[AR] Nog mennen met pony van 19?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Nog mennen met pony van 19?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:00

Sinds kort ben ik in contact gekomen met mennen. Oorspronkelijk ging ik voor het rijden van het paard van de dochter, maar na één keer mee geweest te zijn met de kar, ben ik nu ook groom en een beetje aangedaan door het menvirus. :+ De laatste keer mocht ik zelf een heel stuk op de bok (daarvoor was enkel uitstappen), en het begint steeds meer te kriebelen. Het lijkt me erg leuk om zelf ook echt te leren en te gaan doen.

Sinds een maand of drie heb ik hier ook een oudere shetlander staan, als gezelschap voor mijn jonge merrie. Hij is nog lekker fit en als we gaan wandelen is ie ook lekker actief, de oortjes erop en hij vindt het duidelijk leuk. Buiten nog wat poetsen wordt er eigenlijk niet veel mee gedaan... Ik ken eigenlijk niets van zijn verleden, mssn is ie ooit al ingespannen geweest, kan ook zijn van niet, maar dat weet ik dus niet. Ik heb hem al wel een keer tussen de langen lijnen mee genomen om te wandelen en dat ging goed. Hij is ook niet heel snel onder de indruk van iets.

Mijn vraag is, kan ik deze pony nog inspannen?
Ik ga dit uiteraard niet op eigen houtje doen en ben sowieso van plan les te gaan nemen. Ik ben niet van plan heel intensief te gaan trainen ofzo, maar een gezellig ritje door de polders op z'n tijd lijkt me wel fijn. Mijn vraag is of ik met een pony van die leeftijd nog kan beginnen, niet wetend of ie ooit al voor de kar heeft gestaan...

BlackDevils

Re: Nog mennen met pony van 19?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:57

De enige manier om er achter te komen is door te beginnen alsof hij nooit beleerd is.
Je voelt snel genoeg wat wel en niet kan.
Lange lijnen heb je hem al op gehad dus dat is een mooi begin.
Dan maar eens een paar touwen aan de strengen en iemand mee laten lopen en de pony laten trekken. Strengen tussen de benen door is ook een goede oefening. Als dat allemaal goed gaat kan er een sleepje achter en wanneer ook dat probleem loos lukt kun je haar voor de kar zetten.
Leeftijd is geen probleem, wel rustig opbouwen natuurlijk.
Veel plezier!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:02

ik ben vorige zomer begonnen met onze 18 jr welsh merrie.
hoefsmid heeft haar even nagekeken omdat ze bevangen is geweest.
ik kan er nu leuk mee rijden
ik begon ermee omdat de meiden op stal wat te groot werden en het bak werk wat zwaar werd voor haar nu maken we wekelijks tochtjes over de dijk en uiterwaarden.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:17

Waarom zou het niet kunnen?

Ik net als BlackDevils zegt gewoon beginnen alsof ie onbeleerd is. Je merkt vanzelf wel aan hem of ie het ooit heeft gedaan. Vraag of iemandje helpt, dan lukt het vast! ;)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:19

Op de stal waar ik sta, is een "oudere" garde pony's.
Ze worden dit jaar 30-29-26-25-22 deze pony's lopen af en toe nog voor de kar,en die van 29 kan behoorlijk denderen :P.
de 2 jongste 17-14 staan met groter regelmaat voor de kar.

Dus leeftijd zegt niets, wel de wil en zin van je pony.
Gewoon rustig laten opbouwen en goed blijven kijken hoe vaak of wat je pony nog leuk vindt. Als een stap en een hobbel drafje voldoende is voor je pony dan daar lekker bij laten.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:06

Juist heel mooi voor de pony dat hij nog een kans krijgt! Als hij er plezier in krijgt dan ben ik er van overtuigd dat hij er steeds jonger uit gaat zien. :D

Niks mis mee. Alleen rekening houden met een rustige opbouw maar dat moet je met elk paard wat lange tijd niet gewerkt heeft.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:33

Ik heb het ook gedaan afgelopen voorjaar met mijn verzorg shet die is 19.
Wij waren overgestapt op het mennen omdat we te groot werden om te rijden, de pony had en jaar alleen maar gewandeld aan de hand, en gelongeerd enzo.
We zijn rustig aan begonnen met conditie opbouwen, toen lange lijnen inplaats van ernaast wandelen en daarna de rest van de volgorde van het beleren.
Het ging bij ons best vlot, dus we hadden het idee dat de pony dit van vroeger uit al kende.
Nu loopt ze al bijna weer een jaar vrolijk voor ons wagentje :D

Gewoon proberen dan kom je er vanzelf achter of het iets is of niet :)

Babette95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:30

ik ken een meisje dat een paard van 28 jaar is. Het paard is nog in goede conditie en ze doet er nog alles mee. Als jou Shetlander dus in goede conditie is zou ik zeggen: Gewoon doen. :+ *D

xXx Babette

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:10

Dan zal ik eens op zoek gaan naar spul en goede begeleiding. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:22

Babette95 schreef:
ik ken een meisje dat een paard van 28 jaar is.

Is nog wel. xD

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:43

Heb mijn pony van 24 nog beleerd voor de kar toen ik door artrose niet meer kon rijden en tot een paar dagen voordat ze is ingeslapen (28 jaar) nog gereden en dan was ze nog behoorlijk pittig.
Merkte wel een dat ze niet meer zo lekker soepel was in wendingen, maar reed recreatief, dus dat was geen probleem (gewoon een tandje rustiger).

succes!

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:51

Hey, ik zou het wel proberen, en het is goed dat je het niet op eigen houtje gaat proberen (kan een hele nare ervaring worden als het fout gaat, daar gaat dan je ritje door de Polder)!
Ik lees dat er weinig mee word gedaan als de pony verder een goede conditie heeft kan je het best proberen.
Veel succes en ik hoop dat het lukt!

.M.V.G. Mandy!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 08:51

Babette95 schreef:
ik ken een meisje dat een paard van 28 jaar is.

Goh, dat is knap! :j

Ontopic: waarom zou het niet kunnen? Als hij het aankan en het leuk vindt, gewoon doen! De leeftijd zegt eigenlijk niet veel. Lekker samen mennen door de polder is hartstikke leuk.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:06

Mijn pony heb ik nog laten beleren toen ze al 26 was. Ging uitstekend omdat ze nog in zo'n goede conditie was en gewoon niets mankeerde. Heb er nog jaren menplezier van gehad :j.

Ze was goed pittig :=.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 11:48

Ja, hij is verder fit en gezond en helemaal happy als we een rondje naar buiten gaan. :j

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 06:27

Dan zou ik het gewoon doen. Het is heerlijk en je hebt er zoveel lol van. Verder vind ik het minder belastend (met een lichte wagen) dan rijden, mocht hij héél oud worden :D

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:37

Ik zou het gewoon een keer proberen! anders kom je er nooit achter of ie het kan of leuk vindt ;) Ik zou gewoon beginnen met een niet al te zwaar karretje.. En dan even afwachten wat hij ervan vindt!

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:10

mijn fjorden zijn nu 19 en 20, ik gebruik ze nog steeds in het werk voor de paardentram of voor de trouwkoets.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:25

Ik had een Hackney als gezelschap voor mijn paard. Toen mijn paard 21 was begon hij last te krijgen van zijn pezen waardoor ik niet meer echt kon rijden. Het leek wel of hij psychische helemaal in sukkelde. Toen hebben we hem nog aangespannen beleerd voor een concourswagentje langs de weg. Het was echt heel bijzonder om te zien hoe hij opleefde. Uiteindelijk is hij 24 geworden en hebben we met veel plezier nog een paar maal per week een ritje gemaakt. Ik zou het dus zeker aanraden om in ieder geval te proberen!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:44

Zolang de pony het nog leuk vindt
en er plezier in heeft en het ligaamelijk kan
doe ik alles met mijn paardje!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:03

als je pony verder nog fit is en dergelijke en er plezier in heeft is het geen probleem denk ik.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 07:35

Bedankt voor de reactie's allemaal. :j

Spul is besteld en heb iemand gevonden die me wil helpen.
Dus wordt zeker vervolgd. :Y)