Longeren , paard gaat steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Longeren , paard gaat steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 19:54

brrr, het is nu tweede dag dat ze het doet.
eerste dag dat ze het deed, begon het er mee dat ik pronchelijk iets verkeerds deed dat ze schrok en steigerde.
en tjah ik pony kalmeren en belonen domste wat ik heb gedaan :+

daarna begon ze het weer te doen en dacht nu moet ik doorzetten en nu moet ze verder lopen
als ik met touwtje naar haar gooide gaf ze een trap na die touw.

eerste dag heb ik wel gewonnen kreeg haar wel in de ronde

nu vandaag weer gelongeert , en tjah weer he .
heb op laatst wel weer gewonnen .

moet ik gewoon door zetten ? . iedere keer met longeren .

medische dingen heb ik uitgesloten . ze is laatste helemaal gecontroleert.
en ik heb er niks op gewoon aan een longeer touw
hoe kan ik dit het beste aanpakken ? want longeren vind ik toch best belangrijk

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:57

Ik zou net zolang doorgaan totdat jij wint, ik denk niet dat er veel andere opties zijn dan dat. Doet ze ook zo als jij erop zit ? Want dit is namelijk behoorlijk respectloos van jouw paard. Maar uiteindelijk zal ze het wel opgeven bij het longeren als jij altijd je zin doordrijft.

_Mellanie

Re: Longeren , paard gaat steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:00

ze doet steigeren al maanden niet meer onder het zadel , dat heb ik gewonnen :) met heel rustig doen .

maar nu met longeren komt ze gewoon op je af. het is best eng

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:16

Una schreef:
Ik zou net zolang doorgaan totdat jij wint, ik denk niet dat er veel andere opties zijn dan dat. Doet ze ook zo als jij erop zit ? Want dit is namelijk behoorlijk respectloos van jouw paard. Maar uiteindelijk zal ze het wel opgeven bij het longeren als jij altijd je zin doordrijft.

ik ben t hier volledig mee eens ! :+

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:20

Piaffe_Girl schreef:
ze doet steigeren al maanden niet meer onder het zadel , dat heb ik gewonnen :) met heel rustig doen .

maar nu met longeren komt ze gewoon op je af. het is best eng

Ja dat snap ik. Heb je les ? Misschien moet je dan je instructrice vragen om hulp bij het longeren *D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:26

Bij zo'n paard moet je zorgen dat je sneller bent en hem heel erg goed van je af blijven drijven. Waarschijnlijk sta je zelf teveel naar de voorkant gericht en drijf je hem niet genoeg van je af, waardoor hij stopt.

Het steigeren zelf af gaan straffen is vrij zinloos (al hoeven ze dat bij mij maar 1 keer te proberen... }> ) je kunt beter zorgen dat je het gedrag voorkomt.

Misschien kun je eens een ervaren persoon (je instructie?) vragen om je hierbij te helpen. Sommige paarden zijn gewoon watervlug, een geoefend oog ziet het dan al veel sneller aankomen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:56

Hoe is het met jou houding en druk die je geeft op het moment van longeren, kan zijn dat je teveel doet en een kleine respectvolle beweging al voldoende is om je paard op de cirkel te krijgen , hoe groter de gebaren hoe groter de reactie van je paard, heeft niets met niet snappen of onder het werk uit willen komen te maken,maar meer met jou leiding op dat moment.

Hoe gaat het loswerken ?
Snapt ze het wijken voor druk, kun je het tempo bepalen met jou lichaam, zijn allemaal puntjes waarje op moet letten met los en grond/longwerk
Wat wil je bereiken aan de long, neem eens een kortere lijn als ze op te grote afstand het niet snapt,

Deed ze het voorheen wel?
Longeer je met bit?
Hoe oud is het paard?
Ga niet longeren met het idee van ik wil winnen, dat werkt nooit, niet op de grond en ook niet in het zadel, ga met een instelling van samenwerken starten en maak een plan wat je wil en hoe jij het wil zien en vertel dat je pony op een rustige manier met veel geduld.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:58

RT P -> GVL

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:30

Ik vraag me ten eerste af wat het is dat je per ongeluk verkeerd deed.

En ik ben het totaal niet met Midgie eens.

Instelling van 'samenwerken' is heel mooi en moet altijd, maar als het beest steigerend op je afkomt, dan heeft die de keuze alvast gemaakt. ;)

De enige gepaste reactie op dat moment is een heeeel duidelijk: 'ik wil niet dat jij steigerend op me afkomt.'

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:57

ik zou gewoon door gaan met longeren. Ik zie nergens of je een longeerzweep er bij hebt. Je kan vragen of iemand even helpt met de longeerzweep. Die kan er dan heel snel bij zijn met de zweep en je paard voorwaarts houden. Zolang je paard aan de gang blijft kan hij eigenlijk niet gaan steigeren.
Succes

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:56

randalinpony schreef:
Ik vraag me ten eerste af wat het is dat je per ongeluk verkeerd deed.

En ik ben het totaal niet met Midgie eens.

Instelling van 'samenwerken' is heel mooi en moet altijd, maar als het beest steigerend op je afkomt, dan heeft die de keuze alvast gemaakt. ;)

De enige gepaste reactie op dat moment is een heeeel duidelijk: 'ik wil niet dat jij steigerend op me afkomt.'

wat ik verkeerd deed :o had het akelige rot shetland naarlinger niet goed opgesloten :o
dus die kwam de bak in schieten ik schrok en maakte een beweging waar pony weer heel erg op reageerde :o

Equimotion schreef:
Bij zo'n paard moet je zorgen dat je sneller bent en hem heel erg goed van je af blijven drijven. Waarschijnlijk sta je zelf teveel naar de voorkant gericht en drijf je hem niet genoeg van je af, waardoor hij stopt.

Het steigeren zelf af gaan straffen is vrij zinloos (al hoeven ze dat bij mij maar 1 keer te proberen... }> ) je kunt beter zorgen dat je het gedrag voorkomt.

Misschien kun je eens een ervaren persoon (je instructie?) vragen om je hierbij te helpen. Sommige paarden zijn gewoon watervlug, een geoefend oog ziet het dan al veel sneller aankomen.

jouw manier werkt , :o kon precies zien wanneer ze naar mij toe draaide en was ik er net op tijd bij met longeerzweep zodat ze voorwaarts moet

Olana schreef:
ik zou gewoon door gaan met longeren. Ik zie nergens of je een longeerzweep er bij hebt. Je kan vragen of iemand even helpt met de longeerzweep. Die kan er dan heel snel bij zijn met de zweep en je paard voorwaarts houden. Zolang je paard aan de gang blijft kan hij eigenlijk niet gaan steigeren.
Succes

voorwaarts houden is zeker iets waar ik op bezig moet houden met longeren
in het begin toe ik haar net had deed ze het ook maar steigerde niet.
ik heb nu met bijzet gelongeert en de longeer touw door het bit naar de longeersingel , kreeg die tip weet niet meer van wie .
maar zodra ze naar mij toe wou draaien kon je aan haar zien had ik de zweep er al achter en toen liep ze door.

het word geen eitje meer voor mij longeren in het begin liep ze haar rondje wel maar nu moet ik als consequent wezen dat ze voorwaarts is anders draait ze naa rme toe :)
allemaal heel erg bedankt voor de tips :)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:56

Vergeet ook niet dat je ook altijd je persoonlijke ruimte moet beschermen, desnoods met een training stick, dat hij z'n probleem maar oplost en doet wat hij wil, maar wel buiten jouw ruimte.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:49

Heb je een filmpje? Foto?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 16:46

het probleem is al opgelost ;)
moet veel strenger zijn op sommige punten anders maakt ze er misbruik van