Vraagjes mbt persoonlijke ruimte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Vraagjes mbt persoonlijke ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 09:38

Hoi,

mijn haflinger heeft nogal een heet karaktertje, maar sinds we ietswat bezig zijn met NH gaat het steeds beter en beter.

Momenteel heeft ze door dat ze achter me moet lopen (schuinsachter momenteel, recht achter me lukt nog niet :D ) en dat ze eerst moet vragen of ik haar wel aandacht wil geven.

Dit doet ze dan door op ongeveer een klein metertje voor me te komen staat en dan haar neus uit te steken. Maar soms heb ik nog altijd het idee dat ze haar aandacht komt opeisen. Hoe stuur ik haar weg? Of hoe negeer ik haar? Moet ik haar achterwaarts laten lopen en zelf een paar stappen terugzetten of moet ik me omdraaien?

En als ik vind dat ze voor mij genoeg aandacht gekregen heeft, hoe moet ik haar dan duidelijk maken dat genoeg genoeg is? Ze komt namelijk steeds achter me aan lopen om toch maar die aandacht te krijgen, of is het meer follow the leader dat ze dan weer uitvoert?

Wegens instabiel werkschema is er momenteel nog niemand die ons kan komen helpen wat betrefd grondwerk, dit zou gebeuren rond april, maar tot dan wil ik al iets oefenen, dus aan reacties van 'zoek een lesgever' heb ik momenteel helaas niets :')

ikenindi

Re: Vraagjes mbt persoonlijke ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:42

hoe je haar wegstuurt?
groot maken en armen zwaaien bijvoorbeeld.

hoe je haar negeert?
omdraaien dus met je rug naar haar gaan staan (als dat gevaarlijk is moet je aan de andere kant van een hek gaan staan ;) ) haar een opdracht geven achteruit te gaan is niet negeren. dat is aandacht ;) negatieve aandacht is ook aandacht...

als jij vind dat ze genoeg aandacht heeft gekregen moet je haar weer gaan negeren. maar of een paard ooit genoeg aandacht heeft...?

succes ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:45

Stap zelf iig niet weg, who moves who. Als jij voor haar achteruit gaat denkt zij 'yes, ik ben de alfa, want zij gaat voor mij achteruit' maar jij bent de alfa en zij hoort in alle tijde weg te gaan van jou als jij dat vraagt (denk aan een kudde, lichaamssignalen tussen paarden etc). Je kan haar uit je ruimte halen dmv. de vogeltjesdans, uitrekken oid. Allemaal dingen waar zij zoiets bij heeft van 'wooow die zag ik niet aankomen, ik probeer het nogmaals' jaja ze houden het vaak niet bij 1 keer. Nou dan doe je het nogmaals en ik dit geval iets harder, dus rek je uit en een elleboog op haar neus 'per ongelijk natuurlijk := '. Zo heeft ze echtwel door dat jij daar niet van gediend bent. Nou als ik zo iets heeft van 'oké, ik heb het door' loop je weer verder zonder haar aan te kijken en alsof er niks gebeurd is. Mijn eigenwijze shet had dat zo door :) .

Follow the leader zou het niet zijn het is meer 'ma ma baasje, ik wil bij jhouhouu' en af en toe mag dat niet en dan moet je het haar duidelijk maken, zij maakt het vast ook wel duidelijk als ze jou niet in haar ruimte wil hebben en dan moet je daar ook maar genoegen mee nemen, blijf consequent en ze hebben het zo door :) .

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 10:53

Wel erg hé :+ Eerst liep ze me overhoop en kwam ze alleen in de buurt om te bijten en te slaat, nu volgt ze me als een hondje...

Al bedankt voor de tips!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:35

Ik vind het niet slecht dat ze schuin achter je loopt hoor.
Dit is net iets dat ik bij mijn paardje probeer af te leren.
Mijn angsthaas verbergt zich als het ware achter mij.. ik heb liever dat hij wat initiatiëf neemt + dat er naast lopen beter is voor als hij schrikt en vooruit springt.. liever mij voorbij dan op mij ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:55

chipieke schreef:
Momenteel heeft ze door dat ze achter me moet lopen (schuinsachter momenteel, recht achter me lukt nog niet :D ) en dat ze eerst moet vragen of ik haar wel aandacht wil geven.

Persoonlijk vind ik een paard recht achter me helemaal geen goed idee, want je kunt absoluut niet zien wat ze doen en daar dus ook niet tijdig gepast op reageren.
Mooi dat ze door heeft dat ze moet vragen.

chipieke schreef:
Dit doet ze dan door op ongeveer een klein metertje voor me te komen staat en dan haar neus uit te steken. Maar soms heb ik nog altijd het idee dat ze haar aandacht komt opeisen. Hoe stuur ik haar weg? Of hoe negeer ik haar? Moet ik haar achterwaarts laten lopen en zelf een paar stappen terugzetten of moet ik me omdraaien?

Wat ben je dan aan het doen? Als jij de wei inloopt en zij komt naar je toe voor aandacht, zou ik haar wel begroeten (= beleefdheid terug omdat zij toch "vraagt") en daarna gewoon doorlopen naar waar je naartoe ging zonder nog aandacht op haar te richten. Als ze dan toch in je ruimte komt geef je haar aan dat ze uit jouw ruimte moet, waarheen boeit feitelijk niet. Jouw aandacht is elders en zij hoort daar niet bij is de boodschap die je moet uitstralen. Je draait je zeker niet om in zo'n situatie, maar loopt eerder door haar eigen ruimte in en zij moet voor jou aan de kant gaan. Hierbij is het heel belangrijk dat je dus NIET met HAAR bezig bent, maar met je eigen ding en dus je concentratie in de verte legt.
Wij hebben 3 paarden die alledrie graag aandacht krijgen en als je de wei inloopt naar de ene en één van de anderen onderweg tegenkomt is het even begroeten, een aai over de bol en weer doorlopen. Soms drentelen ze gezellig mee, vaak ook niet. Zie het maar vergelijkbaar met iemand tegenkomen in de stad, soms heb je een heel gesprek en soms is het alleen "hoi" en loop je weer door. Ze negeren als ze beleefd naar je toekomen is lomp gedrag.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:42

Naar me toe komen is een basisoefening, als ze die zelf aanbiedt terwijl ik haar net voorwaarts vraag zeg ik nee en geef ik de hulp om opnieuw te gaan stappen of whatever. Hangt dus compleet van de situatie af. Als ik zeg HIER mag ze komen en staan we vaak even te kroelen, zolang ze mij niet probeert te laten een stapje verzetten hierbij en niet gaat schuren mag alles (hoofd op schouder leggen, tegen mijn knie houden etc).
Als ze in mijn ruimte komt en mij duidelijk van mijn plek duwt, ook al gaat het zo subtiel, stuur ik haar direct weg en gaan we weer aan de slag, of zet ik haar een stap achteruit.

In het begin had ze niet zo veel respect voor mijn ruimte maar dat zit er ondertussen aardig in :)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:44

Ik ben het met meeste van voorgaande eens. Ook wat Waratje zegt: ik zou haar niet ronduit negeren als ze sociaal gedrag laat zien: dat is gewoon asociaal van jouw kant.
Wat ik inderdaad in zo'n geval doe is: ik begroet haar terug, vooral als ik merk dat ze graag aandacht wil doe ik dat even uitgebreider. En dan ga ik verder: ik ga haar niet achteruit laten lopen etc. want zoals al gezegd is: negatieve aandacht=ook aandacht. maar ik loop gewoon dwarsdoor haar heen, het liefst zonder haar aan te kijken. En gaat ze niet uit de weg: dan heeft ze een probleem: zwaai ik met mijn armen ofz.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:22

Ik heb er ook en korte vraag over over persoonlijke ruimte. Ik wil gaan beginnen met grondwerk. Ik probeer al een beetje alleen en begin binnenkort met lessen als ik een goede instructeur heb gevonden.
Als ik in de persoonlijke ruimte van mijn paard stap, stapt hij niet weg maar duwt mij ook niet eruit. Wat zegt dat over onze verhouding?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:21

Niets, je hebt een tolerant paard. :+
Maar wat wel interessant is om te weten is hoe hij verder reageert en hoe jij die persoonlijke ruimte instapt. Als jij er gewoon lomp instapt of vragend maakt een wereld van verschil. Daarnaast kan jouw paard best aangeven dat hij het niet prettig vindt, maar de vraag is of jij dat registreert. Ze hoeven niet altijd een stap te nemen als reactie, sommige paarden laten je gewoon toe in die ruimte. En of ze de positief of negatief doen moet je inschatten van hun uitdrukking, soms is het alleen een beweging van het hoofd, een trekje om de mond of zelf maar een verzachten van de blik die aangeeft wat ze er van vinden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:11

Ik laat paarden ook geregeld toe in mijn persoonlijke ruimte, mits dat respectvol gebeurt :j Gewoon even lekker kroelen en vertrouwen :j Maar me komen wegduwen en plekje pakken is een grote NoGo!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 07:55

Schuin achter mij lopen vind ik zelf heel wat prettiger dan recht achter mij. Als hij schuin achter mij loopt, zie ik onmiddellijk als er iets gebeurt en als het paard naar voren springt, heb ik liever dat het naast mij gebeurt dan achter mij (zo zwaar, een paard op je rug)

Naar je toekomen en begroeten is sociaal gedrag en goed. Idd even begroeten met aai of krabbel en dan gaan doen wat je wilt doen. Mijn shetten (vooral eentje van de twee) volgt mij daarna als een hondje bij alles wat ik in de wei doe (onze honden zouden er iets van kunnen leren) Ik maak daar helemaal geen probleem van zolang hij niet bovenop mij loopt of gaat klieren. Maar dat doet hij tegenwoordig eigenlijk niet meer omdat hij weet dat ik dat niet waardeer en hem dan wegstuur. Het meesjokken vind ik verder helemaal geen probleem. Gezellig toch.

Paardje wat toestaat dat je in zijn ruimte komt is gewoon een erg vriendelijk paard. Zorg ervoor dat je zelf goed op zijn houding let als je dat doet, ben zelf beleefd hierbij, anders ga je zijn tollerantie misschien onbedoeld misbruiken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 08:46

Ik ben nu al bijna anderhalve week intensief bezig met clickertraining en bijna twee maand met grondwerk en echt, ik heb al zo'n geweldige band met haar :D Ze loopt me niet meer omver, ze valt me niet meer aan, komt altijd begroeten, als ik met haar bezig ben is zij ook (bijna altijd) enkel met mij bezig, echt al een hele verbetering! Nu gaan we stilletjes aan verder clickeren en tussendoor inrijden, eens zien wat dat geeft. Aangezien ze in juli op buitenrit moet richting kerk moet ik echt zien dat ze tegen dan onder het zadel te vertrouwen is. Anders heb ik een probleem :?

Tot hier mijn update :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:46

Ik heb het allemaal even bijgelezen..ben ook bezig met mijn kersverse fjord..bijna 4 jaar, zo groen als gras en een enorme tank..daarbij ook nog eens directeur in het land...hij kan nu goed meelopen aan een slap touw achter me..soms schuin, soms recht...hij is wat van het happerige en doet dit vaak als ik dicht bij hem kom...vandaag had ie me in mijn arm te pakken onder een wandeling over de hei..in een reflex (deed nogal zeer) stampte ik op de grond,zei luid NEE en mepte met mijn vlakke hand op zijn borst..dit alles binnen een seconde..nu zit het me niet lekker dat ik hem gemept heb..schuldgevoel, blabla maar het was echt een schrikreflex van mijn kant...maar ik wil ook geen bijtpaard...we kennen elkaar net en hij is nogal imposant...hoe kan ik dit bijterige er uit krijgen? Ik vermoed dat het niet gemeen bedoeld is maar meer klieren..t is nogal een onbenul af en toe... In de bak volgt ie mij op gepaste afstand zonder touw en als ik ren, rent hij..als ik stop, stopt hij..maar met borstelen, wat ie dus nog maar een paar keer in zijn leven heeft meegemaakt, vertoont ie dan weer dit happen.. is het gewoon groeningheid of is de verhouding tussen ons scheef.. Vanaf begin juni komt ie bij me wonen en tot die tijd ga ik er 1 x pw heen..in juni ga ik wat lessen aan huis krijgen maar tot die tijd wil ik hem wel goed 'opvoeden'...tips zijn welkom!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:57

Hij doet jou pijn, jij doet hem pijn, is prima reactie hoor :j Soms beter iets te bruut maar op het goede moment, dan 30 keer te zacht...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:27

Je voelt je schuldig omdat je hem met vlakke hand een klap op zijn boeg hebt gegeven? Ik hoop dat dat schuldgevoel op jezelf is gericht, want je hebt jezelf zeker meer pijn gedaan dan hem }>
Ideaal gezien moet je hem voor zijn, maar bijten is gewoon niet acceptabel, ook niet als het speels is bedoeld. Mensenvel is daar gewoon niet sterk genoeg voor, dus direct leren dat het niet mag. Afhankelijk van karakter kun je hem leren dat lippen wel kan, maar tanden echt nooit. Dus een tik in snelle reactie is zeker acceptabel.
Bij een jong paard is het zaak dat je je eigen ruimte heel consequent bewaakt, als hij hapt komt hij ongevraagd in jouw eigen ruimte, laat jij dat toe dan weet hij dat hij dat kan maken en heeft hij (terecht) weer punten genoteerd.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:19

het schuldgevoel is ook naar mezelf..ik verlies mijn beheersing tegenover een dier zelden tot nooit..ik schrok van mijn eigen reactie. Waar ik een beetje me zit nu is dat het peerd dondersgoed weet dat dit niet kan..ik was nogal op mijn hoede na dit incidentje en hij probeerde weer toenadering te zoeken..ik deed mijn hand omhoog en zei krachtig NEE..z'n hoofd ging omhoog en hij ging zeg maar 'headbangen'...toch merk ik dat ie me op dit moment nogal uitprobeert...en omdat ik nul ervaring met een bijtend paard heb, wil ik zeker weten dat ik dit op de juiste manier afhandel...dus mocht ik zien dat hij weer een plannetje in dat dikke hoofd van hem aan het smeden is, wat kan ik dan concreet, preventief doen?

Bedankt voor de reacties!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:46

Blokken. Op het moment dat hij een hapje van je wil nemen, rek je je 'toevallig' net even uit, doe de vogeltjesdans of ga gymen. Zonder hem aan te kijken of je om hem te bekommeren.

Als hij dan je elleboog/arm of wat dan ook op zijn neus krijgt... jammer dan... jij rekte je toevallig uit en hij liep er zelf met zijn neus tegenaan. Eigen schuld.

Je kunt dat ook gebruiken als hij voor je gevoel te veel in je persoonlijke ruimte komt. (komt hij daar niet in, dan kan hij ook niet onverwacht bijten)

Als je van tijd tot tijd tijdens een wandeling opeens een behoefte voelt om je eens lekker uit te rekken of een maf dansje te doen, laat hij het uiteindelijk wel uit zijn hoofd om zo dicht bij te komen dat hij eens eventjes kan knijpen. Maar het is niets persoonlijks, omdat je niet eens op hem let.

Persoonlijk hou ik graag min 1 meter afstand als ik met mijn paard loop.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:48

kristelhans schreef:
het schuldgevoel is ook naar mezelf..ik verlies mijn beheersing tegenover een dier zelden tot nooit..ik schrok van mijn eigen reactie. Bedankt voor de reacties!

Paarden zijn er meesters in om dit naar boven te halen :D
Zolang je je daar bewust van bent en er niet intrapt, kun je dit spel goed winnen... :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:36

Dankjewel voor de uitrektip! Die ga ik dan de volgende keer maar eens uitproberen...Ik wil het meteen aanpakken voordat ie een loopje met me neemt dus dit lijkt me een goed begin. Kan ik dit ook doen als ik hem aan het poetsen ben? Omdat ik dan wel dichtbij moet staan..anders kan ik er niet bij haha..

Poetsen kent hij nog niet zo goed dus ik wil iedere poetsbeurt een aangename gebeurtenis maken...ook voor mezelf..ik heb gemerkt dat het dan wel meer lippenhapjes zijn maar ja..voor je het weet worden het knabbels en daarna happen uit je lijf..hoe kan ik dit dan aanpakken? Eerst alleen maar met wandelen doen? Hij is niet dom maar wel aardig 'hardleers' dus misschien valt het kwartje wel na een paar keer en gedraagt ie zich met poetsen ook.. mijn arm is trouwens blauw/paars/groen en een beetje rood en dik haha had ie me toch goed te pakken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:45

kristelhans schreef:
Dankjewel voor de uitrektip! Die ga ik dan de volgende keer maar eens uitproberen...Ik wil het meteen aanpakken voordat ie een loopje met me neemt dus dit lijkt me een goed begin. Kan ik dit ook doen als ik hem aan het poetsen ben? Omdat ik dan wel dichtbij moet staan..anders kan ik er niet bij haha..

Poetsen kent hij nog niet zo goed dus ik wil iedere poetsbeurt een aangename gebeurtenis maken...ook voor mezelf..ik heb gemerkt dat het dan wel meer lippenhapjes zijn maar ja..voor je het weet worden het knabbels en daarna happen uit je lijf..hoe kan ik dit dan aanpakken? Eerst alleen maar met wandelen doen? Hij is niet dom maar wel aardig 'hardleers' dus misschien valt het kwartje wel na een paar keer en gedraagt ie zich met poetsen ook.. mijn arm is trouwens blauw/paars/groen en een beetje rood en dik haha had ie me toch goed te pakken!

Altijd doen. Een paard neemt het niet persoonlijk als je het op die manier doet, maar laat het de volgende keer wel uit zijn bolletje. Het is niet de bedoeling dat je blauw en paard bent na het poetsen. Je paardje zal gewoon je persoonlijke ruimte in acht moeten nemen en hoe groot die ruimte is, bepaal je zelf.
Ik heb zelf ook zo'n nijpers en ik gebruik het dus ook als ik met hem bezig ben. Hij doet het vrijwel niet meer. Ik haal nooit naar hem uit. Ik rek bv gewoon mijn armen uit en als hij dan in de weg zit... tja... Maar hij kan het dus altijd uit de weg gaan als hij wil (Ik haal dus niet zijn richting uit, maar rek gewoon uit en hij bepaalt zelf of hij in die ' baan' is of niet)
Ze hebben dat erg snel door en ze snappen ook heel snel dat het heel simpel te ontwijken is. Gewoon baasjes ruimte accepteren en geen velletjes knijpen.

Je moet hier nl wel erg consequent in zijn. De ene keer toestaan en de andere keer niet, werkt nooit. Bijten, nijpen, velletje plukken mag niet. Nooit. Of altijd. :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:33

Dank voor de uitleg. Ik ben geloof ik wel consequent met alles maar ik wist gewoon even niet wat ik hier mee moest..ook omdat ik nog nooit een bijtend peerd gehad heb..ik ga je tips uitproberen en dan is het hopelijk binnenkort verleden tijd!