[AR] Sedderick (shet) voor de 2e keer voor de wagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sedderick (shet) voor de 2e keer voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:32

Ik heb Sedderick afgelopen weekeind voor de 2e keer voor de kar gezet, de vorrige keer eindigde noggal heel erg fout maar grappig ( :+ ) Maar dit keer was hij superbraaf :D
Ik ben helemaal geen menmens en het tuig is op sommige punten wat te groot waardoor ik het met creativiteit korter heb gemaakt wegens gebrek aan gaatje's tang, maar het was ook maar voor kort even en werkte prima, meisje op de kar had nog nooit een paard gemend maar voor een keertje ging het super, gelieve hier geen commentaar op te geven ;)

Hier de foto's:

Zie mij glimmen ook :o
Afbeelding

Afbeelding

Totaalplaatje
Afbeelding

Kijk Sed, DIE kant moet je op! :+
Afbeelding

Ik was heel erg trots op my little pony :+:
Wat vinden jullie van hem?

annewill

Re: Sedderick (shet) voor de 2e keer voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:43

Wat een ongeloofelijk leuk paardje. Leuk getekend ook.Zo te zien hadden jullie het wel leuk met ze 3tjes. Veel blijven oefenen.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:49

Wat leuk zeg!!
Mooi tuig heb je! :)

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:57

Heey!
wat een leuke shet!
Ik heb even in je profiel gekeken! Wat een manen! Echt super mooi zo lang!
Hoe groot is hij? En inderdaad ook heel mooi bruin tuig, ik heb zelf een bruin 2 span tuig.
Wat voor tuig heb je?
Groetjes! :D

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:00

Dat koppie :D
Tuig ziet er, in mijn ogen, trouwens ook leuk uit! Niet dat ik er verstand van heb :o maar vind het hem
mooi staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:34

Hij is ongeveer 85 cm hoog gok ik :) Het merk van het tuig is excelsior.

Nog wat tuigfoto's van de vorrige keer dat jhij voor de wagen ging, afgelopen zomer toen het tuig net nieuw was..

Afbeelding

Afbeelding

[img]http://94.100.114.165/292100001-292150000/292140701-292140800/292140717_5_26WB.jpeg/img]

Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:05

Sedderick! Wat is het toch een knapperd!
Ziet er leuk uit :D
Alleen stomme vraag (leek op dat gebied), is dat karretje niet zwaar voor hem? Zo helemaal hout? (puur interesse hoor, niks afkrakends ofzo voordat ik bokt over me heen krijg)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:10

Geweldig!! en wat een prachtige manen, gauw meer foto's spammen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:11

Haha nee dat karretje is best wel heel erg licht te trekken hoor :+

Leuk detail, de vorrige keer ging hij aan de kletter in de wei en om dat te voorkomen gingen we nu dus maar in de bak, niet bij nagedacht dat ik de bak net de dag ervoor losgetrokken had :o Op een gegeven moment stond hij stil HEEL hard hijgen en hij wou echt niet meer lopen! :+ Toen was de kar wel zwaar door de zware bak, hebben we met zn 2en de kar vooruit getrokken en toen Sed weer liep moest hij het weer helemaal alleen doen :o :(:)

Echt ik vond hem zo zielig, we zijn gelijk de bak uit gegaan, op het harde daarintegen nam hij weer flink tempo dus zijn we in de wei beland :)*

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:15

Hihi ok!
Een vriendin van mij heeft dr shet ook voor de wagen, die heeft m helemaal van kunstof laten maken :) Dus vandaar mijn vraag!
Zij zit ook met die wieltjes... Heeft ongeveer dezelfde eronder. Op weg en gras ideaal, maar ze kan dus ook niet in een bak lessen vanwege wat jij net ook aanhaalde.

T0rnad0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:22

Leuke foto's, waarom krijg ik het idee dat ze me bekend voor komen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:30

Haha ja als het mennen me bevalt ga ik ooit nog wel een maratonwagentje kopen ofzo (met van die dunne luchtwieltje's die je altijd in bakken ziet) :+

T0rnad0 schreef:
Leuke foto's, waarom krijg ik het idee dat ze me bekend voor komen :+

Omdat je ''gedwongen'' bent te reageren mischien ondanks dat je ze al kende? ~~}> O:)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:07

Wat een heerlijke pony! Mooi behang en mooi getekend!
Waar heb je dat tuig gekocht (of wat voor merk) ?

Edit; How sorry, merk is excelsior! :Y)

T0rnad0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:14

Laatste 4 foto's die had ik nog niet gezien.

Nee zonder dollen, hij/jullie zien er goed uit.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:17

Ik vind het echt een schatje :D

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:19

Je bruine tuig staat heel mooi op heml.

hij doet het al goed voor de 2de keer

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:22

Wauw, Sedderick is echt een knapperd!
Dat tuig staat het hem echt super!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 02:36

Knap paardje, is leuk getekend, en die paar zomerfoto's zijn echt schitterend!
Tuig ziet er ook mooi uit, heb zelf sinds een jaar nu ook bruin tuig en wil niet anders meer :)

Heb dan toch wel even wat dingetjes op te merken; het begint mij een beetje te kriebelen bij de gedachte dat er dus 2 'menleken' bezig zijn een pony voor de 2e keer voor de wagen te zetten. Je bent dus nog volop aan het beleren.
Het beeld van een onervaren persoon naast de pony, en een nóg meer onervaren persoon op de bok, doet mij een beetje huiveren, helemaal nu ik lees wat er de eerste keer is voorgevallen, daar zou je eigenlijk toch je lesje uit moeten trekken...

Wat ik ook zeker mis, en dat is echt een must, hélemaal bij het beleren, is de menzweep in de hand van de menner. Tsja, dat wordt natuurlijk lichtelijk problematisch met iemand aan de leidsels die totaal niet kan mennen.... (niet banketstaaf bedoeld, maar dat is al te zien aan de leidselvoering)

Ik zou op deze voet zeker niet verder gaan. Neem zelf menlessen, ga op mencursus en haal je koetsiersbewijs, en laat je pony beleren door een ervaren, professionele beleerder, of laat je in iedergeval ten alle tijden begeleiden door zo'n persoon.

Het is zeker een leuk beestje en vanaf de foto's gezien doet hij het ook best netjes, maar op deze manier is het echt wachten op ongelukken vrees ik..... ;)

Edit: je opmerking om hier juist geen commentaar op te geven, heb ik wel begrepen maar voor deze gelegenheid even 'in de wind geslagen', aangezien het hier echt gaat om de veiligheid van mens, dier én andere personen/objecten. Het is ook niet aanvallend bedoeld, maar als je de nieuwsberichten van het afgelopen jaar leest van de voorpagina van bokt, krijg je een beetje een beeld hoe goed het soms mis kan gaan, en in veel gevallen betreft het dan ook nog eens een doorgewinterd menpaard met een even zo ervaren menner....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:28

Dat het de vorrige keer misging kwam door de eigenwijze fout van mijn moeder, een persoon die wel op menles zit toen ook al enige tijd zat en al bijna haar koetsiersbewijs heeft, en dus niet door mij of de pony. Waardoor ik dus liever een leek op de kar heb zitten die luistert naar wat ik zeg als dat ik een ervaren menner (in mijn geval dus mn moeder) erop zit die denkt het beter te weten waardoor het dus fout gaat. Toen ik uitgelachen (het was echt zeer hilarisch toen pony eindelijk stil stond) was hebben we dan ook alsnog een rondje gedaan die wel goed ging. Pony kent teugel en stemhulpen zeer goed daar hij ook onder het zadel loopt en ik bij al mijn paarden alles op stem doe. Ik heb tevens ook een ander paard (mijn fries) die voor de wagen kan dus helemaal leek ben ik niet, ik ben alleen geen profecioneel menner maar ik kan wel veilig met paard recreatief mennen. Dit is tevens ook niet de eerste pony die ik voor de wagen zet dus ik weet waar ik mee bezig ben. De andere ponys deden het ook super en nooit problemen mee gehad voor de wagen. Mijn fries die ik dan weer profecioneel heb laten beleren is daarintegen weer veel lastiger en moeilijker voor de wagen ook bij profecioneel menners die tevens ook niks commentaar hadden op de manier waarop ik zelf ponys voor de wagen zet omdat het gewoon allemaal goed gaat het duurt alleen wat langer.

Ik had gehoopt dat ik mezelf niet zou hoeven ''verdedigen'' in dit topic maar helaas.. Ik weet wat ik doe en ik doe het goed dus ik ga er vrolijk mee door! :)
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:54

Ik ben het helemaal met JoyCie eens.
Je spreek je zelf wel wat tegen, zo zegt je dat je geen menmens bent maar ook wel weer recreatief kunt mennen.
Je tuig hoort zodanig te zitten dat het goed en veilig is voor jou en je pony.
Creatief zijn met op maat maken is geen enkel probleem mits je het op een zodanige wijze doet dat het veilig is en ook zal houden als hij wel besluit om op de kletter te gaan.
Of je moeder nu eigenwijs was of niet, doet niet echt ter zake, je pony is op de kletter geweest, heeft daardoor helaas een negatieve ervaring op gedaan en dat duurd dan weer langer voordat er echt weer vertrouwen is. Ik zeg dus niet dat er geen vertrouwen is!
Veiligheid dient nummer 1 te zijn, zeker met mennen!
Jij bent wel verantwoordelijk voor iedereen.
Gelukkig is er nu niets gebeurd, maar voor hetzelfde geldt was de pony weer op kletter gegaan en het kan zo verkeerd aflopen.
Als je je bewust bent van de zaken die verkeerd kunnen gaan of waar ze van kunnen schrikken (b.v. eenden in een sloot, die staan er om bekend dat ze ineens kunnen opvliegen met de nodige herrie), dan kun je daar op anticiperen en het voor zijn.
Regeren is vooruit zien.
Succes met mennen / beleren en wat een geweldigge manen!

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:32

Zit de buitensingel nou verkeerd? Of ligt het aan mij. ;)
Voor de rest, wat een super leuke en mooie shet heb jij zeg! En het tuig ook! :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:24

Shanna schreef:
Dat het de vorrige keer misging kwam door de eigenwijze fout van mijn moeder, een persoon die wel op menles zit toen ook al enige tijd zat en al bijna haar koetsiersbewijs heeft, en dus niet door mij of de pony.
Misgaan kan het altijd. Met alle respect, maar iemand die toevallig op menles zit en 'bijna haar KB heeft' kan je niet echt een ervaren menner noemen. Daarbij is ervaren menner wat anders dan iemand die pony's kan beleren voor de wagen. Daar zit een groot verschil in, als je paard kan rijden, kun je nog niet zomaar een onbeleerde, jonge pony gaan inrijden.

Waardoor ik dus liever een leek op de kar heb zitten die luistert naar wat ik zeg als dat ik een ervaren menner (in mijn geval dus mn moeder) erop zit die denkt het beter te weten waardoor het dus fout gaat.

Toen ik uitgelachen (het was echt zeer hilarisch toen pony eindelijk stil stond) was hebben we dan ook alsnog een rondje gedaan die wel goed ging.
Tsja, het zal best 'hilarisch' zijn geweest, maar als er wat mis gaat is het níet meer zo grappig. Ik snap niet dat als er dit soort dingen misgaan tijdens het beleren, dat jij dat nou zo grappig vind, in plaats van er van te leren en je ogen te openen

Pony kent teugel en stemhulpen zeer goed daar hij ook onder het zadel loopt en ik bij al mijn paarden alles op stem doe.
Dat is heel fijn, dat is niet bijzonder, sterker nog, dat is een múst qua voorbereiding voor je een pony voor de wagen zet. Dat wil nog niet zeggen dat het meteen veilig is om, zonder een beleerder, de pony te gaan beleren, en dat is zeker geen garantie dat het altijd goed en veilig zal aflopen

Ik heb tevens ook een ander paard (mijn fries) die voor de wagen kan dus helemaal leek ben ik niet, ik ben alleen geen profecioneel menner maar ik kan wel veilig met paard recreatief mennen. Dit is tevens ook niet de eerste pony die ik voor de wagen zet dus ik weet waar ik mee bezig ben.
Op dit punt spreek je jezelf inderdaad tegen, gezien je eerdere posts. Ben je nu een ervaren menner of niet? Als jij verder weinig tot geen ervaring hebt met het beleren van pony's voor de wagen, kan het inderdaad zijn dat die andere pony toevallig wel goed ding. Is wederom geen garantie dat het nu ook weer goed zal gaan. Nogmaals; haal er een ervaren iemand bij!

De andere ponys deden het ook super en nooit problemen mee gehad voor de wagen. Mijn fries die ik dan weer profecioneel heb laten beleren is daarintegen weer veel lastiger en moeilijker voor de wagen ook bij profecioneel menners die tevens ook niks commentaar hadden op de manier waarop ik zelf ponys voor de wagen zet omdat het gewoon allemaal goed gaat het duurt alleen wat langer.
Jou Fries is dus toevallig wel professioneel beleerd, maar is toevallig wel lastiger en moeilijker. Dat komt écht niet omdat die toevallig wel met de nodige kennis is beleerd, en deze shet niet. Dat je die conclusie trekt, vind ik erg kortzichtig.

Ik had gehoopt dat ik mezelf niet zou hoeven ''verdedigen'' in dit topic maar helaas.. Ik weet wat ik doe en ik doe het goed dus ik ga er vrolijk mee door! :)
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Verdedigen? Als jij denkt aan je eigen veiligheid, die van je pony én van het meisje op de bok en andere mensen, zou je dit niet moeten zien als verdedigen. Alsof ik/wij massaal in de aanval gaan?? Als jij vind dat je het prima doet en er vrolijk mee door wilt gaan, tsja.... dat is inderdaad helemaal jou keuze. Je krijgt hier goedbedoeld advies, als je verstandig was dan zou je er wat mee doen ipv. alleen maar in de verdediging schieten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:54

Ahhh die shet van jou is echt zo knappert!!! super mooi dier.
Veel plezier met de aankomende ritjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:11

Ik ben geen menmens (heb er nooit voor geleert, alleen in de praktijk geleert, het tuig heb ik op een veilige manier creatief ingekort en zolang ik er naast blijf lopen gaat het prima. Van de vorrige keer heb ik ook zekers geleert als je terugleest en zoals ik al zei; ik weet wat ik doe en ik doe het mischien niet volgens de officiele regeltje's maar het gaat wel goed. Dus bij deze einde dischussie.

@CarinaR, dankje ik ben ook echt trots op mn ventje, zowel hij als ik hebben er nu al veel plezier in dus dat gaat helemaal goedkomen! :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:37

Einde discussie? Volgens mij stem je toch echt toe met zo'n discussie als je een itp-topic opent.
Ergens weet je wel dat je niet helemaal juist bezig bent, anders had je die tekst in het klein er ook niet neer gezet.

Alle andere bruikbare tips laat je ook links liggen, ik heb bijv. nog niets over de zweep in de hand gehoord. Kan het je dan helemaal niets schelen, weet jij het dan allemaal beter?