Vandaag mijn tuig opgehaald van de zadelmaker en ben er nu, op een lamoen na, helemaal klaar voor. Amber kan verder beleerd worden.
Morgenmiddag dus afgesproken met een vriendin om haar voor het eerst voor de sleep te zetten. Maar wilde vragen of jullie nog tips/trucs hebben zodat het nog beter/veiliger zal gaan?
Amber is al heel erg goed bekend met het tuig en kent de stemcommando's door en door. Heb haar geleerd niet achteruit te komen bij het stilstaan dus dit zou ook geen gevaar moeten zijn. Heb ook al wel eens aan de strengen getrokken, maar dit nog maar 1x (en was nogal onhandig met 1 persoon die ment/trekt), dus dat gaan we morgen uiteraard eerst nog proberen.
Wil morgen eerst gewoon een paar rondjes 'droog' mennen met haar en daarna mijn vriendin even een paar rondjes aan de strengen laten 'hangen', dus dat ze wat moet trekken. Als dit goed is wil ik haar voor de sleep zetten (heb een balk met kettingen eraan, dus maakt lekker veel herrie) en dan mijn vriendin haar vast laten houden aan een halstertouw. Zet haar vast aan de zweng dmv paniekhaken, dus mocht het misgaan is ze zo los. Eventueel als ze écht braaf is nog even een stukje los (wel met haar ernaast lopend/in de buurt). Dit wil ik doen in de wei of bak, ben hier nog niet echt van uit. In de bak zullen de kettingen helemaal geen geluid maken denk ik, maar is daar natuurlijk wel gelijk een stuk zwaarder. In de wei zullen ze misschien iets meer rinkelen, maar ook niet zo heel erg schat ik. Denk dat laatstgenoemde dus ook de beste optie is, maar wat denken jullie?
Verder nog tips over het hoe en wat?
Mijn vorige pony ook zelf beleerd, maar deze stukken met iemand gedaan met meer ervaring als ik, dus vind het best spannend om het nu 'alleen' te moeten doen en wil me dus graag voor 100% voorbereiden zodat ik haar echt niet kan overvallen en daarmee mogelijk verpesten.