[AR] wie kijkt er even mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara73

wie kijkt er even mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 19:56

Even ter introductie: ben nieuw hier en heb al een tijdje meegelezen. Mij valt op dat er veel ervaring is en er op een (meestal positief) kritische manier wordt meegedacht.

Op 1-1 is mijn 3/4 new forest (1/4 arabier) ingeslapen op 28 jarige leeftijd. Had haar op 24 jarige leeftijd met hulp van een ervaren menner voor de kar beleerd omdat ik door artrose bij mezelf niet meer kon rijden. Ik had haar toen al 8 jaar en kende haar door en door. De afspraak was dat er bij problemen direct een ervaren africhter zou worden ingeschakeld (deze is ook een keer bij ons geweest om het tuig passend te maken). Het beleren leek als vanzelf te gaan: in 1 week voor de kar. Ik had me ondertussen aangemeld voor een mencursus en met meer geluk dan wijsheid (:o achteraf realiseer je je dat pas, heb best stomme dingen gedaan en als ik nu filmpjes terugzie was er vooral bij het wegrijden van het erf en de eerste paar 100 meter best spanning bij mijn paardje) hebben we 4 jaar met plezier gemend.

Na een paar weken voorzichtig op zoek gegaan naar een paardje dat onder het zadel en voor de kar was beleerd: bleek moeilijk; wat ik vooral vond, waren vage verhalen...
Inmiddels heb ik Fay, een New Forestpony van 15 jaar die de nuchterheid zelve is, maar nog niet voor de kar heeft gestaan.
Ik heb wederom hulp van een ervaren menner, die tevens drafpaarden voor sulkeys heeft beleerd en het voordeel is dat ik nu zelf iig kan mennen, maar ben natuurlijk geen africhter.

Ik ben begonnen met lange lijnen: eerst in de bak, geen probleem. Toen in het bos: geen probleem. Tuig erop, broek aan: geen probleem in het bos of in de bak. Geen enkele aanwijzing voor spanning. Nu zie ik dus wel verschil met mijn eerste, die kon aan de lange lijnen wel eens heftig zijn.
We gaan nu slepen met een band en zweng (ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn). De volgende stap is lopen met de kar los erachter (getrokken door een mens dus ;) ) omdat mijn wagen nogal rammelt (merkloos marathonwagentje ws. oost-europees).

Kan het idd. weer zo bijna vanzelf gaan? Bij mijn eerste dachten we dat ze het in een ver verleden al gedaan had en was het achteraf misschien toch te snel. Maar nu lijkt het weer zo makkelijk te gaan. Zien we iets over het hoofd?
Is het beleren van dravers voor een sulkey trouwens heel anders dan "gewone" paarden voor een wagen?

Heb de algemene artikelen al gelezen, maar misschien heeft iemand specifieke tips voor ons?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:15

Dravers voor sulky en gewoon voor de wagen beleren is idd heel anders..
Ik weet niet waar je woont maar miss en idee gewoon even naar iemand die heel veel ervaring met beleren toe te gaan..

Het beste is als je gaat aanspannen halster onder het hoofdstel houden aan de zijkanten 2 touwen eraan, jij op de wagen en 2 hulpjes ernaast lopen

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 21:22

Bedankt voor je reactie.
Met een halster is idd. nieuw voor mij. Het lijkt me iig wel paardvriendelijker dan met een halstertouw aan het bit, wat ik wel eens zie.
Weet je toevallig wat het verschil is met een sulkey beleren en waar ik op moet letten? Ik heb verder wel vertrouwen in de persoon qua respect voor het paard in het algemeen (heeft zijn eigen menpony ook voor een recreatiewagen beleerd en die is echt braaf, ik reed er ook zo mee weg) maar heb dat natuurlijk niet zien gebeuren...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:25

Het is heel moeilijk om vanaf hier te zeggen of het goed gaat, beter gezegd; onmogelijk om dat vanaf hier te zeggen.
Alleen iemand die ervaren is in het beleren van paarden, zal aan je pony kunnen zien of de opleiding helemaal goed gaat. Of je een stap verder kunt of misschien een stap terug moet zeggen.

In theorie is het beleren van dravers niet anders dan het beleren van een menpony. Echter worden draven op jonge leeftijd beleerd, in een periode dat ze erg snel leren en veel nieuwe dingen gemakkelijk opnemen. Jouw pony is nu al 15 jaar en dan moet je er echt goed rekening mee houden dat het leren allemaal niet meer zo vlug en gemakkelijk gaat als bij een jonge pony.

Als je vertrouwen heb in je hulp, dan neem ik aan dat hij weet wat hij doet. Vertrouw je het niet, zoek dan wat meer professionele hulp, zodat je zeker weet dat alles goed gaat.
Veel succes en plezier met je pony!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:37

Het draverstuig is toch enigszins anders dan een gewoon tuig bv broek die je dan wel hebt
Maar kijk eens op het f=dravers forum hier op bokt en vraag daar hoe eend raver wordt beleerd en kijk dan zelf effe naar het verschil

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:43

Mara73 schreef:
Kan het idd. weer zo bijna vanzelf gaan?

natuurlijk..
ik rijd nu bereden en met de kar bij iemand die het internationaal doet en die heeft zelfs pony's verkocht die
het in 1 dag leerden of onderweg naar huis..
hier ben ik wel niet voor maar het is om aan te geven dat
het echt wel makkelijk kan..
het ligt gewoon aan het paard en degene die het doet.
volgens mij heb je het heel goed en rustig aangepakt en
dan gaat het ook zo goed als vanzelf
ga zo door!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:34

jojoni schreef:
Mara73 schreef:
Kan het idd. weer zo bijna vanzelf gaan?

natuurlijk..

Beetje jammer alleen als het deze keer niet vanzelf gaat en je gaat daar wel vanuit.
Ik heb namelijk zelf nog nooit een papiertje op een pony gevonden, met zijn gebruiksaanwijzing en of hij zich gemakkelijk laat beleren. Daarom kun je er maar beter vanuit gaan dat het moeilijk gaat, dan houd je tenminste rekening met de risico's. Als je ervanuit gaat dat het makkelijk gaat en dat gaat het niet, heb je de grootste problemen.

Mara73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 10:06

Bedankt.

Ja ik heb me idd. gerealiseerd dat ik er niet te makkelijk over moet gaan denken; dan word je misschien te nonchalant. We zijn er nog lang niet natuurlijk.

De draver-africhter ment inmiddels al jaren met een recreatiewagen, maar omdat een ervaren menner normaal geen africhter is, leek me de combinatie met africhting van dravers toch een voordeel, ik zal idd. even alert moeten zijn op de verschillen.