hoe paard leren halthouden aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe paard leren halthouden aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:29

Wie heeft er tips om je paard aan de longe leren halthouden. Stanley blijft of stug door lopen of hij komt naar me toe. Hij snap de comando halt niet haha. Ook niet hals hohohoho zegt.

Dus hoe leer ik me paard aan om ook op comando halt te houden op de longe.

Anoniem

Re: hoe paard leren halthouden aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:23

Consequenter zijn in alle tempowisselingen, dus ook stap, draf, galop en terug, dan doet hij halt uit zichzelf. En met je lichaamstaal communiceren, dus niet alleen op stemhulp.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:55

Eerst aan de hand goed leren. Daarna tijdens het longeren paard eerst rustig wat meer naar je toe halen maar op de cirkel houden. Verplaats jezelf zo dat je eerder schuin voor hem staat door recht naar een punt voor hem op de cirkel te lopen (ergens halverwege vanwaar je begon en de hoefslag stop je best), steek je hand omhoog en zeg duidelijk HO. Als hij stopt beloon je. Dit steeds afbouwen. Desnoods stap je een paar passen mee en ga je dan zelf overdreven halthouden. Mijn ervaring is dat dit zooo handig is als ze het kunnen, maar een paard die het nooit aangeleerd is, leert het vaak moeilijker dan een groen paard. Ik laat ze nooit meteen naar me toe komen aan de longe, stuur ze liever weer eens weg om dan opnieuw halt te vragen.

Eventueel kun je ze echt recht naar je toe vragen en er dan zelf zelfverzekerd een stap naartoe zetten met je hand omhoog, zodat je ze als het ware blokkeert. Met de tijd filter je dit omdraaien er weer uit zodat ze op de cirkel halthouden en niet naar je toe gericht.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 22:02

poes ik ga het proberen

aan de hand kan stanley goed stil staan. Ook als ik bijv iets moet pakken en zegt halt blijf hij ook stil staan. Alleen aan de longe snap hij er geen snars van haha. Maar bedankt voor de tip ga het proberen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:07

poes schreef:
Daarna tijdens het longeren paard eerst rustig wat meer naar je toe halen maar op de cirkel houden. Verplaats jezelf zo dat je eerder schuin voor hem staat door recht naar een punt voor hem op de cirkel te lopen (ergens halverwege vanwaar je begon en de hoefslag stop je best), steek je hand omhoog en zeg duidelijk HO.

Als ik dit doe dan draait mijn paard dus vliegensvlug om en heeft ie de lijn rond zn nek.. :=

TS, kun je hulp krijgen van iemand? Dan kan er 1 naast lopen tot hij het snapt en dan steeds een stukje verder weg..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:10

@lotte90: volgens mij ben je dan net een stap te ver...
ik doe het dan met loswerken(dus zonder longeerlijn)
maar als je gaat staan zoals poes zegt stopt je paard, bij de een moet je ergens anders staan dan de andere.
zou je te ver naar voren springen, te veel druk geven oid. dan draait hij om

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:42

lotte: op dat moment moet je vliegensvlug je longehand laten zakken zodat deze tegen de achterhand komt bij het draaien, dan kunnen ze niet weg.

indian_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:27

zoals ik begrijp is stanley een haffie. Nu heb ik zelf een haffie gehad en die zijn vrij stug en lopen idd gewoon door. Ik heb haar geleerd halthouden aan de longe door in de hoek of wand te stoppen dmv lichaamstaal, dus jezelf ter hoogte van het hoofd te verplaatsen en steeds meer afstand proberen te nemen dat ie ook stil blijft staan en niet doorloopt en steeds weer opnieuw proberen. Hou vol !!!!! :D

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:52

Als ik halt roep en mijn hand in de lucht steekt stopt ze. Deed ze gewoon automatisch, haha :+