Niet stappen aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijkefn

Niet stappen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:07

Hallo,

Ik heb een vraag, ik ben met een paard (7 jaar) bezig. Die wil niet stappen aan de longe.
Hij is wel bereden, maar bij zijn eigenaar wilde hij ook al niet stappen aan de longe. Dat
heeft hij dus eigenlijk nooit geleerd. Hij wint zich altijd erg op, en rechtsom longeren gaat
ook moeizaam.
Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met dit soort paarden. Of tips om het paard toch
aan het stappen te krijgen. Het is draf of stilstaan.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-03-09 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hoofdletters uit titel verwijderd, omdat dit erg schreeuwerig staat.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:13

iemand mee laten lopen :P dit help meestal wel

Groetjesss :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:14

je zet eht paard naast je, in de 3hoeksvorm.. kort houden.. jij doet een stap naar rechts (linkerhand om) naar de achterhand, dan MOET hij wegstappen, máár je houd hem kort.. zodat hij bij je blijt..
blijf in de 3hoek staan
je moet een 3hoek hebben tussen jou paard en de achterhand.
Zo leren wij de paarden longeren.

en dit kan je gaan oefenen, als je eht niet snapt teken ik het wel even voor je :)

heb het gelijk even getekend :)

dit is een jong 4 jarig paard, wat moest leren gelongeerd te worden :) de stap, de rest snapte hij wel.
Afbeelding

Afbeelding

het volgende probleem kan ontstaan.
dat hij wegloopt (zijwaarts) zodra jij richting de achterhand stapt, dit vang je op door je hand met longe naar beneden te doen en terug te halen, en overnieuw te beginnen.

marijkefn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:57

Hoi hoi,

De driehoek snap ik inderdaad, thnx voor de tekening.
Het 'probleem' is dat je voor rechtsom moeilijk achter
zijn oog kan komen, dan draait hij iedere keer naar mij
toe. En loop ik weer naar zijn achterhand en draait hij weer
naar mij toe.
Ik heb zelf het idee dat dat zijn trucje is, want als hij recht tegenover je staat is het lastiger hem voorwaarts te drijven.

Jolliegirl

Re: Niet stappen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:14

als hij draait, geef jij een aanwijzing met je zweep en draai je mee, met je hand kan je zijn hoofd wegduwen :)
zo hebben wij het gedaan.. het paard snapt het dan gewoon niet, dit moet je hem leren.

blijven volhouden, door hem voor te zijn, sneller draaien.
en anders geef je een keer een hens met de zweep op de grond, zodat hij schrik en hoogswaarschijnlijk opzij spring, op dat moment draai jij door, naar zijn achterhand.

die truckjes ken ik dondersgoed hoor ;) heb precies zo'n paard staan.

marijkefn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:05

Ok, hij is echt super snel met naar mij toe draaien. Op de grond slaan is ook wel een goed idee, hij is namelijk echt bang voor de zweep. Het paard zelf slaan neemt misschien nog meer vertrouwen weg. Ik heb trouwens geen idee waarom hij zo bang is voor de zweep. Volgens de eigenaar is er nooit iets gebeurt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:57

Niet hem slaan, maar idd lichtjes op de grond, en als hij echt kliert geef je maar een hens!

Je zegt dat hij snel is, wees hem eens voor ;)

marijkefn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 12:57

haha, ja ja dat probeer ik ook, krijg er een uitermate goede conditie van :) en dat paard maar lachen :)

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:12

iemand met hem mee laten lopen kan ook helpen zoals al gezegt werd:D en over dat bang zijn voor de zweep ik doe nu ook een paardje dat bang is voor de zweep en telkens bij het longeren laat ik hem bij me komen en probeer ik hem met de zweep zeg maar een beetje aan te raken en dan steeds meer en verder zeg maar todat je op den duur gewoon de zweep over hem heen kan leggen :D
dat helpt bij mij tenminste:D

marijkefn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 20:35

Thanx het gaat nu redelijk ik 'longeer' hem nu los. Dat gaat eigenlijk best goed. De bak is niet zo groot en dan blijft hij mooi over de hoefslag lopen en ik sta in het midden. Eerst gaat hij wat hard, maar daarna kan ik hem aardig tempo bepalen. Ik hoop dat hij zo wat meer gewend raakt aan de zweep. Ook de moeilijke kant op.