longeren met dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

longeren met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:59

Vandaag van de fysiotherapeut de beginselen van het longeren met 2 lijnen geleerd.

Ze deed het voor en later heb ik het onder haar begeleiding samen gedaan.

Nu wil ik 2 nieuwe lijnen kopen.

wat is het slimste?

Gewoon 2 losse longes of gebruik maken van een speciale set met katrolletjes?

http://ooteman.nl/productdetail.asp?subId=1347
zoals deze?

Iemand nog tips met betrekking tot het longeren?

LetsgoKelly

Re: longeren met dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:01

Mijn grondwerk instructrice zegt dat de lijnen van Monty roberts het beste zijn. Die raken niet zo snel in de knoop omdat ze een verzwaard einde hebben.

Verder raadde ze die met katrolletjes af..

Ik ben het nu ook aan het leren, en heb zo lang een simpele longeerlijn erbij gekocht. Later stap ik wel over op die Monty roberts lijnen mocht dit nu echt niet werken.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:15

Ik heb het liefste die met katrolletjes zo zal ieder wel zijn voorkeur hebben.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:25

Ik denk ook dat ieder zo zijn voorkeur zal hebben.
Ik gebruik gewoon twee losse longes. Gewoon heel simpel en werkt voor mij super.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:41

voor tips over longeren zou je eens kunnen kijken op abouthorses.tv daar staat een video cursus over longeren van lammert haanstra

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:53

Mijn instructrice kiest ook voor de Monty Roberts lijnen, die zijn langer en hebben geen lus op het einde..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:52

de dubbele longe van Lammert Haanstra

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 19:57

maar...de dubbele longe van lammert haanstra heeft nogal grote sluitingen/karabijn en die passen niet door de ringen van een gewone longeersingel :+

ik had em gekocht,met een gewone longeersingel van harry's horse,maar de ringen op deze singel zijn te klein voor de sluiting/karabijn van de lijn van lammert haanstra.

de lijn van haanstra is bovendien ook nog es uit 1 stuk zodat je die niet in het midden kan loshalen en je die zo dus anders kan bevestigen.
wil je die wel hebben dan moet je dus een longersingel hebben met echt grote ringen ;)

ik heb inmiddels deze besteld:
Afbeelding
oeps grote foto sorry :o
dubbele longeerlijn welke je dus in het midden kunt loshalen.
is te koop via nicky's keet;
http://www.nickyskeet.nl/prod/2494_dubb ... 29001.html

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:02

ellepel schreef:
maar...de dubbele longe van lammert haanstra heeft nogal grote sluitingen/karabijn en die passen niet door de ringen van een gewone longeersingel :+

Die hoef je ook niet door de ringen te halen. Je klikt de katrolletjes namelijk op je singel, de sluitingen aan het eind doe je door de biting terug naar de singel of vast aan de bitring

Citaat:
ik had em gekocht,met een gewone longeersingel van harry's horse,maar de ringen op deze singel zijn te klein voor de sluiting/karabijn van de lijn van lammert haanstra.

Zie boven

Citaat:
de lijn van haanstra is bovendien ook nog es uit 1 stuk zodat je die niet in het midden kan loshalen en je die zo dus anders kan bevestigen.

Ook niet waar, zit gewoon een gespje in het midden.

Het lijkt erop dat je een beetje onhandig bezig bent als je je lijn vast maakt... Ik heb al jaren een LH lijn en heb die nog nooit ergens doorheen gehaald, anders dan de bitringen. Dat gespje in het midden heb ik ook nog nooit los gehad overigens, nergens voor nodig. Als je nou zou zeggen dat het touwgedeelte wat aan de korte kant is voor een flink paard, ja dán had je een punt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:00

Als je een lijn hebt met katrollen kun je deze overal aanhaken, maakt niet uit hoe groot de ringen van de singel zijn. Overigens zijn de katrollen los te koop en kan je ze op elke lijn met een touwgedeelte bevestigen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:12

margreet:
dan had ik wat anders als wat jij hebt.
ik had een dubbele longeerlijn uit 1 stuk,geen gesp in het miden en grote karabijnen.
zelfs in de winkel snapten ze niet waarom dat zo in elkaar zat...
Laatst bijgewerkt door ellepel op 22-03-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:23

Klinkt als een prima bruikbaar ding.
Nogmaals: die karabijnen HOEF je niet door de ringen heen te halen. En dat ze het in de winkel niet snappen komt wel vaker voor ;)