Vrijspringen jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_Doos

Vrijspringen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 21:16

ik ben zelf in het bezit van een spring gefokte kwpn merrie.

maar nu zit ik met een vraag:

ze is nu 2,5 jaar en kan ze dan al vrijspringen

heeft dit geen nadelige gevolgen of is dit schadelijk?

miss_lizje

Re: Vrijspringen jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:21

Ik denk niet dat deze vraag hier hoort.

Maar even antwoord op je vraag,
Een paard is pas echt uitgegroeid op zijn 6de, en mijn richtlijn is springen vanaf 5 jaar( en dan nieteens echt hoog).
Ik denk als je het 1 malig doet het geen gevolgen heeft, maar wanneer je het vaker doet het wel schadelijk kan zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:22

Ik spring momenteel ook emt een 4 jarige.. 1x in de zoveel tijd (2/3 weken) gewoon 30/40 cm.. maakt niet uit..
vrijspringen is zelfs minder belastend :) dus doe lekker rustig aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:58

ik spring ook met mijn 4,5 jarige (1x per maand), en verder waarom wil je haar nu al laten vrij springen wacht daar gewoon een jaartje mee ! waarom moet het zo snel? en ja het heeft schadelijke gevolgen. ze belasten hun pezen om een hele jongen leeftijd en daar kan hij later veel last van krijgen

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:26

Mijn paardje word in mei 2 jaar , Ik laat hem ook nog niet vrijspringen omdat het ook slecht is natuurlijk , alleen doet hij het wel vaak zelf . Wij hebben een bad met water, en daar springt hij over de lengte over heen , en nou ja vaak genoeg over toutjes gesprongen en die dingen. dus hij kan het wel.. Maar ik zou het ook nog echt niet doen!!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:28

sprongewricht sluit pas rond de 4,5 jaar. ik zou persoonlijk dus nooit voor die leeftijd gaan springen met mn paard...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:28

het kan niet zo heel veel kwaad denk ik hoor, uit zichzelf springenze ook wel eens in de wei oid.

niet elke dag natuurlijk, maar af en toe kan het geen kwaad denk ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:04

marrlinde schreef:
het kan niet zo heel veel kwaad denk ik hoor, uit zichzelf springenze ook wel eens in de wei oid.

jij hebt er duidelijk geen kaas van gegeten...

met vrij springen is het niet alleen fysiek zwaar voor zo'n jong paard maar ook geestelijk heel erg zwaar... hij zal nl zelf moeten gaan denken hoe hij z'n sprong moet aan pakken en hij moet "denken" over wanneer hij af moet gaan zetten.

Enne jij laat een nakomeling van gribaldi die nog 2,5 jaar oud is toch ook geen passage doen aan de lange lijnen... ?

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:21

het kan niet zoveel kwaad maar ik zou echt laag beginnen en het niet vaak doen !

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:21

zoals al vaker is gezegd: het is zeker wel belastend voor een paard. Helaas zie je dat met jonge paarden al erg vroeg wordt gesprongen, maar ik zou ook wachten tot 4,5 tot 5 jaar. Vrijspringen is wel minder belastend voor de pezen dan wanneer je er op zit, maar alsnog belastend!

zoals nini_roosje al zei: het is geestelijk ook erg zwaar. In de natuur zou een paard nl eerder langs een object gaan dan er over heen te springen. Een paard moet er dus erg veel bij nadenken.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 15:26

oke bedankt voor jullie reacties en tips!
aangezien het dus belastend is voor een jong paard zal ik nog een tijdje wachten!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:27

Waarom worden er dan wel vrij bewegen/springen dagen voor jonge paarden georganiseerd door het KWPN en andere stamboeken?? (dit is puur een vraag, staat geen mening van mij in verwerkt;-))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:11

PussInBoots schreef:
Waarom worden er dan wel vrij bewegen/springen dagen voor jonge paarden georganiseerd door het KWPN en andere stamboeken?? (dit is puur een vraag, staat geen mening van mij in verwerkt;-))

Dit is voor de verkoop en opname stamboeken,voor de verkoop is het omdat de klant wil zien wat voor techniek het paard toont.. en bij het stamboek/hengstekeuringen ook voor de techniek. (moet heel eerlijk zeggen dat ik het zelf daar ook niet mee eens ben want de verkoper zal zeker al een aantal keer het paard laten springen voor de keuringen)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:16

Als je éénmaal weet hoe je jonge paardje springt kun je er mooi weer mee wachten tot je hem onder het zadel hebt en hem dan weer eens laten springen. Ieder paard is anders en als het makkelijk gaat en wil, kun je het af en toe best eens doen, als je het dier op jonge leeftijd maar niet hoeft te dwingen is het geestelijk wat minder zwaar voor ze.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:39

Als je weet hoe je een paard moet laten losspringen (met juiste afstanden) kan het absoluut geen kwaad. De meeste springpaarden springen met 4 jaar al wedstrijden. Als je alleen 1 ´losse´hindernis in de bak zet en je paard moet alles zelf uitzoeken kan het wel slecht/ gevaarlijk voor hem zijn.

Eerst een kruisje met drafbalk ervoor dan bv op 1 galopsprong een klein sprongetje. Als je paard vertrouwen heeft kan je de 2e hindernis wat hoger maken. Zo krijg je ook geen rare afstanden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:39

Het kan wel degelijk kwaad muc. Dat jonge paarden, veelal sportpaarden al zo jong springen betekent niet dat het geen kwaad kan. een keer proberen wat je paardje kan, kan best, maar doe dan zeker niet meer dan 5 tot 7 sprongetjes...dat is al genoeg, zowel fysiek als mentaal! verder als het je eigen paard is en je bent niet van plan om hem te verkopen, zie ik het nut er niet van in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:41

Rena100 schreef:
Het kan wel degelijk kwaad muc. Dat jonge paarden, veelal sportpaarden al zo jong springen betekent niet dat het geen kwaad kan. een keer proberen wat je paardje kan, kan best, maar doe dan zeker niet meer dan 5 tot 7 sprongetjes...dat is al genoeg, zowel fysiek als mentaal! verder als het je eigen paard is en je bent niet van plan om hem te verkopen, zie ik het nut er niet van in

hier ga ik idd voledig in mee!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:44

Anoniem schreef:
marrlinde schreef:

met vrij springen is het niet alleen fysiek zwaar voor zo'n jong paard maar ook geestelijk heel erg zwaar... hij zal nl zelf moeten gaan denken hoe hij z'n sprong moet aan pakken en hij moet "denken" over wanneer hij af moet gaan zetten.

Enne jij laat een nakomeling van gribaldi die nog 2,5 jaar oud is toch ook geen passage doen aan de lange lijnen... ?

ja, idd, je hebt gelijk ;) sorry, ben echt zo blond bezig vandeweek := zat alleen aan lichamelijk te denken :))

maarre.. waarom een nakomeling van Gribaldi van 2.5? daar ging het toch niet over? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:47

marrlinde schreef:
Anoniem schreef:

ja, idd, je hebt gelijk ;) sorry, ben echt zo blond bezig vandeweek := zat alleen aan lichamelijk te denken :))

maarre.. waarom een nakomeling van Gribaldi van 2.5? daar ging het toch niet over? ;)

als vergelijking ;) want dat heb ik nog nooit op bokt zien staan...

"kan ik met mijn gribaldi van 2,5 langelijne doen en hem dan een passage laten doen ?"

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:50

whaha oo okee.. :P

ilse1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:42

kleine sprongetjes kan niet zoveel kwaad,, maar moet je niet te vaak en te hoog doen.

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:45

Gelukkig,,
ik las springen met paard van 4 is niet goed enzo.
Ik heb 1 x gesprongen met mijn paard van 4,5, 4 sprongtjes gemaakt.
Moest ik in de les doen.
Maar ik dacht al, dat het nog te vroeg voor hem was.
Ik ga nu niet meer springen voor hij er helemaal klaar voor is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:52

Salt_Pepper schreef:
Gelukkig,,
ik las springen met paard van 4 is niet goed enzo.
Ik heb 1 x gesprongen met mijn paard van 4,5, 4 sprongtjes gemaakt.
Moest ik in de les doen.
Maar ik dacht al, dat het nog te vroeg voor hem was.
Ik ga nu niet meer springen voor hij er helemaal klaar voor is :D

4,5 kan prima hoor :) ik spring ook met die van mij sinds hij 4 is :) (niet hoog en niet veel)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:57

Als je het niet te vaak en niet te hoog doet kan het niet zoveel kwaad en komt ze rug wel lekker los van dus eigenlijk ook wel weer een goede oefening!

Bloemetje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:59

Wat een gezeik hee.. Een jong paard kan je gewoon los laten springen. Als de bodem goed is en veilig materiaal zie ik geen problemen. Je ziet in die hengstenboekjes toch ook zo vaak dat een veulen vrij springt. Volgens mij is het alleen maar leuk voor n paard. Beetje afwisseling, natuurlijk moet zown jong paard even wennen en weten wat de bedoeling is. Daarom nooit jagen en te hoog bouwen. Ik zal het gewoon proberen. Je merkt van zelf hoe het gaat.