naar buiten trekken tijdens het longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabiee

naar buiten trekken tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 21:21

Hey,
Als ik mijn verzorgpony longeer dan trekt ie altijd naar buiten met longeren.
Zou ik ev. met balkjes een soort van ''longeerbak'' kunnen maken in de grote bak?
Zodat ie daar binnen blijft? Of heeft dit geen zin..
Alvast bedankt!

Sting

Re: naar buiten trekken tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:28

Balkjes heeft niet echt zin, waarschijnlijk springt hij daar gewoon overheen ;). Zou het dan eerder afzetten met lint :).

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:00

mijn shetlander deed het ook, en sluurde me dan door de modder heen (deed het aan het halster) en toen ben ik de dag dat hij me voor de 3e keer door de modder sleurde zo boos geworden, dat hij het nooit meer heeft gedaan haha :P soms nog wel maar niet meer dat hij echt weg rent, maar dan gaat hij hangen en dan zeg ik foei, en geef ik een rukje aan de longe lijn en dan doet hij het niet meer. nu ben ik met hoofdstel aan het longeren en dat gaat ook al veel beter, en nu doet hij het fijtelijk nooit meer.

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:03

ja je zou boos kunnen worden maar is hij dan gewoon stout?
want onze paarden doen dat ook maar die zijn hartstikke scheef en kunnen niet met hun hoofd naar binnen lopen.
wij zijn nu gaan recht richten en het gaat al een stuk beter.
ik hoop dat het longeren snel goed gaat!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:32

Je zou dubbele longe kunnen proberen,
dan kun je makkelijker naar binnen vragen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:55

Je zou eens kunnen kijken op abouthorses.tv daar staat een cursus over longeren met lammert haanstra en dat vond ik persoonlijk erg interresant :j

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:47

Ik zou longeren met dubbele lounge, zo kan je de buitenkant mooi begrenzen.

Manon93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:56

als je geen touwtjes gebruikt om hem nagevelijk te laten lopen kun je dat eens proberen, bij mijn verzorgpony die dat ook deed werkte het.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:21

Koop bij de boerenbond een paar prikpaaltjes en rood/wit afzetlint. Kun je een stukje bak afzetten.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:18

gillian schreef:
Koop bij de boerenbond een paar prikpaaltjes en rood/wit afzetlint. Kun je een stukje bak afzetten.

Je kunt ook staanders gebruiken ipv prikpaaltjes (bijv in een gedraineerde bak).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:12

CielitoLindo schreef:
Je zou eens kunnen kijken op abouthorses.tv daar staat een cursus over longeren met lammert haanstra en dat vond ik persoonlijk erg interresant :j

Ikzelf heb 2 jaar geleden een cursus op de manege gehad van Lammert Haanstra, maar we leerden alleen met de enkele longe. Er werden altijd longeercirkels afgezet, en zoals dit dat ze dan 'er vandoor schieten' en je meetrekken leerden we niks over. Zowieso had ik er al niks mee, maar vond de cursus ook niet geweldig. De 1e 2 lessen, elke les duurde 2 uur, kregen we alleen theorie. Dan liet hij foto's zien van paarden voor het longeren door hem, en daarna. Hmm, lekker interessant :+
Nee, voor mij geen Lammert Haanstra :')

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:13

Heb ook jaren geleden een cursus gevolgd van hem. De man zelf is een kei in longeren, hij kan een paard alle dressuuroefeningen laten doen aan de longe en ik heb wel e.e.a. opgestoken van de basisprincipes. Bijvoorbeeld, door het afzetten van een longeercirkel voorkom je simpelweg dat je paard naar buiten trekt, ook is de kans dat hij er "vandoor" gaat vrij gering omdat de ruimte er niet is. Als jij en je paard eenmaal gewendt zijn hieraan zou je het ook zonder afzetting kunnen proberen maar met afzetting heb je altijd meer controle. Ik vind longeren een hele goed manier om je paard te bekijken tijdens het bewegen, je kunt dan mooi zien hoe de verschillende oefeningen gaan als je er zelf niet op zit, kan soms wel confronterend zijn trouwens :o

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:33

Maak het jezelf nou niet lastiger dan het is en zet gewoon een stukje af. Dan kun je je zonder problemen concenteren op het krijgen van controle over de buitenkant (probeer bijvoorbeeld eens op de binnenhoefslag van je afgezetten stukje te longeren) en dan kan je later misschien wel weer zonder.