[AR] Uitschuifbare lamoen, hoe vast te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Uitschuifbare lamoen, hoe vast te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:41

Bern helemaal blij met mijn nieuwe wagen Heb net ook een topic met foto's geopend :D

Maar ik ben er ook achtergekomen dat lamoen anders is dan ik dacht. Ik heb de wagen van de winter al gekocht bij voskamp, en daar was de lamoen al vast gemaakt, en eigenlijk nooit aan gedacht om precies te vragen hoe die werkt. Hij had mij gezegd dat het een inschuifbaar was, zodat je op elke maat kan stellen, en dat kan ook. Maar hoe ik hem goed vast moet maken weet ik niet, want er kunnen een soort van bouten in, maar er zit maar 1 gaatje in het verlengstuk.

Ik zou eerst even wat foto's platsen om het duidelijker te maken ;)

Het stuk waar het verlengtuk ingeschoven moet worden, je ziet ook duidelijk de "gaten" waar een bout in kan
Afbeelding

Het inschuifstuk
Afbeelding

Het inschuifstuk met maar 1 gaatje...
Afbeelding

Weten jullie hoe dit zit? Overigens komen de nummers van de wagen, lamoen en inschuifstuk wel overeen. Het is niet zo dat ik zelf gaat prutsen, maar moet nog even paar weken wachten voordat ik weer kan lessen, maar wil mijn wagen dan wel op mijn paard hebben afgesteld, vandaar dat ik jullie hulp inroep :)

Alvast bedankt :)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:10

Lijkt alsof de bouten zijn afknapt. Zou in ieder geval nieuwe passende bouten kopen. ;)

Dat gaatje is niet bedoeld zodat de bout er in kan vallen. Je schuift het lamoen gewoon op de juiste lengte, en draait de bouten dan vast. Die klemmen gewoon de buis die je er in schuift vast, ze komen dus niet in een gat.

Je kan zo'n lamoen in theorie tot op de millimeter nauwkeurig op lengte maken. Met allemaal gaatjes in het voorste deel van het lamoen zou dit nooit kunnen.

hafjelinger

Re: Uitschuifbare lamoen, hoe vast te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 08:11

Idem.
Wij hebben ook z'on schuiflamoen, we draaien het gewoon klem, zonder gaten, met bouten. Het is echt heel fijn. Wel goeie stevige bouten kopen!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 09:41

Maar het is nog nooit gebeurd dat het door het rijden de bouten zijn losgekomen?

Divine, er zit nu helemaal geen bout in ;)

Het lijkt me wel lastig om dat goed af te stellen dan, want je moet geen cm. verschil hebben eigenlijk...

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:55

Je kunt altijd maatstreepjes op de losse stokken zetten, zodat je ze gelijk kunt afregelen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:25

Als je ze goed vast draait, dan gaan ze niet zomaar los ;) Als het goed is trekt je paard ook met de strengen de wagen en komt er dus niet enorm veel kracht op het lamoen te staan.

Maatstreepjes zijn inderdaad handig. Maar je moet ook even in de gaten houden dat ze allebei in dezelfde hoek staan. De delen die je erin schuift zijn natuurlijk niet recht.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:38

suusje26 schreef:
Het lijkt me wel lastig om dat goed af te stellen dan, want je moet geen cm. verschil hebben eigenlijk...

Je kan ze globaal op maat maken als je paard ingespannen staat. Paard weer uitspannen en vervolgens een meetlint er langs leggen. Dan kun je ze gelijk stellen en zit er geen cm verschil in. En dan een stukje tape er om heen als maatstreepje ;)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:29

Ik heb ooit ook zulke bomen gehad, we gebruikte een plaatje met gaatje erin (geen flauw idee hoe het heet) bovenop het gaatje, bout erdoorheen, vleugelmoer en een gewone moer eronder.
Stevige handen met een tang laten aandraaien.
Ik heb nog nooit gehad dat het los ging. Hooguit de onderste bout die 1 x per jaar even extra aangedraaid werd.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:41

idd gewoon vastdraaien dan zit ie goed vast. Op maat zetten met een meetlint is het makkelijkst.