Parelli grondwerk voor bejaarden (kwpn-er 25 jaar)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Parelli grondwerk voor bejaarden (kwpn-er 25 jaar)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:56

Omdat ik toch graag nog wat meer wilde doen met mijn gepensioneerde kwpn-merrie van 25 jaar, naast poetsen, wandelen en lekker kuieren in de wei en paddock, en om op een leuke manier aandacht aan haar te geven, ben ik een paar weken geleden (weer) begonnen met rustig grondwerk met haar.
En ze vindt het hartstikke leuk, oortjes erop en gaan ... (nou ja, very easy natural)! ;)

Ik doe nu een paar keer per week zo'n 10 minuutjes heel rustige oefeningen, zoals friendly game, circling game in stap, wendingen en sideways, forwards en backwards. Het is een leuke manier om toch nog met je oude paardje bezig te zijn!

Friendly game ("Van dat ge-aai met die stick word ik wel een beetje slaperig ..." :Z ):
Afbeelding

Circling game ("Circling very slowly ..."):
Afbeelding

"Maar ik vind het hartstikke leuk om (weer) kleine werkjes met het vrouwtje te doen!"
Afbeelding

"Bedankt voor het kijken!"
Afbeelding

Judje

Re: Parelli grondwerk voor bejaarden (kwpn-er 25 jaar)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:04

Wat leuk om te zien dat je nog met zo'n oude tante bezig bent hoor!
Ziet er goed uit, ze is inderdaad erg ontspannen en heeft haar oortjes lekker naar je gericht en volgens mij kauwt ze ook op de 2e foto, of niet?

Ik heb er niets tegen als mensen hun oude paard weg doen, moeten ze helemaal zelf weten, maar ik vind het wel mooi wanneer mensen ze wel houden! :j

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:32

Judje schreef:
Wat leuk om te zien dat je nog met zo'n oude tante bezig bent hoor!
Ziet er goed uit, ze is inderdaad erg ontspannen en heeft haar oortjes lekker naar je gericht en volgens mij kauwt ze ook op de 2e foto, of niet?

Ik heb er niets tegen als mensen hun oude paard weg doen, moeten ze helemaal zelf weten, maar ik vind het wel mooi wanneer mensen ze wel houden! :j

Dankje!
Ik zou haar ook absoluut niet kunnen missen, heb zoveel van haar geleerd en altijd fijn gereden met haar, daarom verdient ze ook gewoon een fijne oude dag! ;)

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:33

haha wat een drolletje!
Wel heel erg leuk van je! gewoon lekker bezig blijven!

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:45

Wat leuk zeg! Ze ziet er ook de laatste foto ook zo tevreden uit. Mag hopen dat ik met mijn paardje ook zo'n "actieve" oude dag mag hebben.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 11:07

Ik moet eerlijk zeggen dat 'actieve oude dag' wel heel optimistisch is hoor! ;) Want je kunt erg goed merken dat ze heel oud wordt, alles gaat heel langzaam en ze slaapt veel. Maar ze vindt het fijn om er nog bij te horen (we hebben nog 2 jongere paarden) en mee te doen, dus vandaar deze ' oplossing'. Het is iets waarbij ze toch wat beweegt en moet nadenken, dat houdt haar er ook goed bij.

Maar na zo'n beetje werken in de paddock valt ze ook zo weer in slaap in de paddock, ha ha! Eigenlijk heel vertederend om te zien ... :+:

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:21

Ja daarom stond het tussen "......"
Het is toch een manier van actief zijn vind ik :) Weet niet hoe ik het anders moet noemen. Misschien is bezig zijn een beter woord.

Het is iig leuk!

vlekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:05

ziet er erg leuk uit hoor!! ik vind het ook fijn als het trouwe beestje lekker bij de eigenaar mag blijven voor de oude dag :) en zo te zien bevalt het haard wel :P

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:48

ik heb er geen verstand van maar ziet er rustgevend uit!!
en voor zo.n oudje is het heerlijk om iets anders te doen!!zo te zien geniet zij er van..
ik wou dat ik t kon ;)
joy heeft ook wel wat opvoeding nodig.......

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:53

heaven schreef:
ik heb er geen verstand van maar ziet er rustgevend uit!!
en voor zo.n oudje is het heerlijk om iets anders te doen!!zo te zien geniet zij er van..
ik wou dat ik t kon ;)
joy heeft ook wel wat opvoeding nodig.......

Gewoon gaan proberen! Je kunt veel info op internet vinden en het is superleuk om te doen!

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:03

Hoe schattig is dat!! Je houdt de moraal van je paardje er ook bij zo!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:45

Klopt!
Je merkt dat ze lichamelijk wel heel oud is inmiddels, maar haar koppie doet het nog prima. Ook de lichaamstaal waar je mee werkt verleren ze blijkbaar nooit.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:50

ha geweldig !!! Ik doe ook aan Parelli met onze oude merrie van 28 jaartjes. Ze pikt het niet zo snel op als onze andere paarden, maar ik geloof niet dat dat met leeftijd te maken heeft. Haar rechterachterbeen is verlamt maar neemt niet weg dat ze helemaal opleeft wel helemaal als we aan het spelen zijn !

De ouwetjes doen het nog goed !!