Longeren een ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shelley_026

Longeren een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 12:07

Hallo,

Mijn Haflinger van vijf wil/kan niet longeren. Afgelopen zomer toen ze drachtig was en ik er niet meer op wilde rijden hebben een vriendin en ik haar gelongeerd. Het ging een paar minuten goed tot ze zich los rukte en ontsnapte en de dijk op rende. We hebben haar makkelijk weer kunnen vangen gelukkig. Daarna nog weleens wat geprobeerd maar goed ze doet gewoon niks en op zich is het ook geen ramp want ik rij altijd buiten dus longeren komt niet zo heel vaak voor.

Nu zijn een vriendin en ik van plan om te gaan lessen en de dag na het lessen moet ze wel beweging hebben dat is beter voor haar spieren dus dacht ik als ik dan een keer wat minder tijd heb doe ik haar gewoon even longeren. Dus gisteren weer de stoute schoenen aangetrokken. Ik op mijn paard en mijn vriendin longeren. Als ik niks doen blijft ze of stokstijf staan met haar gezicht naar mijn vriendin en haar kont van haar af. Of ze gaat achterwaarts. Als ik haar zelf een klein aanzetje geef gaat ze wel rondjes lopen en blijft ze gaan maar zodra mijn vriendin de longeerzweep alleen maar van de grond afpakt ze doet er nog niks mee stopt mijn paard gelijk met lopen en loopt naar mijn vriendin toe gaat stil voor haar staan of doet een paar passen achteruit.

Ik zelf denk dat ze gewoon een hele vervelende ervaring heeft met longeren. Wat kan ik het beste doen. Kan ik haar op een goede manier weer leren dat longeren helemaal zo vervelend niet is of zal ik dit idee laten varen en de dag nadat ik een les heb gehad gewoon lekker buiten gaan rijden? Graag hoor ik jullie ideeen/ervaringen :).

Zarahk

Re: Longeren een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:10

Op zich wel fijn als ze zich wel zou laten longeren, dus ik zou zeker met het probleem aan de slag gaan.... Vaak komt dit soort gedrag idd uit een nare ervaring of uit onbegrip. Ik zou zeggen koop het boek van Lammert Haanstra, neem les, en gebruik op het begin een plaats waar een afgesloten longeercirkel is, zodat je voorkomt dat het voor haar voordeel heeft om zich los te rukken...

Heel veel succes...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:13

Longeer je in een longeerruimte of op een open wei oid? Als je een bak tot je beschikking hebt zet dan de helft af en probeer het eens om los te longeren. Kijk naar je eigen positie tegenover je paard en jou lichaamstaal/siganelen.

Kijk hier voor wat inspiratie.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:02

Begrijpt je haflinger wel goed wat de bedoeling is? Misschien snapt ze het niet als jij op rug zit en iemand vanaf de grond commando's geeft, terwijl jij in principe altijd vanaf de rug commando's geeft.
Misschien een tip om 1 of 2 weken achter elkaar voornamelijk te longeren, zodat de bedoeling wat duidelijker wordt en vertrouwen erin krijgt. ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:12

Verplaatst: OPG --> GVL