Overaanbod aan informatie/keuzes maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Overaanbod aan informatie/keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 14:35

Hoi allemaal,

Ik zit de laatste tijd met een hoop verwarring en chaos in mijn hoofd als het gaat over waar ik naartoe wil met mijn paard.
Vroeger leek was het me heel eenvoudig, ik wou gewoon beter leren rijden, mijn paard zou wel volgen en ik zag me binnen een paar jaar toch al een leuk parcourtje springen.
Ik bezit mijn paard nu 3 jaar. Als hij een doodnormaal paardje had geweest dan had ik waarschijnlijk wel voortgegaan in de denkrichting die ik 3 jaar geleden had, namelijk het rijden dat ik tot dan toe kende : manegerijden. (al had ik altijd wel al interesse voor NH door een boek van Hempfling dat ik had).
Helaas pindakaas (deze uitdrukking wou ik altijd al eens gebruiken :p) is mijn paardje een spooky stressbeestje met echt extreme angsten waar ik niet zomaar ff een parcourtje mee rij of op mijn eentje een bosrit mee ga doen (of toch geen bosrit die goed afloopt :(). Noem hem gerust een probleempaard. Hij heeft ook er ook fysieke gevolgen van, hij slaat de spanning namelijk op in z'n spieren, waardoor zijn rug komt vast te zitten. (ik laat hem soms behandelen door een osteopate).

Vanuit de ervaringen met mijn spookie paard :) ben ik op zoek gegaan naar verklaringen voor zijn gedrag en liefst ook instant oplossingen.. die er dus niet zijn, haha.

Ondertussen heb ik de voorbije jaren mij toch al wat meer in 't een en 't ander verdiept. Boeken gelezen, cursussen gevolgd, op een NH-stal gaan staan. En dan de ontdekking van bokt en de eindeloze discussies en ja/nee spelletjes. :D
Vooral bokt heeft me al veel info gegeven maar ook voor nog meer verwarring gezorgd: Je leest iemands probleem en daarna krijg je al de verschillende aanpakken/oplossingen voor die persoon z'n probleem met z'n paard. En de ene aanpak liefst zo verschillend mogelijk van de andere. Dat gaat van "pak hem eens goed aan want je mag dat gedrag niet dulden" tot "schrijf je in bij de savvy club en begin met grondwerk", waar die persoon dan maar mee verder moet. 't Feit is dat ik dan soms zelf al twijfel over de benodigde aanpak, want wie kan er zich vanachter de pc inleven in de situatie van de TS in kwestie? En elke aanpak is voor elk paard anders.

Ok, ik neig meer en meer naar het NH-gebeuren, maar ik blijf oa. een enorme interesse hebben voor bijvoorbeeld springsport, endurance en dressuur (alles dus). Zijn zo'n dingen in jullie ogen te combineren?
Waar trek je de grens tussen natuurlijk omgaan met je paard en toch nog streven naar de disciplines die jou aanspreken? Of is de keuze ofwel het één ofwel het ander?

Ook op vlak van NH ben ik het warhoofd bij uitstek. Mij richten op één 'methode' gaat me niet lukken vrees ik. Ik aanbid nooit iemand, ik kan hoogstens respect op brengen voor een persoon die een kennis en ervaring bezit die ik niet heb. En die dan nog liefst als het op een niet-arrogante manier gebracht is. En daar zie ik toch ook wel sommige van die mensen in falen. En daar knap ik op af. Want zodra je arrogant wordt sluit je je af voor andere opties, als een verheerlijking van het eigen... soit..

Langs de andere kant ben ik best wel jaloers op mensen die het wel bij het vastklampen aan één methode/"guru" kunnen houden. Die hebben het gemakkelijk, die hoeven zich geen vragen te stellen over het wel en hoe.. over contradicties binnen de methode en over contradicties in verhouding tot andere methoden.
Jammer genoeg lukt me dat niet, ik ben altijd al een dwarsligger geweest, en ik stel alles in vraag, als ik niet weet waarom dan vind ik het moeilijk om iets toe te passen... Het brengt me allemaal enorm in de war.

Waar wil ik naartoe? (doelstelling bepalen = moeilijk voor me) Waar wil ik niet naartoe? (heel eenvoudig) Welke aanpak heeft mijn paard nodig? (moeilijkst)

Zitten jullie ook zo met van die vragen? Balen jullie ook van het overaanbod en je eigen besluiteloosheid? Of ben ik weer de enige die niet weet wat ze wil? :)
Laatst bijgewerkt door Sin op 13-03-09 15:07, in het totaal 3 keer bewerkt

sporter

Re: Overaanbod aan informatie/keuzes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:50

Ik denk je er allemaal veel teveel over nadenkt. Het hele NH gebeuren is en mijn ogen zwaar overtrokken al zal je dat vast niet willen horen.
Als hij stout is negeer je hem of geef je hem een tik. Issie braaf zeg je braaf of geef je hem een snoepje.
Maar ik snap niet goed waarom je niet gewoon gaat dressuren of springen wat je ook wil daar hoeft het natuurlijke toch niet onder te leiden? Je kunt hem toch en op de wei gooien en normaal trainen? of ligt dat aan mij?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 15:28

@ sporter:

Teveel over nadenkt? Als jij 2 jaar aan een stuk steeds op dezelfde problemen stoot..
Ernstige problemen, dat heb ik het niet over een voetje niet willen geven bij 't hoevenkrabben, maar oa. over extreem vluchtgedrag. Ga jij dan niet op zoek naar een oplossing voor die problemen?
En ga jij je dan ook niet verdiepen in materie als je verbetering merkt door het toepassen van een aantal technieken?
Bij sommige paarden werkt het nu eenmaal niet zo simpel als met het geven van een tik of snoepje.

Ik heb de indruk dat je mijn vraag niet echt begrepen hebt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:50

Werk één programma af, het liefst een duidelijke methode. Bijvoorbeeld clickertraining of volg het parelli programma. Daar kom je heel ver mee. Zie o.a. het recente examenfilmpje van Callippo :-)

Parelli is ook het meest duidelijk en geeft ook handvatten voor als iets níet werkt. Bovendien is het zelfstudie materiaal dus je kunt het in je eigen tempo doen.

Verder kun je daarbij alles doen wat je leuk vindt, of het nou dressuur is, of endurance of springen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 16:13

Arabesk schreef:
Werk één programma af, het liefst een duidelijke methode. Bijvoorbeeld clickertraining of volg het parelli programma. Daar kom je heel ver mee. Zie o.a. het recente examenfilmpje van Callippo :-)

Parelli is ook het meest duidelijk en geeft ook handvatten voor als iets níet werkt. Bovendien is het zelfstudie materiaal dus je kunt het in je eigen tempo doen.

Verder kun je daarbij alles doen wat je leuk vindt, of het nou dressuur is, of endurance of springen.

En alles tegelijkertijd? :D

Hmm, ja ik weet het Parelli ziet er vooral erg werkbaar uit, het enige wat mij -nog een beetje- tegenhoudt is dat ik op een Monty-gerichte stal sta met een Monty-gerichte instructrice, en ik hoop dat dat op lange termijn niet gaat tegenwerken.
En 't is ook niet supergoedkoop natuurlijk.

(Toevallig gisteren de gratis dvd van Parelli gezien en mijn vriend wou gelijk al mee beginnen doen, hij heeft nochtans niets met paarden)

Misschien is meer gaan focussen wel mijn oplossing.. maar langs de andere kant lees je ook vaak om niet te focussen op één methode, maar net om van alles wat mee te pikken. Alles gebruiken wat bij jou paard werkt, en net niet vastklampen aan wat één persoon verkondigt.

Je hebt trouwens erg interessante artikels in je profiel staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:59

Sin schreef:
Ook op vlak van NH ben ik het warhoofd bij uitstek. Mij richten op één 'methode' gaat me niet lukken vrees ik. Ik aanbid nooit iemand, ik kan hoogstens respect op brengen voor een persoon die een kennis en ervaring bezit die ik niet heb. En die dan nog liefst als het op een niet-arrogante manier gebracht is. En daar zie ik toch ook wel sommige van die mensen in falen. En daar knap ik op af. Want zodra je arrogant wordt sluit je je af voor andere opties, als een verheerlijking van het eigen... soit..

Oh, wat herkenbaar, dit stukje. :D

Als ik het goed begrijp heb je momenteel les van iemand die werkt volgens de Monty Roberts methode? Krijg je daarbij ruimte om te combineren met andere methodes en een soort van eigen methode te ontwikkelen?

Zelf volg ik ook geen bepaalde methode, ik pik van alles wat mee. Ik denk dat dat geen probleem is (het werkt immers voor mij en mijn paard ;) ) zolang je zelf niet twijfelt en consequent blijft. Als iets na een tijdje niet blijkt te werken kan je allicht iets anders proberen, maar niet per dag gaan wisselen van methode. Dan breng je jezelf en je paard in verwarring.

Wat betreft de combinatie NH en sport, dat kan prima. Ik denk -en ervaar- zelfs dat NH een positieve invloed kan hebben op de prestaties onder het zadel in welke discipline ook; dan gaat het namelijk ook om samenwerking en communicatie.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:22

RedPassion schreef:
Oh, wat herkenbaar, dit stukje. :D

Als ik het goed begrijp heb je momenteel les van iemand die werkt volgens de Monty Roberts methode? Krijg je daarbij ruimte om te combineren met andere methodes en een soort van eigen methode te ontwikkelen?

Zelf volg ik ook geen bepaalde methode, ik pik van alles wat mee. Ik denk dat dat geen probleem is (het werkt immers voor mij en mijn paard ;) ) zolang je zelf niet twijfelt en consequent blijft. Als iets na een tijdje niet blijkt te werken kan je allicht iets anders proberen, maar niet per dag gaan wisselen van methode. Dan breng je jezelf en je paard in verwarring.

Wat betreft de combinatie NH en sport, dat kan prima. Ik denk -en ervaar- zelfs dat NH een positieve invloed kan hebben op de prestaties onder het zadel in welke discipline ook; dan gaat het namelijk ook om samenwerking en communicatie.

Dank voor je duidelijke antwoord.

Ruimte voor eigen inbreng?

Goh, dat is een moeilijke vraag .. ja en nee.
Ik kan met haar heel goed praten over hoe we met paarden moeten omgaan en waar we naartoe willen.
Maar als ik Hempling of Parelli vernoem dan zegt ze vaak: "zo werk ik liever niet". Maar ze zegt ook wel waarom, maar eindigt dan wel met "je doet natuurlijk wat je wil".. al denk ik niet dat ik haar ooit zal kunnen overtuigen van iets waarvan ik vind dat het anders en beter is.
Natuurlijk heeft ze vaak wel gelijk ook, ze heeft ook pakken meer ervaring. En dat kan ik waarderen.

Ik heb inderdaad al dingen uitgetest die niet bleken te werken, en dan gewoon teruggekeerd naar de werkwijze die ervoor heb toegepast.
De laatste tijd blijf ik vrij goed bij 't zelfde, en met resultaat, alleen de verfijning laat op zich wachten, en mijn inspiratie is ook een beetje op. :D
Dus Parelli zou op dat vlak wel soelaas kunnen brengen..zonder dat ik daarvoor al het andere andere zonder boe of ba over boord gooi natuurlijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:58

Sin schreef:
Langs de andere kant ben ik best wel jaloers op mensen die het wel bij het vastklampen aan één methode/"guru" kunnen houden. Die hebben het gemakkelijk, die hoeven zich geen vragen te stellen over het wel en hoe.. over contradicties binnen de methode en over contradicties in verhouding tot andere methoden.
Jammer genoeg lukt me dat niet, ik ben altijd al een dwarsligger geweest, en ik stel alles in vraag, als ik niet weet waarom dan vind ik het moeilijk om iets toe te passen... Het brengt me allemaal enorm in de war.

dat doen heel weinig mensen hoor :D
Praktisch volg ik met mijn paard het hele parelli programma. Dat is gewoon een keus die je maakt. Niet omdat je niet weer afgeleid wordt en dit leuk lijkt en zus leuk lijkt. Ik weet nog niet wat ik niet weet. daarom volg ik het meest uitgebreide en logische systeem, want uit ervaring kan ik je vertellen dat dingen die in het begin niet lukken en die je overslaat, juist de dingen zijn die je met dat paard het hardst nodig hebt
Ik heb trouwens al het andere (wat er tien jaar geleden al was dan ;) ) al geprobeerd, maar uiteindelijk om verschillende reden bij parelli aangeland. Het heeft structuur, je ziet wat de studenten bereiken (daar gaat het ook om in het programma, niet om de aanbidding van een bepaald persoon), er is een schat aan informatie, je kan er zover mee komen als je zelf wilt, als je ook maar ergens mee vast loopt, wordt je er mee geholpen. Daarnaast investeren ze constant in verbetering en zijn ze altijd bereid om hun ongelijk toe te geven en hun manier van uitleggen of werken aan te passen als het op de oude manier niet aan blijkt te komen bij de studenten.
Het is tegenwoordig vrij makkelijk mee te beginnen, door inderdaad lid te worden van de savvy club. Dat kan voor één maand (=13 euro) en dan heb je toegang tot de site met zoveel filmpjes, q&a, uitleg en forum dat je de komende maand er een dagtaak aan zou hebben om het allemaal te zien en te lezen :+ er staat info op van begin tot einde, zodat je ook duidelijk wordt hoe dat allemaal leidt tot springen, dressuur, endurance etc etc.

Jou verhaal is exact mijn verhaal ;) een paard met vrij extreem :+ vluchtgedrag, waarop niemand een antwoord heeft, aangezien de meeste mensen qua gedrag niet verder komen dan: als ie stout is, krijgt ie een tik en als ie braaf is, zeg ik braaf :+
Ik kan je vertellen dat er duizend keer meer is en (uit ervaring) dat dit gedrag zeker weten op te lossen is door parelli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:32

Als je van je besluiteloosheid af wilt, besluit dan nu om op je gevoel af te gaan. :)
Op die manier vind je je weg vanzelf (dingen komen op je pad) en dan zit je niet vast aan/in een methode.
Zelf heb ik nooit een methode gevolgd en zal dat ook nooit gaan doen. In dat opzicht lijk ik dus wel wat op jou. ;)

Ik ben destijds begonnen met het boek van Voest, maar heb daarin zeker in diverse opzichten van afgeweken en me verdiept in andere manieren.
Door heel goed naar mijn paard te kijken en te luisteren, zijn we onze eigen weg ingeslagen en dat was een geweldig leer- en groeiproces voor ons beide.

De vraag waar je naartoe wilt, kan ook beantwoord worden wanneer je naar je gevoel luistert. Wat wil je uiteindelijk echt heel graag? Wat kun of durf je nu niet samen met je paard wat je heel graag zou willen? Dat hoeft dus niet iets 'technisch' te zijn, maar kan ook heel gevoelsmatig zijn.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:38

sanne83 schreef:
Sin schreef:

dat doen heel weinig mensen hoor :D
Praktisch volg ik met mijn paard het hele parelli programma. Dat is gewoon een keus die je maakt. Niet omdat je niet weer afgeleid wordt en dit leuk lijkt en zus leuk lijkt. Ik weet nog niet wat ik niet weet. daarom volg ik het meest uitgebreide en logische systeem, want uit ervaring kan ik je vertellen dat dingen die in het begin niet lukken en die je overslaat, juist de dingen zijn die je met dat paard het hardst nodig hebt
Ik heb trouwens al het andere (wat er tien jaar geleden al was dan ;) ) al geprobeerd, maar uiteindelijk om verschillende reden bij parelli aangeland. Het heeft structuur, je ziet wat de studenten bereiken (daar gaat het ook om in het programma, niet om de aanbidding van een bepaald persoon), er is een schat aan informatie, je kan er zover mee komen als je zelf wilt, als je ook maar ergens mee vast loopt, wordt je er mee geholpen. Daarnaast investeren ze constant in verbetering en zijn ze altijd bereid om hun ongelijk toe te geven en hun manier van uitleggen of werken aan te passen als het op de oude manier niet aan blijkt te komen bij de studenten.
Het is tegenwoordig vrij makkelijk mee te beginnen, door inderdaad lid te worden van de savvy club. Dat kan voor één maand (=13 euro) en dan heb je toegang tot de site met zoveel filmpjes, q&a, uitleg en forum dat je de komende maand er een dagtaak aan zou hebben om het allemaal te zien en te lezen :+ er staat info op van begin tot einde, zodat je ook duidelijk wordt hoe dat allemaal leidt tot springen, dressuur, endurance etc etc.

Jou verhaal is exact mijn verhaal ;) een paard met vrij extreem :+ vluchtgedrag, waarop niemand een antwoord heeft, aangezien de meeste mensen qua gedrag niet verder komen dan: als ie stout is, krijgt ie een tik en als ie braaf is, zeg ik braaf :+
Ik kan je vertellen dat er duizend keer meer is en (uit ervaring) dat dit gedrag zeker weten op te lossen is door parelli.

En hoe verkrijg je die dvd's dan? Dat zit niet bij het savvy-lidmaatschap?

'k ben trouwens blij te lezen dat ik niet de enige ben met zo'n paardje..
Hoe lang ben je er mee bezig geweest om jouw paardje tot een "normaal" te maken?

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:40

JoviBan schreef:
Als je van je besluiteloosheid af wilt, besluit dan nu om op je gevoel af te gaan. :)
Op die manier vind je je weg vanzelf (dingen komen op je pad) en dan zit je niet vast aan/in een methode.
Zelf heb ik nooit een methode gevolgd en zal dat ook nooit gaan doen. In dat opzicht lijk ik dus wel wat op jou. ;)

Ik ben destijds begonnen met het boek van Voest, maar heb daarin zeker in diverse opzichten van afgeweken en me verdiept in andere manieren.
Door heel goed naar mijn paard te kijken en te luisteren, zijn we onze eigen weg ingeslagen en dat was een geweldig leer- en groeiproces voor ons beide.

De vraag waar je naartoe wilt, kan ook beantwoord worden wanneer je naar je gevoel luistert. Wat wil je uiteindelijk echt heel graag? Wat kun of durf je nu niet samen met je paard wat je heel graag zou willen? Dat hoeft dus niet iets 'technisch' te zijn, maar kan ook heel gevoelsmatig zijn.

Ik ben daar echt nogal onzeker in, maar ik veronderstel dat het zichzelf wel zal uitwijzen... Ooit :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:51

Ik ben 7 jaar geleden begonnen met parelli, maar toen waren er alleen nog maar oude pakketten met alleen een vhs bandje. Er was nog zo weinig begeleiding.
Daarnaast deed ik door omstandigheden maar 2/3 in de week wat met m'n paard.
Na 4 maanden ging ik rijden met een halster en ik kon na twee jaar zonder hoofdstel m'n paard controleren, dat vond ik bij dit paard wel een mijlpaal voor het 100% vertrouwen dat ze niet zou gaan rennen en flippen en de rust die ze had gekregen.
Als je wat meer kan doen en met de uitgebreide begeleiding van tegenwoordig, kan het allemaal veel sneller. Ligt er maar aan hoeveel tijd en energie je erin stopt.

Bij de savvy club krijg je elke maand een dvd of een blad. Daarnaast kan je elke oude issue terugkijken op de site. Er staan dus 1000en filmpjes op van alle dvd's die teruggaan tot 2003. Alle artikelen van alle bladen. Daarnaast nog de meeste info uit de oude pakketten.
Kijk eerst eens hoever je komt met die info, dan kan je altijd nog dingen gaan kopen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:00

Ik denk....dat je de weg naar , vul maar in , eigenlijk moet zien als iets leuks.
Ik denk dat dat de enige manier is om het omgaan met paarden leuk te houden voor paard en mens.
De uitdaging moet niet zijn dressuurrijden , maar ,hoe kom ik zover met mijn paard dat we samen dressuur rijden leuk gaan vinden. De weg ernaar toe , het hele leerproces.
En welke methode je daar ook voor kiest , verlies nooit het paard uit het oog.
Als de drukfases van Parelli niet werken bij jouw paard , gebruik dan Parellli zonder de drukfases.
Het synchroon met mij meebewegen , wat ik zo mooi vind van Hemfling , leer ik mijn paard aan dmv clickeren.
Als je echt de houwvast van een programma nodig hebt , kies dan voor een programma , en hou je daaraan.
Dan kom je vanzelf meer te weten over de contradicties binnen die methode. Op die manier leer je steeds meer , en zie je uiteindelijk voor ogen wat voor jou en je paard wel werkt en wat niet. Dan kun je gerichte keuzes maken...
Snappie?

Helaas ben ik niet zoon gevoelsmens als Joviban , maar als jij dat wel bent , dan heeft zij je ook voor jouw de beste methode uitgelegd!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:10

wat ik zo grappig vindt is dat iedereen hier aanraadt om één methode te kiezen. Waarom?

Om te beginnen zijn methoden niet meer dan dat. Handvatten. En als iemand zich lekker voelt bij het eclectisch model (wat in essentie betekent dat je van alles wat tegenkomt, eruit haalt wat je aanspreekt), dan is daar niets mis mee.

Precies wat me zo tegenstaat aan de die hard naturals of de die hard normals zijn die harde standpunten over en weer. Nogmaals weer .. waarom?

Je kunt een paard best met bit en zonder bit rijden als je hulpen maar duidelijk zijn. Parelli heeft prachtige dingen verzonnen en ook een paar gruwelijke of zinloze oefeningen. Tenminste dat vind ik. Parelli biedt bijvoorbeeld mogelijkheden om mensen zonder direct gevoel te leren omgaan met paarden en ze beter te begrijpen. Maar ik heb ook doodgetrainde parelli paarden gezien (ook van de parelli instructeurs zelf). Zo ook bij de traditionals. Er zit veel wijsheid in goede dressuur of goede westerntraining. Maar ik heb kapot gereden paarden gezien in beide disciplines. En dan bedoel ik met kapot ook vaak kapot in het hoofd.

Bekijk alles en behoudt (voor jou) het goede, zou ik een beter advies vinden.

En blijf vooral twijfelen, want door twijfel leer je.
En dat laatste, dat mis ik nog wel eens bij de mensen die één methode (of het nu natural of normal is) hebben gekozen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:37

ben het met je eens, anya. Maar er zitten ook weer heel veel nadelen aan het niet volgen van één methode.
Ook al volg ik persoonlijk veel van parelli, betekent niet dat ik niet heel veel over andere methodes en disciplines lees. Ik probeer het alleen niet allemaal klakkeloos uit op m'n paard ;)
Je moet naar mijn mening iets als basis nemen, anders kom je er (zeker in het begin) vaak niet uit.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:50

Dat bedoelde ik ook een beetje met mijn stukje...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:53

Citaat:
wat ik zo grappig vindt is dat iedereen hier aanraadt om één methode te kiezen. Waarom?

Om het, ook voor jezelf, overzichtelijk te houden?
Wat jij aanbeveelt Anya (uit meerdere 'methodes' stukjes opnemen die je aanspreken) is best wel te doen maar zou eigenlijk pas kunnen als de ruiter een goede basis heeft waardoor hij/zij ook in staat is om te beoordelen wat wel of niet werkt uit andere of vergelijkbare methodes.

De TS zou zich misschien eerst eens moeten verdiepen in wat de verschillende methodes nu precies inhouden, dan een keus maken en met de gekozen methode een basis leggen. En vanuit die basis ontwikkel je verder.

Ik zie trouwens geen enkel bezwaar om dan met je paard te springen of te gaan dressuren. Het één ( de 'natural' methode, whatever that may be) hoeft het ander niet uit te sluiten. Tenslotte: een 'methode' is geen afspraak voor het leven - op een gegeven moment zul je toch echt je eigen hersens en gevoel moeten gaan volgen en niet langer aan het handje van een leerschool lopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:08

ja dat is ook weer waar, maar kennelijk heeft ze zich al verdiept en voelt ze zich nergens helemaal thuis. Dat snap ik wel. En dan werkt het averechts om een methode te kiezen. Hooguit kies je er eentje, volgt die tot zover het bij jou past, of je doet dingen niet die niet bij je passen. Maar dan moet je wel idd tenminste een kader hebben om aan te toetsen. Dat klopt dan weer wel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:19

en het lijkt me zowieso aan te raden altijd je hersens te gebruiken :D

Uit praktijkervaring raad ik altijd één methode aan, ik heb teveel mensen gezien die juist in het begin vooral de dingen ontwijken die belangrijk zijn. Zoals wel de seven games oefenen, maar alleen niet de friendly game, tsja, peerd kan niet stil staan :Y) van dat soort dingen dus..
Ook door doen en resultaat zien, krijg je meer inzicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 16:18

Anya schreef:
wat ik zo grappig vindt is dat iedereen hier aanraadt om één methode te kiezen.

:?
Dan heb je de reacties niet goed gelezen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 16:32

Hehe.. toevallig heb ik me van 't weekend niet gehouden aan iets dat ik me hiervoor altijd als 'heilig' heb voorgenomen.
Ik geef mijn paardje namelijk geen voedsel uit de hand als beloning. (Monty)
Bij ons op de stallen is dat ook één van de "regels".
Naar mijn gevoel heeft deze simpele regel wel bijgedragen tot het begin van een betere relatie tussen mij en mijn paard.
Ondertussen is onze verhouding wel al stukken verbeterd.
Dit weekend ben ik dus met mijn paard in vrijheid gaan werken, met snoepjes als beloning en "braaaaf" als "clickerwoordje". En ik moet zeggen: ik heb hem nog nooit zo enthousiast gezien. Dus ik heb afgeweken van mijn "oude methode", maar wel omdat ik het gevoel had dat onze verstandhouding dat nu aan kon.

Maw, nee ik denk niet dat ik een één-methode-mens ben, maar misschien moet ik daar door vergissingen wel gauw naar teruggrijpen. ;)
Ik ga iig wel eens bij parelli kijken voor wat nieuwe inspiratie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:01

dit berichtje geeft ook wel een iets ander idee ;)
Als je echt puur iets leuks voor erbij wilt en een beetje inspiratie, kan je natuurlijk overal gaan kijken.
Door je eerste post leek het of je een probleem had en echt gericht aan een oplossing wilde werken, vandaar dat ik één methode aanraadde.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:27

sanne83 schreef:
dit berichtje geeft ook wel een iets ander idee ;)
Als je echt puur iets leuks voor erbij wilt en een beetje inspiratie, kan je natuurlijk overal gaan kijken.
Door je eerste post leek het of je een probleem had en echt gericht aan een oplossing wilde werken, vandaar dat ik één methode aanraadde.

En waaruit kan jij afleiden dat dat niet het geval is?
Omdat ik het dit weekend wat speelser heb aangepakt en eens iets anders uitgeprobeerd heb?
Ik volg je niet helemaal vrees ik..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:08

was niet aanvallend hoor ;) de toon van de twee berichtjes komen op mij gewoon verschillend over.
Misschien moet je eens duidelijk voor jezelf opschrijven wat je wil, wat zijn je doelen met je paard? Wat wil je bereiken met nh? Dan is gericht meedenken ook wat makkelijker :j

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 13:11

Hehe, ok kan ik begrijpen.
Mijn eerste berichtje is inderdaad geschreven vanuit een andere emotie dan mijn laatste.
Maar het is wel nog steeds zo dat ik niet goed weet waar ik juist naartoe wil met mijn paardje.
Enerzijds omdat ik zelf nogal wispelturig ben, anderzijds omdat ik soms denk dat hetgeen ik wil van mijn paard niet realistisch is.

Ik zal proberen wat duidelijker te zijn..
Ik ben echt gek van jumpings, ik kijk er graag naar (al van kinds af aan) en ik zou dat graag ooit zelf doen. Maar als ik dan kijk hoe het er soms op jumpings aan toe gaat, dan lijkt het soms wel een marteling voor die paarden. En dat wil ik mijn eigen paard niet aan doen, ook al blijft een jumping wel een droom voor mij.
Bovendien heb ik zo'n overgevoelig paardje, dat ik heel snel het gevoel heb dat ik hem overvraag. En 't is ook geen springpaard bovendien.. Met hem moet ik mijn eigen ambities in feite helemaal naar achter schuiven.
Dus zoek ik naar andere dingen die met hem leuk kunnen zijn..en daar ben ik nog helemaal niet uit wat dat juist gaat zijn. Ik ga moeten kijken waar hij het meest geschikt voor is. Zijn fysieke en mentale gezondheid staat bij mij wel op kop. Maar dat neemt niet weg dat ik plezier wil hebben met hem.
Eigenlijk zou ik om te beginnen al blij zijn als ik met hem buitenritten kon maken (zonder andere paarden erbij)..

Vorige zaterdag las ik nog iets op een parelli forum over : alle druk eraf laten.
Met dat in mijn achterhoofd ben ik zondag met snoep de wei opgestapt (zoals je kon lezen in mijn laatste berichtje). En ik was voor mezelf eigenlijk heel blij dat 'het moeten' er even af was.
Want ik zet mezelf onder druk om hem zo snel mogelijk 'normaal' te krijgen, en hem zo snel mogelijk terug 'goed' te laten lopen.. en misschien loopt het daar net fout.

Pff, hele uitleg he.. ik zal in ieder geval proberen me niet meer zo snel aangevallen te voelen, ben al blij dat je wil meedenken. :) Ik ben er dus zelf nog altijd niet veel wijzer uit.
Dus wees niet verrast als mijn berichtje volgende keer weer meer 'penny' klinkt :D