Wat de beste manier 4 jarige ontpannen longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimpy

Wat de beste manier 4 jarige ontpannen longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:16

Hallo allemaal,
Ik heb momenteel een bijna 4 jarige merrie.
Ze is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel en het is echt een engeltje, heeft nog geen stap verkeerd gezet.
Ik rij haar nu ongeveer 2/3x in de weer ongeveer een kwatiertje / 20 minuten.
Het voornaamste vind in dat we lekker ontspannen (met de neus naar beneden over de rug) en voorwaarts loopt en meer niet.
Ze moet nog haar evenwicht enz vinden en we hebben alle tijd.
Nu wil ik gaan beginnen met ook wat te longeren ipv een keer rijden.
Ze kent het wel maar ze vind het meer een feest (erg hard draven enz met haar hoofd zo hoog mogelijk, en staartje omhoog :D )

Tijdens het rijden hoeft ze niet meer als wat contact in haar mond te hebben om lekker ontspannen te gaan lopen.
Dit wil ik ook bereiken met het longeren anders kan ik beter ontspannen rijden.

Maar wat zou de beste manier zijn?
Ik wil haar 100% zeker niet vast zetten en ze mag best haar hoofd wat omhoog hebben maar een kleine weerstand is al genoeg voor haar.
Welke manier zou ik kunnen gebruiken?
Bijzet enz vind ik al te vast, en wil zeker voorkomen dat ze ook maar iets van een angstig moment hier aan beleeft.
Hebben jullie misschien een goede tip? Er zijn er bij ons op stal die met dubbele longe werken, ik ken dat niet maar hun willen me zeker hierbij helpen, Maar zou dat de beste manier zijn?

Groetjes Kim

Anoniem

Re: Wat de beste manier 4 jarige ontpannen longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:17

En een leuke buitenrit? Lekker rechtuit?

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:23

[***] schreef:
En een leuke buitenrit? Lekker rechtuit?

Ja dat is wat we ook zeker 1x in de week doen.
(we zitten op nog geen 5 min lopen van de duinen). :D
Maar door de week ben ik (nu het nog donker is) af afhankelijk van de avond dus de bak.
Dus om ook dat wat af te wisselen zou het 1 dag duinen, 1 dag bak rijden en een keertje longeren zijn.
Longeren zou ook als alternatief van het bak rijden zijn, zeker als het erg druk in de bak is of er prive lessen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:25

Ik longeer de ene keer met een pessoa, en de andere keer met dubbele lijnen. Makkelijk is het niet, hulp is net als met rijden zeker de eerste paar keren handig. Laat iemand anders je paard longeren, als het goed gaat pak dan over en laat diegene je helpen hetzelfde te bereiken.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:25

het is wel laat voor een 4 jarige om nu pas 3 maanden onder zadel te zijn. toen die van mij 4 jaar was reed ik hem al bijna elke dag heel intensief.
anyway,
een dubbele longe is meer om de achterhand eronder te zetten, de 'buitenste' lijn loopt achter de achterhand langs en 'duwt' alshetware de achterhand wat meer onder het lichaam. hierdoor hoeven ze nu niet persé ontspannen te gaan lopen. in het begin juist niet, want de meeste paarden vinden het ongeveer het eerste kwartier niet leuk, een longeerlijn achter je kont.

als ik jou was zou ik hem met gewoon een normaal hoofdstelletje en een normale longeerlijn gaan longeren (longeerlijn door het eerste bitring, aan de 'achterste' vastklikken, zo voorkom je dat het bit uit de mond getrokken wordt als het paard wat gaat rennen en wat gaat trekken). gewoon veel overgangen maken, niet àl te veel de zweep gebruiken, en dan steeds wachten totdat ze met de neus op de grond gaat lopen, als ze dit eenmaal doorheeft zal ze het (als je het vaker gaat doen) sneller en ook langer doen.
meestal vertragen ze wel veel als ze met de neus op de grond lopen, dit maakt in het begin niks uit, maar als je vaker gaat longeren, en hij gaat vaker met zijn neus op de grond lopen kan je wat meer actiever gaan lopen enzo. dan zou je ook wel eens met een dubbele longe gaan kunnen longeren.

ik hoop dat je er wat aan hebt.
veel succes en plezier nog met je paard!

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:27

[***] schreef:
Ik longeer de ene keer met een pessoa, en de andere keer met dubbele lijnen. Makkelijk is het niet, hulp is net als met rijden zeker de eerste paar keren handig. Laat iemand anders je paard longeren, als het goed gaat pak dan over en laat diegene je helpen hetzelfde te bereiken.

Ik ga inderdaad het zeker niet zelf proberen maar met hulp zoals je al zegt.
Maar dit zijn inderdaad de 2 naar mijn vriendelijkste manieren.
Dank je wel!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:33

[quote="HerAndHorse"]het is wel laat voor een 4 jarige om nu pas 3 maanden onder zadel te zijn. toen die van mij 4 jaar was reed ik hem al bijna elke dag heel intensief.

Wat n onzin...mijn paard is bijna 5 en wordt ook niet iedere dag gereden, wel intensiever als paard van TS, maar ieder z'n manier hoor!
Juist goed om een beetje voorzichtig te zijn met zo'n jong paard!

Je kunt idd met dubbele longe longeren, of pessoa. Ook 'zonder iets' longeren kan prima. Dubbele longe is iets wat je even door moet hebben, maar als je dat eenmaal hebt, is het een fijne manier van trainen.
Pessoa kun je zo 'lang' instellen dat het paard ook lekker met de neus over de grond kan.
Bijzetteugels en elastieken ben ik persoonlijk geen grote fan van, vanwege dat het paard er eventueel op kan gaan hangen..
Lekker rechtuit is idd ook goed voor zo'n jong paard!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:36

HerAndHorse schreef:
het is wel laat voor een 4 jarige om nu pas 3 maanden onder zadel te zijn. toen die van mij 4 jaar was reed ik hem al bijna elke dag heel intensief.

Het is alleen maar beter om rustig aan te doen met een jong paard. Immer, pas op 6 jarige leeftijd zijn de spinaaluitsteeksels van de ruggenwervels uitgehard. Ideaal zou dus zijn om dan pas te gaan inrijden.

Je kan, maar dit moet je echt onder begeleiding gaan doen, op een klassieke manier gaan longeren. Hier vraag je het paard rond vanuit bepaalde punten in het lichaam en moet hij bepaalde spieren loslaten en ontspannen en de juiste spieren aanspannen om goed te lopen. Dit is echter niet zo makkelijk als het normale 'rondslingeren' van een paard en heb je zeker begeleiding bij nodig. Ikzelf vind het een ontzettend fijne manier van longeren en ook zeker een hele goede hulp voor het rijden. Als je het goed doet krijg je zelfs een paard met een flinke onderhals ontspannen over zijn rug ;)

Dubbele lijnen deed ik ook vaak en dat vind ik op zich ook wel fijn. Is wel lastig om mee te beginnen en ik klikte vaak alleen de achterste lijn aan de singel vast en niet aan de bitring. Dus dan werkt die meer als een soort van drijvende en minder vragende hulp.

Ik zou als ik jou was proberen meer te gaan longeren met stem en lichaamshulpen. Leer haar te ontspannen wanneer jij je ontspant en aan te spannen wanneer jij spant. Dit kan je ook wat terug vinden in het vrijwerken/grondwerken. En laat haar misschien voor het longeren ff uitrennen, als dat mogelijk is ;)

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:37

Def schreef:
HerAndHorse schreef:

Wat n onzin...mijn paard is bijna 5 en wordt ook niet iedere dag gereden, wel intensiever als paard van TS, maar ieder z'n manier hoor!

het ligt eraan wat je met je paard wilt gaan beginnen. ik heb hem gekocht als sportpony, ben gelijk intensief gaan rijden, met resultaat! nog niet eens een half jaar wedstrijden, nu al L1 + 3 binnen een paar proefjes. tsja, je kan een paard ook voor recreatie houden, maar dan is het nog geen onzin wat ik zei! meestal beleer je een paard als het net 3 is geworden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:41

Dus als een ander in de sloot springt doe jij het ook?

Mijn mening is dat een driejarige lichamelijk en geestelijk vaak nog niet ver genoeg is om beleerd te worden. Ik zelf zie betere resultaten wanneer er gewacht wordt tot een jaar of vier en er rustig aan gedaan wordt.
Ik neem aan dat jij ook jouw sportpony ouder wilt laten worden dan de gemiddelde leeftijd van het paard in nederland (9 jaar ofzo). Maar goed, ieder zijn ding. Kans is alleen groot bij zo'n belasting dat de slijtage eerder en groter is. Maar dit is natuurlijk geen regel, je weet nooit hoe het loopt.

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 20:42

Def, ben het helemaal met je eens!
Me paard was nog erg jong kwa bouw en in haar hoofd toen ze 3 was.
Dus ik heb besloten haar nog een jaartje op het land te houden.
Naar mijn idee voor jaar het beste besluit en idd liever te voorzichtig dan niet, we hebben alle tijd!!
Ik ben ook zeker geen voorstander van bijzets en elastieken, dus denk inderdaad dat de dubbele longe een goede optie is.
En met wat hulp moet dat helemaal goed komen.

Ik heb haar ook gekocht als sport paard, maar dat betekend naar mijn idee nog niet dat je er meteen vol mee aan de slag moet.
(Ze hoeft niet zsm naar het Z, nogmaals we hebben alle tijd!)
De basis moet goed zijn dan komt de rest vanzelf ook al duurt het dan wat langer!

Bedankt voor je reactie!!

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:45

RianneH schreef:
Dus als een ander in de sloot springt doe jij het ook?

nee.

RianneH schreef:
Mijn mening is dat een driejarige lichamelijk en geestelijk vaak nog niet ver genoeg is om beleerd te worden. Ik zelf zie betere resultaten wanneer er gewacht wordt tot een jaar of vier en er rustig aan gedaan wordt.
Ik neem aan dat jij ook jouw sportpony ouder wilt laten worden dan de gemiddelde leeftijd van het paard in nederland (9 jaar ofzo). Maar goed, ieder zijn ding. Kans is alleen groot bij zo'n belasting dat de slijtage eerder en groter is. Maar dit is natuurlijk geen regel, je weet nooit hoe het loopt.

dat van de slijtage klopt, maar hij vind werken zelf leuk en ik denk niet dat hij op de ene naar de andere dag ineens versleten benen heeft.

9 jaar? bij ons worden ze meestal 28/30!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:56

Gemiddelde leeftijd van het paard in nederland is negen jaar helaas ja. Wij hebben ook een kwpn-er van 24 op stal staan met sportverleden en ik hoop dat mijn paard 30 wordt. Maar veel paarden zijn voor die tijd al afgeschreven.

Jammer dat soms werken alleen als rijden wordt gezien en er niet meer gespeeld en mentaal uitgedaagd wordt met zo'n jong paard.
Maar we drijven af ;) Laten we het topic van de ts niet verpesten ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:00

3 zijn nog baby's daar ga ik niet op :+

Je kunt een chambon overwegen: die vraagt vw-nw en geen oprichting. Verder gewoon veel oefenen: belonen als ze loslaat en weer vragen als ze gaat opspannen. Is moeilijk uit te leggen, want ook goed longeren is een kunst :D Maar het is makkelijker te leren dan rijden vind ik. Zelf ga ik nu met de dubbele longe aan de gang, begin gewoon met de longe over de schoft, als het fout gaat laat gewoon de buitenlonge op zijn langst en focus je op de binnenlonge, dan kan er niks fout gaan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:46

Vind het altijd nogal moeilijk om te bepalen wat een 'sportpony' is of niet... maar goed das een andere discussie.

Ik vergat ook nog te melden dat ik ook goede ervaringen heb met het longeren vanuit de klassieke dressuur. Door gezondheidsredenen kan ik mijn paard niet rijden (wordt wel gedaan door bijrijdster op ongv.L niveau) , maar doe veel vanaf de grond. Ik heb grondwerk en longeerles op basis van de klassieke dressuur. Erg leuk, erg leerzaam en voor paarden een manier om mentaal bezig te zijn.
Je leert echt precies welke spieren het paard moet gebruiken om echt goed ontspannen te lopen. Je leert hele specifieke dingen te vragen aan je paard.
Ik sta na afloop van de les waarbij k meestal alleen maar dressuuroefeningen gedaan heb in stap echt te kijken hoe moe mijn paard daarvan is.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:32

HerAndHorse schreef:

HerAndHorse schreef:
het ligt eraan wat je met je paard wilt gaan beginnen. ik heb hem gekocht als sportpony, ben gelijk intensief gaan rijden, met resultaat! nog niet eens een half jaar wedstrijden, nu al L1 + 3 binnen een paar proefjes. tsja, je kan een paard ook voor recreatie houden, maar dan is het nog geen onzin wat ik zei! meestal beleer je een paard als het net 3 is geworden.

Oh mijn god, waar heb je deze wijsheid in godsnaam vandaan gehaald :\
Er zijn veel mensen die inderdaad een paard op 3 jarige leeftijd hun paard zadelmak maken, maar van al die personen die dat doen is er niemand die zegt dat het slecht is om je paard later zadelmak te maken. Hoe kan het in godsnaam slecht zijn om langer te wachten??? En waarom denk je dat de regel er is dat een paard van 5 nog niet in de Z mag lopen. Omdat er mensen zijn die inderdaad *tegen beter weten in* een paard zo snel mogelijk naar een hoog niveau schoppen. Echter weten al die personen best dat het slecht is, jij schijnt dat niet te begrijpen wat ik er triest vind. Ga alsjeblieft nog wat meer boeken lezen en kom later nog eens terug op je eerste opmerking.