[AR] op pensionstal welkom als menner ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger4me

op pensionstal welkom als menner ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 17:01

Op dit moment heb ik mijn pony's staan bij een particulier in de omgeving van Houten. Voor mij een fijne plek omdat ik alles bij de hand heb ( bijv een buitenbak, en ook niet onbelangrijk : voor weinig geld ;) Helaas bestaat de kans dat ik hier op termijn weg moet omdat het bedrijf beeindigd wordt en verkocht. Nu vraag ik mij dus af : ben je als menner welkom op een pensionstal ? Kun je gebruik maken van de faciliteiten zoals een binnen- of buitenbak of heeft men dit liever niet ? Kortom wat zijn jullie ervaringen en weet iemand toevallig iets in deze omgeving ? Ik hoef dus niet direct te verhuizen , maar ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en mogelijkheden .

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:03

Bij ons op stal hebben we ook 2 paarden staan die in het tuig lopen! Ze lopen met de kar niet in de bak maar wel aan longe of aan de lange lijnen..lijkt mij persoonlijk ook niet echt fijn als ze met het karretje de bak in zouden gaan maar wij hebben dan ook alleen een buitenbak! Dus hier zou je welkom zijn hoor, alleen woon ik niet in de buurt ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:04

Bij ons op de manege/pensionstal, zijn ze welkom, alleen voor de binnen en buitenbak gelden gewoon bepaalde dagen en tijden dat je met de wagen er mag rijden, verder rijden ze veel in de omgeving waar veel speciale paden zijn voor aangespannen rijden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:42

Jeanine84 schreef:
Bij ons op stal hebben we ook 2 paarden staan die in het tuig lopen! Ze lopen met de kar niet in de bak maar wel aan longe of aan de lange lijnen..lijkt mij persoonlijk ook niet echt fijn als ze met het karretje de bak in zouden gaan maar wij hebben dan ook alleen een buitenbak! Dus hier zou je welkom zijn hoor, alleen woon ik niet in de buurt ;)

Hier mag dat dus wel zelfs op de rijvereniging mogen we in de binnenbak hebben we voorrang op de ruiters die kunnen nl in de kleine bak
Maar wat heb je er voor last van?? je rijdt toch beiden dezelfde figuren enz
Je hebt juist meer last als je rijdt en 1 longeert

Napie

Re: op pensionstal welkom als menner ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:12

Mijn ervaring is dat het nog wel eens moeilijk is om een plek te vinden waar je je materiaal een beetje fatsoenlijk kwijt kan. Ik wil perse mijn wagen onder dak hebben en dat kan niet overal. Verder heb ik geen ervaring met het rijden in de bak, dat doe ik nooit, maar ik kan me voorstellen dat het een probleem kan zijn omdat niet alle paarden (of lees eigenlijk: ruiters) gecharmeerd zijn van een aangespannen wagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:16

Ik heb er geen ervaring mee. Mijn pony's staan thuis en men dus ook lekker thuis in de bak.
Heb regelmatig een aanspanning in mijn ohz lessen mee lopen. Geen enkel probleem als iedereen een beetje om zich heen kijkt.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 19:21

Ik hoef niet perse in de binnenbak , ben gewend om altijd buiten te rijden. Wel heb ik graag een bak of eventueel een vlak stuk land waar ik kan rijden. Vind het wel prettig om ook dressuur te kunnen oefenen. Ik had inderdaad nog niet gedacht aan m'n materiaal. Ik zit toch met 2 wagens, en koetsentrailer en een trailer. Ik heb gewoon vreselijk mazzel met de plek die ik nu heb. Zal denk ik voor 1 kar, de koetsentrailer en misschien m'n gewone trailer toch ook nog een plekje moeten zien te vinden. Hoop dat het nog een tijdje duurt voordat ik moet verhuizen , zie er best tegenop.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:29

Kwestie van bellen en vragen. Dit is totaal verschillend per eigenaar.
In mijn regio ben je nérgens welkom met je wagen. Alle manege's en pensionstallen willen geen wagens in de bak hebben. Of ze bang zijn dat je de bodem kapot rijdt of dat de ruiters niet tussen menners durven te rijden, geen idee, maar je bent gewoon niet welkom.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:14

Bij ons op de men/rijvereniging zoals ik zei menners voorrang ook op de dure Agterberg bodem hoor
En stalbaas waar wij staan heeft er ook geen problemen mee, kan zelfs al mijn prut kwijt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:23

Zolang iedereen rekening met elkaar houdt hoeft het samen rijden geen problemen op te leveren.
Denk vaak dat het meer spookgedachten zijn dat het niet samen kan omdat het paard zou kunnen schrikken van eventuele rammels van de kar... Maar ook daar wennen ze aan hoor als je het maar vaak genoeg doet!
Ik weet wel dat niet op elke stal menners welkom zijn, ruiters zijn vaak bang dat de hoefslag wordt vastgereden door de sporen van de kar hoor ik dan. Er zijn wel stallen te vinden waar ze wel welkom zijn.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:43

ik heb een tijdje op pensionstal Verwey gestaan ( hele leuke gezellige stal) en daar mocht je wel in de bak met de wagen.
ze hadden er ook les op een speciale avond.
weet niet of er speciale afspraken waren over hoe en wanneer?...
en ze hebben daar ook de mogelijkheid om je kar binnen te stallen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:44

Op alle stallen waar ik heb gestaan (3) ben je welkom als menner. Twee van de pensioenstallen de eigennaren hebben zelf hun tuigers voor de kar lopen en vinden het erg leuk dat ik ook wil beginnen met mennen. Erg handig, want ik kan altijd voor tips vragen omdat ik er weinig verstand van heb. Bij twee mag je met mennen de bak gebruiken, bij de andere alleen de weide.

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:31

Op de stal waar ik sta ben je als menner meer dan welkom en rijden we gewoon met karren en onder de man door elkaar heen.
Alle paarden op stal worden zowel onder de man als aangespannen gereden :D

MyGuy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:49

Bij mij op stal ben ik zeker welkom als menner. Kan gewoon lekker in de bak rijden, ook als er mensen onder het zadel aan het rijden zijn. Het is echt een vooroordeel dat paarden die ohz lopen bang zouden zijn van paarden die met een koets erachter aan het rijden zijn. De meeste paarden geven er helemaal niets om.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:04

MyGuy94 schreef:
Het is echt een vooroordeel dat paarden die ohz lopen bang zouden zijn van paarden die met een koets erachter aan het rijden zijn. De meeste paarden geven er helemaal niets om.

Maak dat de dressuurprikkers in deze regio maar eens wijs :Y)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:07

Maar krijg je er in een buitenbak geen sporen van dan van de wieltjes? Ik ging daar maar gewoon vanuit eigenlijk :+ Bij ons rijden de menners eigenlijk alleen maar buiten

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:15

Bij ons op stal staan ook menners. Heb vaak genoeg met karretjes in de bak gereden en eerlijk gezegd nog geen paard gezien die er van geschrokken is. Heb ook wel eens avonden dat je met twee karrtjes en een handjevol ruiters in de bak rijdt.
Het hoeft echt geen probleem te zijn, als iedereen maar uit zn doppen kijken. Vaak ga ik ook stappen als de karretjes aan het galopperen zijn, geef ik ze even extra ruimte. Aan ongelukken hebben we immers allemaal niets.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:19

Jeanine84 schreef:
Maar krijg je er in een buitenbak geen sporen van dan van de wieltjes?

Ja je ziet de sporen staan, maar wat dan nog??? Je rijd geen sporen van 10 cm diep hoor. Een paardhoef maar de bodem meer ongelijk dan een wagen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:31

Het probleem waar ik tegen aangelopen ben is dat er geen plek is voor je menwagen.
Ik wil ook dat hij overdekt kan staan (behoud van je wagen), en ja dat kan niet overal.
Paarden die los, longeren of onder het zadel gereden worden maken meer stuk aan sporen dan een menwagen.\
Maar goed als je heel veel meneers hebt, bestaat wel de kans dat de bak te hard kan worden door het aanrijden door de menwagens, maar dan moeten ze er wel echt veel en vaak zijn.
Met bakonderhoud zoals slepen e.d. heb je daar geen last van.
Ik zou persoonlijk niet ergens gaan staan waar ik niet in de binnenbak zou mogen mennen of waar de menwagen buiten zou moeten staan, niet overdekt althans.
Wel leuk om te horen dat er wel plekken zijn waar men het e.e.a. wel kan uitvoeren / combineren en dat men ook daadwerkelijk rekening met elkaar houdt ;)
Minder zijn de plaatsen waar je kennelijk als menner helemaal niet (binnen) welkom bent, om wat voor reden dan ook.
Lijkt wel op discriminatie :o
Laatst bijgewerkt door josie op 07-03-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:33

bij mij op stal staan er 4 paarden die voor de kar lopen :j meestal gaan ze naar buiten maar ze gaan ook wel is in de bak en de menwagens staan in de stal waar het stro ook staat :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:35

Sjonniej schreef:
MyGuy94 schreef:
Het is echt een vooroordeel dat paarden die ohz lopen bang zouden zijn van paarden die met een koets erachter aan het rijden zijn. De meeste paarden geven er helemaal niets om.

Maak dat de dressuurprikkers in deze regio maar eens wijs :Y)

Mag jij een keer op mijn merrie kruipen als er een menner in de bak zit. Benieuwd hoe lang je er op blijft. Jammer dat er meteen zo'n oordeel zit over dressuurprikkers terwijl sommige gewoon hun paard kennen.

Dus neen, ik zou er ook niet gecharmeerd van zijn.... Kan hier in de omgeving wel een manege waar ze mogen. Worden ook regelmatig wedstrijden georganiseerd, is ook plek om de menwagen te zetten enz, kortom: alles wat je nodig hebt als menner. Maar geloof dat er wel afspraken zijn over wanneer in de binnenbak rijden. :) Buiten kan je prima een 20*40 piste "afzetten" en dan heb je nog meer dan genoeg bak over om te mennen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-03-09 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:36

Kwestie van gewenning niets anders

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:36

Kom maar Echwel :j
Ben haar al bijna drie jaar wanhopig aan het laten proberen te wennen aan dergelijke dingen.
Het is heus niet altijd zo simpel als de boekjes vertellen. :=

Anyhow. Moet er wel bijzeggen dat de club waar ik bij rijd zich eigenlijk puur op dressuur richt. Springruiters zijn wel welkom, en daar is ook (mooi) materiaal voor. Maar er staan vnl dressuurruiters en worden vnl dressuurlessen gegeven. De andere manege waar ik het over had is een beetje een "manusje van alles". Mennen, springen, western, dressuur.... Maar die hebben ook gewoon veel meer ruimte. :) Dus misschien is het een optie om op de iets grotere stallen te gaan kijken? Die hoeven niet per definitie duurder te zijn. Mijn club is duurder om te stallen dan die waar ik het hierboven over heb.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:44

Als ze er maar vaak genoeg mee te maken hebben went het vanzelf, wij haden ook zo een dame die van een zuchtje wind al in de hoek stond te bibberen
op het laatst reed ze ook gewoon tussen de menwagens door

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:45

Ten eerste; Ik heb jou geen dressuurprikker genoemd. Ten tweede; Ken ik wel de reactie van manege's waaraan gevraagd is of er gemend kon worden. Ten derde: Val me asjeblieft niet zo verschrikkelijk aan, ik wíl helemaal niet op jouw paard zitten. Doe niet zo gestressed.

Misschien ook wel eens van uitzonderingen gehoord? Misschien ook wel eens van afstemming gehoord?
Ik kan me best voorstellen dat sommige paarden angstig zijn voor die grote aanspanningen. Maar buiten dat 99% er gewoon aan kan wennen, wordt er ook nu 24/7 in de bak gemend. Dus je kunt prima rekening houden met elkaar. Om nog maar te zwijgen over locaties die meerdere bakken hebben.