Kopen van renpaard voor recreatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LSG

Kopen van renpaard voor recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:02

Ik wil graag even jullie mening over het volgende:

Ik ben al een tijdje opzoek naar een paard en heb nu een paard gevonden wat me wel wat lijkt.

Het is een merrie van 7 jaar oud, die tot december 2008 regelmatig is ingezet bij paardenraces in Duitsland voor een zeer redelijke prijs. Ik heb er vandaag even op gereden gewoon in een bak.
Dit beviel prima! Hij liep goed, rustig en nam de hulpen goed op.
Waar moet ik op letten bij zo'n paard? Zijn er bijzondere gezondheidsrisico's?
Ze wordt zowiezo gekeurd maar voor de zekerheid wil ik er wat meer over weten.

Ik wil vooral recreatief met haar gaan rijden.

Alvast bedankt. :D

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:08

kijk er net zo na als na ieder paard wat je kijkt,zie je geen rare bulten,verdikkingen aan de benen?en je zegt dat je haar laat keuren,dus als er echt wat aan mankeert vinden ze het dan wel.
vraag wel even hoe ze met buitenrijden is!of probeer dat,volbloeden kunnen anders zijn op ander terein,dat hoeft bij dit paard niet zo te zijn,maar je hebt ze er tussen,omdat ze gewend zijn als ze op ander terein komen mogen ze racen.en ze worden nog wel een op een recht zandpad getraint.

classic_life

Re: Kopen van renpaard voor recreatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:50

hou goed in je achterhoofd dat het een renpaard was en ga niet meteen druk aan de gang met dingen die hij misschien niet begrijpt. Bouw alles rustig op, volbloeden zijn er gevoelig voor veranderingen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:39

Hoi Hoi
Ik heb sinds een maand of 9 een eigen pony
Een uitgekoerste draver merrie van 14 jaar..
De meningen zijn duidelijk verdeeld over het kopen van een draver - uitgekoersde draver...dat ze niet zo geschikt zijn voor de dressuur,,ook niet echt voor reacreatief etc etc

Neem hier NIKS van aan!!
Elk paardje is anders...mensen geven hun mening omdat ze toevallig een keer met z'n paardje in aanraking zijn gekomen en dat toevallig niet goed of vlekkeloos verliep!
Ik heb ook echt even moeten vechten om dr vertrouwen te winnen en nu doet ze ALLES voor me...!!
Als ze je eenmaal kennen,ze gaan door het vuur voor je!
Ik zeg: Go For It !!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:55

LoveBaileys schreef:
Elk paardje is anders...

Dat klopt, voornamelijk omdat een renpaard iets anders is dan een harddraver...

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:01

Op de manege waar ik vroeger gereden heb liep ook een Engels volbloed die van de renbaan kwam. Na een korte carrière als dressuurpaard was hij daar op stal beland. Heerlijk paard om te rijden, super betrouwbaar, lekker voorwaarts maar niet te... zolang je in de bak bleef. Buiten kon alleen de stalhouder hem rijden, daar kwam het race-paard in hem echt weer naar boven. De tip om even te vragen hoe hij op buitenrit is vind ik dan ook een hele goede.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:21

Woogy schreef:
LoveBaileys schreef:
Elk paardje is anders...

Dat klopt, voornamelijk omdat een renpaard iets anders is dan een harddraver...

dat is nogal een verschil!
een draver is een stuk cooler als een volbloed,ze hebben een heel verschillend karakter!
dravers maken zich vaak sterk,als ze heet worden pakken ze het bit vast,een volbloed die heet is,begint te dribbelen,zijwaarts te lopen,en te springen,dat is wel een verschil,nu zeg ik dus niet dat ze allemaal zo zijn!ik bedoel hierbij paarden die van zichzelf heet zijn.
er zijn hele rustige dravers en hele rustige volbloeden.een volbloed heeft iets wat meer een apart karakter over het algemeen.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:33

demiyolu schreef:
Op de manege waar ik vroeger gereden heb liep ook een Engels volbloed die van de renbaan kwam. Na een korte carrière als dressuurpaard was hij daar op stal beland. Heerlijk paard om te rijden, super betrouwbaar, lekker voorwaarts maar niet te... zolang je in de bak bleef. Buiten kon alleen de stalhouder hem rijden, daar kwam het race-paard in hem echt weer naar boven. De tip om even te vragen hoe hij op buitenrit is vind ik dan ook een hele goede.

Buitenrijden staat echter voor veel renpaarden niet automatisch gelijk aan racen hoor. Heel veel renpaarden worden buiten uitgereden, dus het hoeft helemaal niet zo te zijn dat hij gelijk aan de ren gaat.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:39

dat hoeft ook niet zijn zat fijne brave renpaarden waar je heerlijk een buitenrit mee kunt maken,maar zou het zekere voor het onzekere nemen en het toch even proberen,want als je er later toch achterkomt dat ie buitenrijden iets te leuk vind zit je er mee!en daar heeft niemand wat aan.

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:51

ik heb een draver die nooit geraced heeft, maar het zit toch in het bloed hoor! :j
het is wél zo dat dravers cool in het kopke zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze rustiger zijn
ik rij altijd buiten, samen met een volbloedje, en die kan niet tippen aan de kracht en snelheid van mijn draverke :D

zou in elk geval eerst een test doen buiten, en neem zeker iemand mee, je weet nooit hé ;)

Altitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:00

Hardstikke goed, er bestaat geen mooier paard dan een volbloed. Hoe heet deze merrie?

Kijk voor informatie over het herscholen van een renpaard op http://www.volbloeds.nl. Deze mensen hebben er verstand van en ervaring mee. Er zijn al vele volbloeds omgeschool, ze zullen je beslist helpen!

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:17

dankjewel voor jullie reacties allemaal ik heb hier echt veel aan! ze wordt binnenkort gekeurd en dan als ze goedgekeurd is kopen. Ik heb haar al in de bak gereden en ze liep op een normaal tempo ik moest soms wat meer benen geven het wa sniet zo dat ik haar veel moest inhouden!..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:25

succes en als je er hebt,FOTO! :D

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:52

zal ik doen :D

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:56

ik zou het zeker doen :D
op onze manege staat ook een paardje die vroeger op de renbaan heeft gelopen en die is echt superbraaf :P (hiermee wil ik niet zeggen dat jou paardje dat ook wordt maar het kan dus wel natuurlijk)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:07

Ik heb een Engels Volbloed in de verzorging, die naar verluidt wel vroeg getraind is maar nooit veel rennen gelopen heeft. Inmiddels is hij rond de 20 en met pensioen, in het verleden heb ik hem wel eens gereden. Supergaaf paard in de bak. Heel slim, alert, super aan de hulpen en ook nog eens geen slechte gangen. Z-oefeningen waren no problem voor hem. Maar buiten was het toch een heel ander verhaal. Gaan is gaan, en zie dan de rem maar eens te vinden. Helemaal met een groepje op het strand is het met dit soort paarden vaak toch wel extra oppassen geblazen.
Qua karakter vind ik hem trouwens ook niet de gemakkelijkste. Persoonlijk kan ik er negen van de tien keer wel om lachen, maar hij heeft behoorlijke apestreken, die van tijd tot tijd echt gevaarlijk zijn.
Om kort te gaan: probeer het dier dat je op het oog hebt wat beter te leren kennen dan alleen een ritje in de bak. En wat betreft de gezondheid: ik vind het met elk paard waarmee vroeg is begonnen (rond 2 jaar neem ik aan of nog eerder?) een verhoogd risico op slijtage met zich meebrengen. Voor hetzelfde geld koop je een later ingereden paard dat gauw problemen heeft, dus het hoeft niets te zeggen, maar ik zou er wel extra op letten.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 02-03-09 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:11

ze wordt ook röntgenlogisch gekeurd om die reden dat ze al met 2jaar getraint werd ;)

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:10

Ik heb ook een uitgekoerste draver, hij was niet snel genoeg meer op de baan. Bevalt echt super goed, en idd hij is echt 'cool' in zijn hoofd. T racen zit hem wel nog in zijn bloed hoor, het is en blijft hard werken om hem 'normaal' te laten lopen!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:05

Ik heb ook een draver die op de drafbaan heeft gelopen. Hij is nu 6 en een half. En ik rij er ook recreatief mee. Niks mis mee hoor :). Maar ik raad je aan om wat voor paard je dan ook koopt, hem te laten keuren (behalve als het nog een jonkie is :P) .

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:48

zelfs met een jong paard is het handig op hem op de foto te zetten! Voorkomen is beter dan genezen...

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:44

classic_life schreef:
zelfs met een jong paard is het handig op hem op de foto te zetten! Voorkomen is beter dan genezen...

daar ben ik het mee eens en dat gebeurd ook ;)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:51

Hoi, Ik ben benieuwd, en hoop voor je dat die door de keuring komt! Laat je ons de uitslag weten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:57

Wanneer is de keuring? Spannend hoor, succes!

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:05

de keuring is vandaag geweest en het paard is afgekeurd:(
ze was onzichtbaar kreupen en had iets aan dr pezen ..

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:08

Jee meid, wat jammer :(:)