vertelde half bokt mij ook dat ik daar niet zomaar aan moest beginnen en dat dat onder begeleiding moest enzovoorts.. Als je daar nooit aan begint, zul je daar ook nooit ervaring in krijgen. Zo zie ik het ook met deze kwestie. Als ik iets niet weet of ergens niet uit kom dan vraag ik wel hulp. Vandaar zo ook dit bericht op bokt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:36

Je doet alleen 100x betere ervaringen op met het opleiden van paarden als je dat met de hulp van een deskundige doet. Waarom zelf opnieuw het wiel proberen uit te vinden, als iemand je gewoon kan vertellen hoe je een wiel moet maken??
Natuurlijk gaat het niet per sé fout, maar de kans dat het fout gaat is wel vele malen groter als je een groen paard aan een groene persoon koppelt dan wanneer er een deskundige bij is.
Maar het is je eigen keus, ik kan je niet dwingen. Hooguit zeggen dat het niet slim is om zelf te blijven rommelen 'omdat het tot nu toe altijd goed is gegaan zo'.

Zo te horen heeft je pony simpelweg geen respect voor het bit, dus niet voor jou. Dit kun je alleen tijdelijk oplossen met een scherper bit, maar daar gaat hij later vanzelf weer doorheen lopen.
Kwestie van respect kweken, streng zijn, grondwerk, etc, etc, etc

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 08:49

Hm.. nouja, voor zover ik het nog zelf kan doen doe ik het ook zelf. Ik heb hierboven ergens al gemeld dat ik wel op les wil als het karretje eenmaal af is.

Wat dat respect betreft... dat weet ik zo net nog niet. Ik ben niet zo thuis in het grondwerk hoor, dus ik weet daar niet alles van, maar gewoon aan de longeerlijn of in een longeerruimte zonder lijn kan ik hem prima onder controle houden en terugnemen wanneer ik dat wil (ook zonder teugels dus, met lichaamstaal en stemhulp). Dit naar buiten gaan is nieuw voor hem, dus kan zijn dat hij mij daarin uitprobeert... maar hoe kan ik hier anders ingrijpen? Daarom vraag ik het hier ook.. Denk je echt dat dat dan is omdat hij geen respect heeft..?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 07:32

Ja, je hulpen zijn niet goed genoeg afgestemd. Buiten vind hij zichzelf belangrijker dan jou en loopt daarom dwars door je hand heen. Dat is niet de bedoeling en simpelweg een kwestie van respect voor jouw hulpen en afspraken die jullie gemaakt hebben.
Consequentie is het enige wat helpt. In de bak moet hij sowieso iedere hulp direct luisteren, zoniet, dan versterk je je hulp iets. Belonen als hij luisterd. Buiten precies hetzelfde doen. Desnoods rijd je hem eerst even in de bak, zodat je je hulpen kunt afstemmen en dan ga je daarna naar buiten.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 12:07

Dat wordt gewoon een kwestie van oefenen dus...? Volgens jou ben ik geen ander bitje nodig? Als dat niet hoeft namelijk vind ik het zonde om er wat anders in te hangen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:53

Voor het mennen adviseer ik wel een stangetje. Omdat je zo weinig te vertellen hebt en de gevolgen zo groot kunnen zijn als hij door je hand heen loopt. En weet je wat het is. Een stang werkt alleen scherper in, als jij harder inwerkt met je handen. Dus als jij gewoon een normale (, rustige, vriendelijke) ophouding maakt, voelt hij daar niet meer van dan bi jeen trens. Maar komt je normale ophouding niet door op een of andere manier, heb je met de hefboom en kinketting net even wat meer overredingskracht om hem bij je te houden.

Het probleem dat hij door je hand heen loopt (wat naar mijn idee een gemis aan respect is), los je niet op met een scherper bit. Onder het zadel etc. zou ik hem dan ook gewoon op zijn huidige bit laten lopen.

meergo87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:47

als ik jou was zou ik gewoon kijken waar je pony het beste op reageert en daar mooi mee gaan mennen.
ik gebruik altijd eerst een gebroken bitje en zodra ze het gewend zijn komt er een stang in maar eerst nog niet.