Merrie is te enthousiast en nog wat stijf met longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silinka

Merrie is te enthousiast en nog wat stijf met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:38

Misschien dat iemand me een beetje op weg kan helpen met wat tips. Mijn 16 jarige haflinger, heb ik vroeger altijd met veel plezier op gereden. Afgelopen 5 jaar vooral als fokmerrie gebruikt, maar nu niet drachtig. Ik wil graag weer met haar aan de gang. Ze heeft op dit moment weinig conditie, dus leek me het verstandig om eerst eens 2 keer per week 15-20 minuten te gaan logeren. Zo alles langzaam op te bouwen en misschien in de toekomst wel een geschikte ruiter voor haar te vinden.
Probleem met longeren is dat ze veel te enthousiast van start gaat. Springt meteen aan in de galop en is dan ook amper te stoppen. Pas als zij uit gegalopeerd is, kunnen we echt aan het werk. Ze reageert daarna goed op mijn stemhulpen en aanwijzingen, en maakt dan goede overgangen. Maar dat galoperen in het begin vind ik niet ideaal, iemand misschien tips om dat aan te pakken.
Verder is ze nu nog heel stijf. Ze loopt dus vooral naar buiten met het longeren. Wat raden jullie mij aan om voor materiaal te gebruiken. Kaptoom? zodat deze beter om haar hoofd blijft zitten dan een halster. Heb het afgelopen keren met halster gedaan, maar moet erg opletten voor haar ogen, zeker nu ze sterk en stijf is. Of hebben jullie betere ervaringen met hoofdstel en bitje? Alvast bedankt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:39

Je geeft aan dat ze zich eerst wil uitleven en dat je dan met haar kunt werken.
Waarom laat je haar dan niet eerst even los. Dan is de gekkigheid eruit en kun je daarna meteen serieus gaan werken.

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:43

Silence schreef:
Je geeft aan dat ze zich eerst wil uitleven en dat je dan met haar kunt werken.
Waarom laat je haar dan niet eerst even los. Dan is de gekkigheid eruit en kun je daarna meteen serieus gaan werken.

Bedankt voor je tip. Ze staat op dit moment 24/7 op de wei. Dus het is geen gekkigheid dat ze uit de stal komt. Ik heb ook al geprobeerd om haar wat vermoeider te maken door in de bak los te laten lopen voor we gingen longeren. Maar toch blijft ze zo enthousiast in het begin. Snap niet helemaal waar ze de energie vandaan haalt, haha.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:44

Inderdaad eerst even los en daarna aan de longe met gewoon een hoofdstel. Eventueel bijzetten met een "Lammert Haanstra" touwtje of een pesoa tuigje. Ik snap de motivatie om met alleen een halster te gaan longeren niet zo goed..........

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 11:53

BKS schreef:
Inderdaad eerst even los en daarna aan de longe met gewoon een hoofdstel. Eventueel bijzetten met een "Lammert Haanstra" touwtje of een pesoa tuigje. Ik snap de motivatie om met alleen een halster te gaan longeren niet zo goed..........

Dankjewel. Ik wou zelf gewoon heel rustig van start gaan. De band van samen aan het werk gaan weer oppakken. Alleen rustig van start gaan komt bij haar nog niet helemaal in het woordenboek voor. Ze hoefde van mij daarom niet meteen bijgezet te worden. Het ging me eigenlijk meer om dat ze weer wat beweging kreeg en ze weer leerde reageren op mijn stemhulpen.