alles geprobeert, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

alles geprobeert, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:12

Hallo,
al eerder heb ik hier een topic over geopend, maar het probleem is niet verholpen, beter gezegd het is erger geworden.
Het is een serieus probleem. Ik verzorg samen met lisa (P_A_R_Love@bokt) mini appaloosa's. Nu bijna ruim anderhalf jaar. Een daarvan Shandy genaamd. Zij is een merrie van ruim 3 jaar (wordt 14 mei 4). Gister met haar lange lijnen gedaan. Niet zo veel gevraagd ze is namelijk drachtig. Maar gewoon stappen en kleine stukjes draven. Ging super. Dus dacht ik doe ik vandaag ook nog maar eventjes. Gewoon een simpel trensje, en lichte touwtjes. Ik liep er schuin achter. Ik had gewoon nauwelijks druk. Eerst ging het goed, maar toen ik ging draven ging het mis. Ik werk (misschien nu dus verleden tijd) met clickertraining. Ik dacht eerst, wat doet ze nu, gaat ze galloperen? maar nee ze ging bokken! Nou oke, dan ga ik naar de oplossing zoeken, waarom vertoont ze dit gedrag? Dus ik het bitje eraf gehaald. Nog maar een poging. Weer wat kleine bokjes. Vervolgens draait ze haar hoofd van me af, en slaat op hol, zonder enige reden, ze is sterk, dus ik wordt zowat mee gesleurd, ren er zo hard ik kan achter aan, uiteindelijk krijg ik haar bij haar hoofd te pakken, en geef haar een tik(je). Daarna draait ze snel weer van me af en rent als een gek weg, ik kon haar niet meer houden. Weg was ze met het touw slepende over de grond. Een hele tijd duurde het, dat ze stopte met rennen (dit kwam ook doordat de andere pony's gezellig met haar mee gingen rennen) en moest ik met voer gaan rammelen. Toen kreeg ik haar te pakken en heb ik maar even dubbele longe gedaan, gewoon met bitje. We veel binnen teugel moest ik erbij houden, anders probeerde ze weer weg te komen. Maar dat ging wel aardig uiteindelijk.

Ik heb echt alles geprobeert om dit probleem op te lossen, van een simpel halstertje met clickertraining, tot toch strenger zijn met bit en haar niet meer vrijheid gunnen. tja dat kon dan wel, maar wil ook wel gewoon kunnen longeren en lange lijnen met een halstertje. Heb grondwerk gedaan, rende ze ook wel wanneer ze de kans maar even kreeg, join ups, en dan komt ze gelijk naar je toe.
Vandaag dacht ik er serieus aan iemand bij te halen die er verstand van heeft, en die gedachte heb ik eerder nooit gehad...
Wie kan me helpen ?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:17

saskiakefie schreef:
Vandaag dacht ik er serieus aan iemand bij te halen die er verstand van heeft, en die gedachte heb ik eerder nooit gehad...

Dat lijkt me een goed idee... Jij kunt duidelijk niet anticiperen op die pony zijn gedrag en daarbij heb je hulp nodig in real live :j.

Daarnaast vind ik het onderschrift van Kiwiko heel nuttig voor je (en niet alleen voor jou maar voor heel wat mensen) om eens over na te denken :).
Citaat:
Problemen met je paard???.......... bedenk dan dat een paard alleen maar gebruik maakt van de mogelijkheden die jij hem bied

Juangi

Re: alles geprobeert, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:20

Als ik het goed begrijp staan er pony naast?

Misschien wou ze met ze gaan racen?! En hulp erbij halen lijkt me idd handig.

Zou je het misschien iets duidelijker uit willen leggen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:10

lindake schreef:
saskiakefie schreef:

Dat lijkt me een goed idee... Jij kunt duidelijk niet anticiperen op die pony zijn gedrag en daarbij heb je hulp nodig in real live :j.

Daarnaast vind ik het onderschrift van Kiwiko heel nuttig voor je (en niet alleen voor jou maar voor heel wat mensen) om eens over na te denken :).
Citaat:
Problemen met je paard???.......... bedenk dan dat een paard alleen maar gebruik maakt van de mogelijkheden die jij hem bied

mm, dat begrijp ik niet..
Juangi schreef:
Als ik het goed begrijp staan er pony naast?

Misschien wou ze met ze gaan racen?! En hulp erbij halen lijkt me idd handig.

Zou je het misschien iets duidelijker uit willen leggen?

Wat snap je niet? ja er staan andere pony's bij. maar het is niet dat ze zin had in racen, want ze rende een hele andere kant op, en als ik met haar werk in afgesloten ruimte, doet ze dit ook.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:19

Ik kan het alleen maar heel erg eens zijn met de uitspraak van Kiwiko.
Als je zulke problemen hebt, dan moet je eerst een heel eind terug doen, voordat je uberhaupt aan de lange lijnen gaat werken. Terug naar de basis, en de verhoudingen rechtzetten. Of je dat nou met een clicker doet of anders maakt niet zo veel uit, als je het maar consequent doorzet.
Bedenk eens op welk moment je straft en beloont. Als jij je paard na het racen onder controle krijgt ( en je paard in wezen dus weer even luistert ), ga je natuurlijk niet straffen? Ik denk dat er verstandig aan doet er iemand bij te halen die wat handiger is en wat meer ervaring heeft.
Wat je uiteindelijk wil (lange lijnen aan een halster blijkbaar ) dat moet je dan maar even opzij zetten. Eerst de verhoudingen weer normaal maken, en dan pas weer gaan denken wat je zou kunnen. Overigens zou ik ook niet met join up gaan werken, waarom niet gewoon met wat boerenverstand paard weer laten luisteren. Het komt allemaal aan op timing, en daar heb je blijkbaar ff wat hulp bij nodig.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 12:22

erleyne schreef:
Ik kan het alleen maar heel erg eens zijn met de uitspraak van Kiwiko.
Als je zulke problemen hebt, dan moet je eerst een heel eind terug doen, voordat je uberhaupt aan de lange lijnen gaat werken. Terug naar de basis, en de verhoudingen rechtzetten. Of je dat nou met een clicker doet of anders maakt niet zo veel uit, als je het maar consequent doorzet.
Bedenk eens op welk moment je straft en beloont. Als jij je paard na het racen onder controle krijgt ( en je paard in wezen dus weer even luistert ), ga je natuurlijk niet straffen? Ik denk dat er verstandig aan doet er iemand bij te halen die wat handiger is en wat meer ervaring heeft.
Wat je uiteindelijk wil (lange lijnen aan een halster blijkbaar ) dat moet je dan maar even opzij zetten. Eerst de verhoudingen weer normaal maken, en dan pas weer gaan denken wat je zou kunnen. Overigens zou ik ook niet met join up gaan werken, waarom niet gewoon met wat boerenverstand paard weer laten luisteren. Het komt allemaal aan op timing, en daar heb je blijkbaar ff wat hulp bij nodig.

ja die tik klopte ook niet helemaal, maar dat is om eerlijk te zeggen eerder frustraties afreageren dan dat shan er wt van leert :7
maar ja dacht dat het maar beter is om het eerlijk te zetten in het beginbericht hoe het gegaan is..
het probleem is, dat aan de hand enzo het allemaal goed gaat, en sommige dagen ook geen problemen zijn, het komt gewoon ontzettend onverwacht. Ze zal me ook never nooit overlopen oid.
Eerder liep ze gewoon met me mee en deed ze alles, ik heb hier nog wel een filmpje van, als je die wilt zien> ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:35

Dat filmpje hoef ik niet te zien hoor, want ik geloof je. Maar jij moet ook begrijpen dat een pony de ene dag in een meewerkende modus is, en de volgende dag lekker dwars kan zijn. Als jij bij een klein bokje meteen al gaat denken wat er is, en het bit eruit haalt, is dat een open deur voor de pony om er eens lekker van tussen te gaan. Je hebt nog een heleboel te leren. Laat de clickertraining eens achterwege en ga aan grondwerk doen. Touwhalster, leadrope en stick. En les 1: haal met het touwhalster het hoofd naar je toe als ze gaat bokken of trappen. Op het moment dat ze het hoofd naar je toeheeft kan ze:

A) haar volledige gewicht niet gebruiken om er vantussen te gaan
B) je met haar achterbenen niet raken
C) op het moment dat ze je met 2 ogen aankijken heb jij volledige aandacht en volledig respect.

Ga eerst even aan de verhoudingen werken. En ik weet niet wanneer het veulen komt, maar met grondwerk kon je weleens een klein beetje of beetje veel tegenstand krijgen, en dan moet je doorzetten. Dus niet stoppen omdat ze drachtig is. Durf je dat niet aan, wacht dan tot na de dracht en tot het moment dat het veulen gespeend is. Want met veulen aan de voet zal ze geen aandacht bij jou hebben.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:18

Verplaatst: OPG --> GVL

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:02

Even terzake,
Shandy heeft dit probleem eerder gehad zegmaar.
een tijd terug deed ze dit ookal echt naar de longeerlijn bokke.
Toen is dit een tijdje niet geweest dat bokke.
Dus het zijn zegmaar piriodes.
Cassidy@
Als jij bij een klein bokje meteen al gaat denken wat er is, en het bit eruit haalt, is dat een open deur voor de pony om er eens lekker van tussen te gaan.
Dat is niet het geval we werken vaker bitloos :)
En toen het bitje eruit doen was gewoon kijken of dat effect had :)
Toch Sas?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:28

Ja dat klopt. Ik heb ook al grondwerk met haar gedaan, en wat je verteld cassidy met het hoofd buiging vragen, heb ik ook gedaan ;)
Gaat allemaal goed. Ik snap ook best dat dat ze kan wisselen van bui, maar zo extreem heb ik met paarden nog niet meegemaakt. Ze veranderd van een brave pony tot een probleempaard. En dan per dag.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:33

saskiakefie schreef:
mm, dat begrijp ik niet..

Wat begrijp je niet :)?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:07

saskiakefie schreef:
Ja dat klopt. Ik heb ook al grondwerk met haar gedaan, en wat je verteld cassidy met het hoofd buiging vragen, heb ik ook gedaan ;)
Gaat allemaal goed. Ik snap ook best dat dat ze kan wisselen van bui, maar zo extreem heb ik met paarden nog niet meegemaakt. Ze veranderd van een brave pony tot een probleempaard. En dan per dag.

Dat is nou het verschil tussen een paard en een pony.

En het is geen buiging die je vraagt. Je paard moet je met twee ogen aankijken, en zijn achterhand van je wegdraaien. Dat is geen buiging, dat is je 100% aandacht geven.

Zie: http://www.youtube.com/watch?v=VnFmxzn3B7A

en ook:

http://www.youtube.com/watch?v=kk9gmwb9 ... re=related

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:00

wat ik me afvraag: Pony rent weg, je krijgt haar te pakken, en dan geef je haar een tik? Je straft haar dus af voor het feit dat ze zich laat pakken (niet jou bedoeling, maar wel hoe de pony het uitlegt)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:03

klopt, als je mijn berichten had gelezen, zag je dat het meer frustraties afreageren was dan dat shandy er wat van leerde :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:06

zolang je dat zelf inziet ben je iig op de goede weg :j
BTW, ik dacht dat ik je berichten gelezen had, alleen kennelijk dat stukje gemist...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:08

stef schreef:
zolang je dat zelf inziet ben je iig op de goede weg :j
BTW, ik dacht dat ik je berichten gelezen had, alleen kennelijk dat stukje gemist...

oke, heb je verder nog tips...?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:40

hoe heb je de lijn aan je bit zitten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:07

Maakt dat verder nog uit? Ongeacht de optoming, moet de pony zijn hele gewicht niet in de strijd gooien. Maar als de pony dat wel doet, ben je met een touwhalster nog het beste af.
En fix dat dominantie probleem eerst voordat je weer op jouw manier bitloos gaat dooremmeren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 20:25

ja daar heb je gelijk in :j

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:29

saskiakefie schreef:
.. ren er zo hard ik kan achter aan, uiteindelijk krijg ik haar bij haar hoofd te pakken, en geef haar een tik(je). Daarna draait ze snel weer van me af en rent als een gek weg, ik kon haar niet meer houden.

Eigenlijk reageert je pony daar goed, jij geeft een tik en ze rent weg. Dat is precies waar je om vroeg, jij tikt zij hoort uit jouw ruimte te gaan oftewel weg te vluchten. Dus NOOIT slaan als je je pony vasthoudt of als ze vaststaat, daar kan het arme beest niks van snappen en verstoor je een goede band. Eigenlijk is er achter aan rennen ook niet echt een goede manier om je pony weer te pakken.

Het is misschien een goed idee om even een tijdje alleen maar dingen te doen die wel goed gaan en dan met hulp erbij gaan kijken wat er nou precies fout gaat in die situatie, kan soms in hele kleine dingetjes zitten en het komt vast wel goed. Succes

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:57

Sorry klinkt wat onvriendelijk dat vorige berichtje, ik bedoelde het niet als extra kritiek maar gewoon als aanvulling op wat al gezegd was. Niet alleen was de timing van de tik niet goed (dat had je zelf al door) maar het principe van slaan als een paard niet weg kan vluchten is fout. Je ziet het heel veel gebeuren ook als mensen rijden, ze geven een tik en houden van voren tegen. Dat zijn tegenstrijdige orders en het lijdt tot veel stress.

Het is trouwens heel vervelend als het zo wisselvallig verloopt. Kunnen drachtige merries last van hormonen hebben?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:01

beschik je niet over een ruimte waar je een round penn in af kan zetten?

Waarom ik vraag hoe de lijn aan het bit zit. Als je de lijn door de binnenste bitring naar de singel doet, kan de pony het hoofd niet naar buiten zetten en zich dus op de binnenkant vast zetten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:57

Paard moet leren wijken voor druk aan het hoofd. Dan heb je de hele truuk van "hoofd naar binnen zetten zodat hij het hoofd niet naar buiten kan draaien om zo zijn hele gewicht in de strijd te kunnen gooien" helemaal niet nodig.