Ik wil geen zweep! Omschakelen van aantikken -> zweephulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aardbeitjeee

Ik wil geen zweep! Omschakelen van aantikken -> zweephulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:48

Nouja, met toestemming van de eigenaar ben ik begonnen met VD bij de pony. 20 jaar, nog in goede conditie, en het is gewoon voor de lol, en hij word niet overbelast. Maar goed, hij is erg verwend bij zijn eigenaar en die liet dat allemaal gewoon toe, maargoed ik laat het niet toe.

Nu ben ik dus begonnen met voetje en de spaanse pas. Dit doet ze als ik met mijn hand ergens tik. Ben dus begonnen met de zweep, maar hierop reageert ze gewoon niet en gaat ze achteruit lopen. Ze is absoluut niet bang voor de zweep (nou ja, tenzij je als een bezetene achter haar aan gaat rennen, maar dat is logisch) en we rijden bijna altijd buiten op ons dooie gemak, ook zonder zweep. Maar ik wil die zweep dus gewoon als verlengende hand gebruiken, alleen ze doet het écht niet.

Wat kan ik hier tegen doen?
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-03-09 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:05

iets anders gebruiken om aanwijzingen te geven of haar eerst leren om stil te staan bij de aanwezigheid van een zweep, en haar later te leren dat niet het achteruitgaan maar andere zaken de goede antwoorden zijn.

Signe

Re: Ik wil geen zweep! Omschakelen van aantikken -> zweephulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:17

Eerst een lesje geven waar die zweep nou precie svoor is. Ze snapt het blijkbaar niet. Zet je paardje stil en begin haar overal met de zweep aan te raken. De les zit hem in dat je GEEN reactie van je paard vraagt als je gewon met lage energie je paard met de zweep aait.

Als ze wel reageert door achteruit te lopen is het zaak dat je de zweep NIET weghaalt, dan zou ze juist leren dat zweep achteruit betekend en dat wil je niet. Laat de zweep waar hij is en probeer je paard rustig en tot stilstand te krijgen met stem en druk op het touw. Blijf rustig hou je energie laag en haal de zweep pas weg als ze stilstaat.

Ik ga er met deze oefening wel vanuit dat je paard kan stilstaan in alle rust en niet bang is voor de zweep zoals je al zei.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 19:43

Nee, hij is niet bang voor de zweep nee, nou ja als je er gewoon normaal mee om gaat. Hij loopt ook niet achteruit, hij blijft gewoon stilstaan, alleen hij reageert niet als ik hem aantik. Ik heb hem aangeleerd dat als ik met mijn vingers ergens kietel, dat hij de Spaanse pas doet, en op een andere plek voetje. Maar als ik dus met de zweep wil aantikken, krijg ik gewoon geen reactie. Ook niet als ik wat harder 'kietel'. Heb het ook al met de achterkant van de zweep geprobeerd, want misschien voelde ze het niet (?). Maar ook geen reactie. Dus met zijn tweeën geprobeerd, eentje die het commando geeft met de vinger en de ander die zachtjes aantikt met de zweep. Alleen dat werkt ook niet..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:32

Oefening in kleinere stapjes verdelen en volhouden, ooit komt er echt wel een reactie :j en anders gewoon iets anders gebruiken als hulp.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:57

poes schreef:
en anders gewoon iets anders gebruiken als hulp.
Heb je een suggestie?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:20

Uhhm... de zogenaamde carrotstick, want die buigt niet en een zweep doet dat wel.
Of, met bijv. een longeerlijn in de kootholte of knie en dan wel druk daarmee geven, maar natuurlijk niet het been onder de pony vandaan trekken!

Ook ben ik het ermee eens dat je haar eerst moet leren 'parkeren', dus stil blijven staan op jouw commando.

Bedenk ook dat een reactie van je pony ook al kan zijn dat ze gewicht verplaatst van het ene op het andere been! Als je dat al beloont, snapt ze vanzelf dat ze vanuit dat punt verder moet gaan!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:24

misschien een beetje raar, maar pak de zweet zo dat hij bijv. je arm 5 cm. langer maakt.
dus je pakt het uiteinde van de zweep, en de rest van de zweep hou je dan gewoon tegen je arm aan..
eventueel pak je hem nog korter

misschien dat als je hem dan aanraakt hij dan wel reageerd..
en dan steeds een grotere afstand nemen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:01

Suggestie, goh als gewoon wijzen werkt zou ik dat blijven doen en het gewoon goed differentiëren van 'toevallig' wijzen (dus altijd stemphulp en bepaalde houding erbij).

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:07

Ze doet voetje nu gewoon als ik wijs. Maar ja, ging wat proberen met die zweep (wat siskeh zei), alleen daarop reageerde ze ook niet. Toen ik wat harder met de zweep haar been aantikte, toen schrok ze (weet ook niet wat er was, ze schrikt echt nóóit.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:50

Je kunt ook gewoon blijven het been aantikken, ooit gaat ze echt wel een cm bewegen hoor, en daarvoor klik je dan. Je hoeft daarom niet te hard te tikken, gewoon doorgaan, tonen dat je wat vraagt.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:25

Ik gebruik geen clicker, dus in dat geval een snoepje. :+
Maar oké, dankjewel. :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:18

Ik zou ALTIJD een overbruggingsignaal gebruiken als je met voer werkt, en beter werken met mini schijfjes appel of wortel, net iets gezonder :D

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:28

Ja, hij houdt niet zoveel van wortel en biks vind ie toch wel het lekkerst. Maar ik geef geen hele handen per keer, gewoon een paar. Maar ik doe het ook regelmatig met kleine stukken appels, ja. Maar ik gebruik ook een overbruggingsignaal ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 01:37

Ah dan is het goed :D

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:02

Ik zou een carrotstick gebruiken. Misschien een keertje kijken bij een website van parelli en dan 'the friendly game'. Dat is een game waarmee je een dier met iets overal moet kunnen aanraken.