haflinger agressief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

haflinger agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 10:56

Hey!!

Ik weet niet of het topic hier goed staat, maar toch.

Ik heb een Haflinger van 7 jaar oud, die nu iets langer dan een jaar bij ons staat. Hij heet Safier en het is een ruin. Hij staat samen in de wei met onze andere pony, een merrie van 16 jaar oud.
Toen Safier net bij ons was, ging het super goed. Hij stond nog niet bij onze merrie in de wei. Safier was een echt knuffelpaard. Hij kwam heel graag bij je snuffelen en knuffelen. De merrie, Kelsey, vond hem wel aardig, ondanks dat er een draad tussen zat. Dus die hebben we na een week weggehaald en ze werden beste vriendjes. Voor zo ver ik weet stond Safier bij de oude eigenaar altijd alleen, hij had hem al als veulen. Dus voor Saf was het ook heel wat om bij een ander paard de wei in te mogen.
Ik heb me altijd al verdiept in Monty Roberts, Join-up enz. Ik heb er ook een boek van. Hoe eigenwijs dat ik was ging ik de Join-up proberen met Saier. Het lukte! Het resultaat was dat hij me zelfs achterna draafte, als ik rende. Dat waren echt super mooie momenten.
Safier was nog niet ingereden. We kregen een zadel van iemand te leen, die hij goed paste. Ik heb hem zadelmak gemaakt door middelvan de Join-up. Maar hij vond het zadel helemaal niet eng, hij ging gewoon wat anders doen. Safier loopt wel voor de kar, dus het bit kende hij al. We hebben Safier ingereden en het gaat onder het zadel wel redelijk.

Maar de laatste tijd, al 2 maanden ofzo, gedraagt hij zich agressief in de wei. Hij valt me aan als ik aan het uitmesten ben; hij rent op me a met zijn oren in zijn nek en tanden ontbloot. Aangezien ik als 9-jarige ook een keer ben aangevallen, en die pony stopte níet, schrok ik hier heel erg van. Hij valt echt vaak aan, ook als je aan de andere kant van het hek staat. Nu ga ik meestal uitmesten als ze hun hooi aan het eten zijn, voor mijn veiligheid.
Als je aan de andere kant van het hek staat, bijt hij ook naar je. Je kunt hem niet aaien. Dit gaat nu wel wat beter, het wordt minder.

Het gekke is; Zodra je hem vast hebt aan een halstertouw, of hij buiten de wei is, is het echt weer een schatje net zoals eerst. Met dat bijten over het hek gaat het al beter. Ik negeer hem gewoon en dan komt ie braaf snuffelen, en soms kan ik hem toch even aaien. In de wei gaat het ietsje beter. Laatst kwam ie toch weer naar me toe gerent en ik heb mezelf gedwongen te blijven staan, ik kon hem zelfs kriebelen!

Eigelijk zoek ik een oplossing dat ik zelf niet meer zo bang ben als een paard boos op me af komt gerent, en hoe ik het beter kan oplossen met zijn aanvallen. Ik wou wel een Join-up gaan doen, maar ik weet niet of dat zo verstandig is. Ik denk dat hij me gewoon uitprobeert... Wie heeft tips?

xxx hafjelinger

laurahi

Re: haflinger agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:47

Hoi,

Mijn pony (waarmee ik sinds zomer vorig jaar op de manier van hempfling werk) toont ook aggresief gedrag. Ik ben die zomer met haar een weekje naar cuscus geweest en het ging heel erg goed en daarna in die vakantie ook. Ze reageerde op de fijnste impulsen en we hadden een goeie band in één maand gekregen. Maar na de zomervakantie toonde ze aggresief gedrag met grondwerk en ze wil geen zadel op haar rug. Een tijdje geleden is het me weer gelukt om een beetje te beginnen met grondwerk en liet ze zadel en iemand die op haar rug zat weer even toe maar nu is het aggresieve gedrag weer terug gekomen en waarschuwt ze niet meer maar begint meteen te bijten. (ik ben al twee keer gebeten, geluk dat ik een dikke jas aan heb en er daardoor niks aan over gehouden). Volgens mijn lerares die ook een keer langs gekomen is komt het doordat ik niet goed in het hier en nu ben en met mijn gedachten ergens anders. Want toen zij met haar aan het werk ging, ging het allemaal heel erg goed, een daarna toen ik met haar aan het werk ging ook. Maar meteen de dag erna lukte het niet meer. Verzorgen ging tot nu toe goed maar laatst beet me ze toen ik één van haar voorhoeven wou pakken om uit te krabben. Nu denk ik dat, dat komt omdat ze last heeft van één van haar voorhoeven (want ze liep met grondwerk soms op de éne hand kreupel). Met wandelen is er niks aan de hand en luistert ze op de lichtste commando's.
Ik denk dus niet de hij je gewoon uitprobeert. Ik denk dat het komt door een fysiek probleem bij hem of een emotioneel, of ander probleem bij jouw. Misschien kan je eens proberen (zonder vooroordelen) Is met hem aan de gang te gaan en te bedenken dat al het gedrag dat hij toont (dan ook alles) doet om jouw iets te laten zien, dat alles wat hij doet iets betekent. En denk er ook aan dat paarden dit ook bij jouw zien, alle kleine lichaamssignalen die je laat zien betekenen iets voor het paard. Het kan ook zo zijn dat je emotie,gevoelens onderdrukt en dat hij daarom dat aan jouw wil laten zien (omdat roofdieren dit zelfde gedrag ook tonen)

Groetjes Laura

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:36

laurahi schreef:
Hoi,

Mijn pony (waarmee ik sinds zomer vorig jaar op de manier van hempfling werk) toont ook aggresief gedrag. Ik ben die zomer met haar een weekje naar cuscus geweest en het ging heel erg goed en daarna in die vakantie ook. Ze reageerde op de fijnste impulsen en we hadden een goeie band in één maand gekregen. Maar na de zomervakantie toonde ze aggresief gedrag met grondwerk en ze wil geen zadel op haar rug. Een tijdje geleden is het me weer gelukt om een beetje te beginnen met grondwerk en liet ze zadel en iemand die op haar rug zat weer even toe maar nu is het aggresieve gedrag weer terug gekomen en waarschuwt ze niet meer maar begint meteen te bijten. (ik ben al twee keer gebeten, geluk dat ik een dikke jas aan heb en er daardoor niks aan over gehouden). Volgens mijn lerares die ook een keer langs gekomen is komt het doordat ik niet goed in het hier en nu ben en met mijn gedachten ergens anders. Want toen zij met haar aan het werk ging, ging het allemaal heel erg goed, een daarna toen ik met haar aan het werk ging ook. Maar meteen de dag erna lukte het niet meer. Verzorgen ging tot nu toe goed maar laatst beet me ze toen ik één van haar voorhoeven wou pakken om uit te krabben. Nu denk ik dat, dat komt omdat ze last heeft van één van haar voorhoeven (want ze liep met grondwerk soms op de éne hand kreupel). Met wandelen is er niks aan de hand en luistert ze op de lichtste commando's.
Ik denk dus niet de hij je gewoon uitprobeert. Ik denk dat het komt door een fysiek probleem bij hem of een emotioneel, of ander probleem bij jouw. Misschien kan je eens proberen (zonder vooroordelen) Is met hem aan de gang te gaan en te bedenken dat al het gedrag dat hij toont (dan ook alles) doet om jouw iets te laten zien, dat alles wat hij doet iets betekent. En denk er ook aan dat paarden dit ook bij jouw zien, alle kleine lichaamssignalen die je laat zien betekenen iets voor het paard. Het kan ook zo zijn dat je emotie,gevoelens onderdrukt en dat hij daarom dat aan jouw wil laten zien (omdat roofdieren dit zelfde gedrag ook tonen)

Groetjes Laura

Dankje voor je reactie! Wij dachten eerst ook dat Safier iets had met de voorbenen en we zijn naar de paardenkliniek geweest. Daar hebben ze rötgenfoto's enzo gemaakt, maar er was niks aan de hand. Maar ik ga er goed op letten wat hij nou precies doet, dankjewel!!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:53

Oke, Ik hoor het wel als je nog iets te vragen hebt en wat je te weten bent gekomen. Het weliswaar moeilijk, dat vind ik met mijn pony die supergevoelig is ook.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:03

Staat hij nog bij je merrie? Soms vertonen ruinen verdedigend gedrag naar 'hun kudde' en reageren erg jaloers.

Als hij met ontblote tanden op je af komt, zorg je dat je altijd een longeerzweep bij je hebt of een mestvork of bezem of zo, zodat je hem op gepaste afstand kan houden.
Maak jezelf heel groot, brul zo hard je kan, en sla zo hard mogelijk, zolang dat maar niet op benen of hoofd is.
Niet zielig, dit is wat hij in de kudde ook zou ontvangen van een hoger in rang geplaatst dier, dat zou ook echt haar eigen gevoelens niet gaan onderzoeken en zich allerlei filosofische vragen stellen.

Wat de oorzaak van dit gedrag ook mag zijn, het is heel erg gevaarlijk en totaal ongepast gedrag!
Hij heeft hier ook al 2! maanden de kans toe gekregen, dus er is kans dat hij dit gedrag niet meteen opgeeft als jij een keertje je tanden laat zien.
Even volhouden dus.

Is er geen niemand die je kan helpen? Als je dit zelf niet durft of weet hoe je het aan moet pakken, niet blijven modderen hoor!
Jouw veiligheid is het belangrijkste!

@Laurahi: jouw verhaal is eigenlijk een beetje schokkend. Jij bent al een paar keer door jouw pony gebeten. Dus kennelijk heb je een zeer groot probleem met de rangorde.
Een paard kan met hoeven of tanden grote schade aanrichten en je verminken voor het leven. Hun eerste les moet dus altijd zijn die thuis te houden.
Een paard kan op genoeg andere manieren zijn eigenaar iets duidelijk maken als die ervoor open staat, dus een beetje basisbeleefdheid is niet te veel gevraagd.

Als ik jou was, zou ik heel snel zorgen dat je pony leert dat bijten not done is. Ik heb een litteken van een merrie op mijn arm, wilde haar veulen verdedigen en de eigenares wilde haar na het bijten niet straffen, ze verdedigde immers het veulen?
Nou, deze merrie snapte het signaal: ze heeft later ook nog een VA en hoefsmid gebeten en was als kinderpony onverkoopbaar.

Als je verstandig bent geef je de volgende keer minstens een brul, liefste een heel harde tik. Voor ze je in je gezicht grijpt....

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 10:02

randalinpony schreef:
Staat hij nog bij je merrie? Soms vertonen ruinen verdedigend gedrag naar 'hun kudde' en reageren erg jaloers.

Als hij met ontblote tanden op je af komt, zorg je dat je altijd een longeerzweep bij je hebt of een mestvork of bezem of zo, zodat je hem op gepaste afstand kan houden.
Maak jezelf heel groot, brul zo hard je kan, en sla zo hard mogelijk, zolang dat maar niet op benen of hoofd is.
Niet zielig, dit is wat hij in de kudde ook zou ontvangen van een hoger in rang geplaatst dier, dat zou ook echt haar eigen gevoelens niet gaan onderzoeken en zich allerlei filosofische vragen stellen.

Wat de oorzaak van dit gedrag ook mag zijn, het is heel erg gevaarlijk en totaal ongepast gedrag!
Hij heeft hier ook al 2! maanden de kans toe gekregen, dus er is kans dat hij dit gedrag niet meteen opgeeft als jij een keertje je tanden laat zien.
Even volhouden dus.

Is er geen niemand die je kan helpen? Als je dit zelf niet durft of weet hoe je het aan moet pakken, niet blijven modderen hoor!
Jouw veiligheid is het belangrijkste!

@Laurahi: jouw verhaal is eigenlijk een beetje schokkend. Jij bent al een paar keer door jouw pony gebeten. Dus kennelijk heb je een zeer groot probleem met de rangorde.
Een paard kan met hoeven of tanden grote schade aanrichten en je verminken voor het leven. Hun eerste les moet dus altijd zijn die thuis te houden.
Een paard kan op genoeg andere manieren zijn eigenaar iets duidelijk maken als die ervoor open staat, dus een beetje basisbeleefdheid is niet te veel gevraagd.

Als ik jou was, zou ik heel snel zorgen dat je pony leert dat bijten not done is. Ik heb een litteken van een merrie op mijn arm, wilde haar veulen verdedigen en de eigenares wilde haar na het bijten niet straffen, ze verdedigde immers het veulen?
Nou, deze merrie snapte het signaal: ze heeft later ook nog een VA en hoefsmid gebeten en was als kinderpony onverkoopbaar.

Als je verstandig bent geef je de volgende keer minstens een brul, liefste een heel harde tik. Voor ze je in je gezicht grijpt....

Bedankt! Dus ik moet gewoon met zweep die wei in gaan? Ik zal het straks proberen met uitmesten. Echt heel erg bedankt! Hij staat trouwens nog bij de merrie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:15

Ok!
En probeer je eigen angst de baas te blijven, doe je maar stoerder voor dan je bent!
Geen enkel paard heeft het recht zomaar op je af te vliegen, houdt dat maar in je hoofd!

De zweep gebruik je al als hij zijn oren ook maar plat legt, zelfs dreigen is fout gedrag.
Dus niet afwachten tot hij vlak bij je is, zorg dat je een soort kringetje van een paar meter hebt waar je hem nu niet toelaat.

josalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:11

randalinpony: slaan met een zweep heeft geen enkele zin, het is nogal nutteloos, het paard word alleen nog maar banger en kan nog gevaarlijker zijn.
maarja ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:14

Wat stel jij dan voor josalover?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:40

mijn merrie valt afentoe ook uit het niets aan. Soms minder heftig, soms gaat ze totaal uit haar dak. Dan moet ik haar
trappen echt ontwijken. Soms als ik dan even wacht en het weer probeer is ze weer normaal, en net zoals bij jou, zodra je haar hebt is ze hartstikke braaf.
Ik denk dat de Join Up voor jou paard niet zo geschikt is. Het kan namelijk zonder de juiste lichaamstaal/houding tegen over het paard hartstikke uitdagend overkomen.
Een zweep mee nemen heeft idd geen zin omdat dit het gedrag alleen maar versterkt of het paard angstig maakt voor de zweep.
Ik zou elke keer voordat je naar je paard gaat ,even de tijd nemen om echt zeker van jezelf te worden en blij zijn. Want ik merk ook met mijn eigen pony, dat dit enorm helpt.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 10:38

Maar ik kan niet eens ín de wei komen, hij staat bij het hek gewoon te bijten. Iemand moet hem altijd weg lokken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:18

Hafjelinger, je hebt een heel serieus probleem.

Zorg dat je iemand vindt die je kan helpen om dit op te lossen.
Niet bij je paard in de weide kunnen komen is een heel ernstig probleem en het geeft aan de de verhouding tussen jou en je pony volledig scheef zit.

Is er niemand in je omgeving die je kan helpen?
En wat vinden je ouders hiervan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:20

ik ga mee met randalinpony:
het is behoorlijk uit de hand gelopen!
zoek goede hulp, die is best wel te vinden(dit hoeft niet eens een natural te zijn, maar iemand met ballen en verstand van paarden)

let op je eigen veiligheid!
dus ga niet zomaar mee de wei in oid!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:50

Zoek goede hulp idd, maar dan ook echt goede! Siskh zegt dattie niet eens natural hoeft te zijn maar dat is misschien niet zo'n goed idee als jij hier wel verder mee wilt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:20

@greenrider: IMO is een goede paardentrainer, een goede paardentrainer, natural of niet.
ik heb liever dat ze stopt met natural en goed consequent is dan dat ze zomaar verder gaat met join-ups doen e.d.
nu zijn er ook wel goede natural trainers te vinden, maar het is IMO geen vereisde!

eerst de basis, en dan verder gaan op de goede weg

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:45

Ik ben het met Siskeh eens. Natural of niet, hier moet eens even flink de rangorde bevestigd worden.
Maakt niet uit vanuit welke 'stroming' dat gebeurt, als het maar gebeurt.

Er zijn heel veel eerlijke en kundige paardenmensen in alle richtingen te vinden, en dit gedrag vraagt om veel ervaring en weten wat je doet.

Overigens schrik ik van mensen die bijna schijnen te denken dat vanuit het niets uitvallen -of omdat je paard zijn dag niet heeft- normaal is.

Dat is het nooit. Als mijn paarden dit zouden lappen (maar dat doen ze niet, zelfs mijn flesseveulen niet) dan hadden ze een serieus probleem.
Als mijn ponys dit met hun alphamerrie zouden flikken, een nog serieuzer, want die zou het niet bij 1 klap laten maar ze de hele wei doortimmeren. ;)

En ik kan tussen de kudde minis doorlopen als ze hun middagdutje doen, en ze stuk voor stuk aanhalen terwijl ze blijven liggen, dus wat vertrouwen betreft zit alles hier snor. ;)

Dat zweep of bezem dit gedrag erger zou maken, ja, misschien als je zulke hulpmiddelen fout inzet.
Maar jij moet je ten eerste kunnen verdedigen en als je bij een paard de weide ingaat dat je aanvalt moet je hem op afstand kunnen houden.

Ten tweede is je gedrag veel belangrijker, stoer doen en precies op het moment dat je paard dreigt aan te vallen een keiharde mep geven verstaan ze prima en maakt ze dus niet bang.

Een paard weet donders goed dat hij met dit gedrag een tegenreactie kan uitlokken, maar jouw reactie bepaalt wel of hij daarna genoeg heeft gehad of nog een poging gaat wagen om de baas te blijven.

Het is dus heel erg belangrijk dat je stevig in je schoenen staat als je dit doet, als je achteruit gaat lopen of je klein maakt, dan is dat gewoon gevaarlijk.

Vandaar mijn tip er iemand bij te halen.

Ik ben erg benieuwd wat je gaat doen, Drafjelinger. Ik zag je leeftijd in je profiel en ik denk dat het meespeelt dat je nog jong bent en niet zoveel overwicht hebt.

Ik heb eerder een meisje met een groene haflinger lesgegeven, toen ik erbij werd gehaald viel de pony haar tijdens het longeren aan.
Met wat tips en voordoen was dat zo opgelost en ze heeft nog jaren veel plezier met de pony gehad.
En de pony was zo dol op haar dat hij haar overal volgde. ;)

Veel succes nog!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:00

dan zijn we het hier niet over eens.
Ik denk namelijk dat zodra een geen natural (als het natural is natuurlijk wel een goede) is dat
dit paard voor de rest van zijn leven verpest kan worden.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:13

GreenRider echte paardenmensen, van voor de tijd dat er gesproken werd van Naturals, blijken vaak instinctief/vanuit traditie hetzelfde te handelen als zogenaamde naturals. Het maakt niet uit welke naam je eraan geeft. Ook een andere ervaren verstandige trainer kan dit probleem zonder geweld oplossen en zal dit paard echt niet verpesten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:40

@greenrider: wat kan een natural trainer wat een "gewone" trainer niet kan?
en trouwens naturals gebruiken ook "geweld" als het nodig is...

maar is TS al op zoek naar iemand?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:47

Greenrider, een paard dat het signaal krijgt dat trappen naar mensen best oke is, is voor zijn leven verpest. Zeker als het paard door krijgt dat hij jouw gedrag ermee kan aanpassen.

Zon paard kan namelijk een mens vroeg of laat enorm beschadigen, invalide slaan of zelfs dood.
Ze hebben die kracht nou eenmaal, en als je veilig met je paard wilt omgaan, zul je vrij snel duidelijk moeten maken dat ze hoeven en tanden thuis moeten houden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 00:56

Inderdaat heel snel er iemand bijhalen die dit probleem echt durft aan te pakken, voor er echt ongevallen gebeuren.
Een paard heeft niks aan jou als vriend, hij heeft een leider nodig, en op dit moment is die er niet.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:59

Bedankt voor alle reacties! Mijn vriendin, een meisje die met Ijslanders werkt, kan ook goed met paarden omgaan. Kelsey heeft dit gedrag ook gehad, maar maar één keer. Toen is zijn de wei in gegaan en is ze ook blijven staan toen ze aanviel. Ik denk dat ik haar even vraag.

@randalinpony: Mijn ouders vinden het ook gevaarlijk, maar gaan zelf ook niet de wei in. M'n moeder heeft sowieso niks met paarden.

Ik probeer me wel stoer op te stellen, maar dat lukt me niet. Komt denk ik omdat ik een keer keer door die merrie ben aangevallen die níet stopte.
Op dit moment gaat het best wel goed, ik vang hem nog steeds door hem naar het hek te lokken met iets lekkers. Uimesten doe ik nog steeds met hooi....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:03

tja je kunt nog zo stoer proberen te doen, maar zolang je zelf van binnen voelt dat je het niet bent zal je paard er ook niet naar "luisteren".
goed dat je, je vriendin vraagt!
mocht je er toch niet uitkomen zijn er altijd mensen die je kunnen helpen!tis helemaal geen schande om er hulp bij te vragen!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:13

Dat bedoel ik nou ook, als je je van binnen niet zo voelt en het uiterlijk wel zo voordoet zou het meer kwaad dan goed doen. Misschien kan je eens proberen om tegen je paard te zeggen dat je bang word als hij zo doet. Ik denk ook dat het goed is als je iemand erbij haalt die ervaren is. En als hij echt bijt (doe ik bij mijn pony ook) dan moet je tegerlijker tijd een tik geven op zijn neus. En daarna niet boos worden maar liefkozend erover aaien. (uitzelfverdediging, zo doen paarden het ook.)

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:17

blue_sky schreef:
GreenRider echte paardenmensen, van voor de tijd dat er gesproken werd van Naturals, blijken vaak instinctief/vanuit traditie hetzelfde te handelen als zogenaamde naturals. Het maakt niet uit welke naam je eraan geeft. Ook een andere ervaren verstandige trainer kan dit probleem zonder geweld oplossen en zal dit paard echt niet verpesten.

Het verschil is dat naturals het interpreteren als een probleem (lichamelijk) bij het paard of omdat het paard de mens spiegelt.
Traditionele trainers (niet alle) denken vaak dat het paard eigenwijs is en onder het werk vandaan wilt komen en gebruiken vaak fysiek geweld om dit op te lossen.