[AR] vraag over beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spottyhors

vraag over beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 23:02

als een pony in paniek raakt van een touw langs de benen, heeft het dan nut om deze te beleren voor de kar?

Napie

Re: vraag over beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:14

Als je dit door oefenen onder controle kan krijgen wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:21

Ik vind het moeilijk om aan de hand van één zin mijn conclusies te trekken of het zinvol is een pony in tuig te beleren. Verder zie ik niks staan over de pony in kwestie, de ervaring van de eigenaar etcetera. Als je meer info zou geven is het gemakkelijker een advies te geven, maar aan de hand van het zinnetje
Citaat:
als een pony in paniek raakt van een touw langs de benen, heeft het dan nut om deze te beleren voor de kar?
zal dit niet meevallen ;)

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:10

pony is braaf onder het zadel, raakt in paniek met alleen zadel opleggen, als het er opligt is geen probleem meer.
breek ze uit handen en touw nog aan het halster dan raakt ze zo in paniek dat ze door de draden heen rend.
de pony begind klein te worden dus leek ons leuk om in te spannen.
heeft het nut om de pony weg te brengen om te beleren, of zullen we dan het geld weg gooien omdat geen nut heeft en toch beleren.
wij hebben geen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:13

Hoe oud is de pony, en waardoor raakt ze in paniek als je er een zadel oplegt? Wat weet je verder van de geschiedenis van de pony?

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:14

pony is 6 en geschiedenis weten we niet helaas.
pony had bleek later van zijn rug.
en nu een tijd rust gelaten en een zadel laten aanmeten is de paniek nog steeds het zelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:15

Zou je iets meer kunnen vertellen? Bijvoorbeeld waardoor het dier in paniek lijkt te raken als je er een zadel oplegt? En hoe is verder het karakter van de pony?

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:16

verder super lief kan er alles mee tot het zadel of zonder zadel op stappen, maar zit je er op doet de pony geen stap verkeert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:19

Ik zou zeggen, haal er eens iemand bij in je buurt die ervaring met mennen heeft en dan vooral het het tuigmak maken van paarden en ponies.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:21

Beetje gekke conclusie. Volgens mij moet het geen groot probleem zijn. Met heel veel geduld kom je er wel. En isie alleen bang van touw bij de benen? Of van alles wat bij de benen in de buurt komt?

Je kan al beginnen met leren wennen aan touw bij de benen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:22

Zou ik niet doen in dit geval Marlous, de TS geeft zelf aan dat ze er geen verstand van hebben en juist dan ligt een ongeluk op de loer als je begint met wennen aan touw langs de benen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:31

En haal er een volwassen beleerder bij, jij bent denk ik nog te jong om het zelf te doen..'
Iemand die dus ook een natuurlijk overwicht heeft

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:09

Als TS zelf niet genoeg verstand ervan heeft om dit te doen, neem ik aan dat zij wel een ouder/volwassene persoon in haar omgeving heeft die haar hiermee kan helpen?

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:32

pony is alleen bang met touw, lijn of draad bij de benen, hoef uit krabben of bekappen geen probleem.
en nee als het haal baar is dan brengen we haar liever weg om te beleren, we doen zelf liever niks aan.
maar dan moeten we wel zeker heid hebben dat ze beleerd kan worden, elke week dat de pony daar staat kost extra geld.
en als niet lukt vind ik zonde van het geld.

dus de vraag is, is het verstandig om de pony wel of niet te beleren voor de wagen, die zo bang is voor touw ect, bij de benen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:43

Je kunt nooit van te voren weten of een paard of pony geschikt is om in tuig te beleren, niemand kan in de toekomst kijken.
Verder zeg je dat je er zelf geen verstand van hebt maar heb je er dan wel genoeg verstand van om er in de toekomst mee te gaan mennen? Als je daar ook geen kaas van hebt gegeten, zou ik zeggen: niet doen.
Verder kan ik uit je posts niet halen of de pony daadwerkelijk bang is of finaal een loopje met je neemt.

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:51

helaas echt paniek, toen we de pony strafte werd het nog erger.
zelfs bang van ons.
nu hebben die vertrouwen weer en komt deze met plezier na ons toe.

en nee wij hebben nooit gement, dus ook wij zullen les moeten nemen, wat we ook zouden doen, als het verstandig is om de pony te beleren.

kijk aan jou antwoord hebben we wat.

niet doen als je zelf ook niet kan mennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:56

Mennen kun je leren alleen met een paar lesjes ben je er nog lang niet en zeker niet met een pony die nog tuigmak moet worden gemaakt. Als je serieus het mennen goed onder de knie wilt krijgen kun je beter op zoek gaan naar een al beleerd paard wat goed is doorgereden in tuig. Verder denk ik dat een pony zoals de jouwe daadwerkelijk wel eens doodsbang kan worden als je er iets achter knoopt en dan kun je het beter laten.

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 16:03

oke dus tweede zegt niet doen, de pony gewoon lekker laten lopen of andere ruiter zoeken kan ook natuurlijk.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:46

Het lijkt mij dat je gewoon in gesprek kan gaan met degene bij wie je de pony gaat laten beleren. Deze persoon kan toch op tijd aangeven als mennen met deze pony er echt niet in zit. Daar hoeven ze neem ik aan niet weken lang voor uit te proberen. Je kunt haar misschien even laten uitproberen door iemand die er verstand van heeft. Misschien kan ze wel leren dat het touw bij haar benen veilig is en dat ze er geen last van heeft. Ik denk dat je het beste kan overleggen met degene bij wie je haar zou willen laten beleren, en deze persoon van te voren uit nodigen om naar je pony te komen kijken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:04

Wanneer ik dit zo lees dan doet het me toch voor komen dat jullie weinig ervaring met paarden hebben.
Voor ik het liet beleren zou ik me misschien eerst meer in het wezen paard gaan verdiepen en een goede band er mee opbouwen op basis van vertrouwen tegenover elkaar.
De basisbeginselen van NH zoals van Hempfling of Parelli zijn goede oefeningen. Hier kun je al veel van leren over het overwicht op je paard. Op basis daarvan kun je ook rust creëren. Want beleren klinkt leuk, maar na een week of zes is het paard niet omgetoverd. Er kan een aardige basis gelegd worden maar uiteindelijk zul je het toch zelf moeten doen.

Wanneer het paard een ernstige rugblessure na een tijdlang rust nog dusdanig angst heeft voor het zadel dan zal ik daar toch eerst nog eens na laten kijken.
Persoonlijk heb ik hele goede ervaring met een osteopaat. Een paar pony's bij mij zijn drastisch omgedraaid in de positieve zin na dergelijke behandeling. In hun hele lijf en aard is veel meer rust en balans gekomen.

Je zegt dat er een zadel op kan liggen. betekend dit ook dat ze gereden wordt?

Als je het nu nog een half jaartje de tijd zou geven en aan de bovenstaande punten zou werken dan denk ik dat je vanuit een hele andere uitgangspositie zal kunnen beginnen met mennen.

Een paard met een rugprobleem is ook niet goed in staat voor de kar te lopen want ook daarmee vraag je een redelijke belasting.