[AR] hoe haflinger voor de kar begeleiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe haflinger voor de kar begeleiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 16:48

Ik wil van de zomer stanley voor de kar beleren. Alleen zit ik met 1 klein probleempje

Stanley kan nog wel eens dingen die van achter komen raar reageren. bijv, door even naar voor te schieten of een bok te geven.

Nu was ik vandaag aan het wandelen met hem. En toen hoorde hij een fiets met een raar geluidje achter zich en toen ging die even uit zijn dak. Hij maakt een bok en ging met 4 benen de lucht in. Het rare was je voelt geen spanning aan de de touw, En naar een paar keer zeggen dat het over is. Liep die weer braaf door.

Gelukkig gebeurd dit niet heel vaak dat hij zo reageert meestal reageert hij wel goed. Alleen als ik hem voor de kar zet, dan gebeurt het ook achter hem. Hoe kan ik het beste hem aan de geluid van de kar wennen?

Ik zelf dacht van als er mensen in de bak aan het mennen zijn bijv, tijdens menles dat ik dan gewoon samen met stanley naar de bak toe ga en dan gaan kijken zodat hij weet dat het wat voor geluid het is. Maar ik ken hem ook goed genoeg dat het hem dan niks intreseert.

Ook heeft het beetje met zijn frisheid te maken. In de zomer reageert hij er nog minder op, op dingen achter hem. Maar hij kan er wel op reageren,

Dus hoe kan ik dan zorgen dat hij dan als hij voor de 1e keer achter de kar gaat hij bijv, niet uit zijn plaat gaat. Nu dacht ik mischien een keer 2 span? met een ervaren paard er naast

Zowiezo ga ik hem zelf niet voor de 1e keer voor de kar zetten maar iemand die ervering heeft en al meedere paardjes voor de kar heeft beleerd. Ik ga er hooguit de 1e keer naast lopen zodat ik hem begeleid. Gelukkig is wel bij hem zo als hij gek doet en ik zeg dat het klaar is, dan is het ook klaar ook. Maar hoe kan ik hem er op voorbereiden?

achter hem lopen met 2 lijnen vind hij ook goed. Maar hij reageert vooral op rare geluidjes achter hem

hafjelinger

Re: hoe haflinger voor de kar begeleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:50

Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Maar schrikt hij alleen als hij het hóórt? Want als het ook om zien gaat, kun je oogkleppen proberen. Een tweespan kan misschien wel een oplossing zijn. Verder zou ik veel met hem oefenen met vreemde geluiden. Dan kun je hem misschien leren er niet meer op te reageren. Maar dat is natuurlijk ook best moeilijk. Tja, ik weet het niet. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:53

Dubbelspan kan ook levensgevaarlijk zijn in dit geval, als ie aan de kletter gaat neemt ie spangenoot mee. Ik zou hem professioneel laten beleren. En in dat geval hoef je er zelf niet eens naast te lopen ;)
Een ervaren beleerder weet heel goed hoe je een paard de eerste keer moet inspannen maar zal hem niet meteen tussen de lamoenbomen douwen maar eerst er achter lopen, slepen enz.
Verder raad ik je aan om hem voor de kar te zetten en niet erachter ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 19:58

haha ja ik bedoel ook voor de kar.

En idd we gaan eerst ook achter hem lopen enz.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:07

Ik zou eerst gaan oefenen met dubbele longe, dus twee longeer lijnen en jijzelf achter je paard zodat hij de hulpen leert kennen. Ik zou hem niet direct al voor de kar knopen als je bang bent dat hij daarvan aan de kletter gaat daarnaast kan hij je hele karretje wel eens kapot kunnen trappen... Span anders eerst een balk of iets anders kleins, daarna een baksleepje om hem rustig aan het idee te laten wennen dat er iets achter hem vast zit. Dubbelspan zeker weten niet doen, idd omdat hij dan zn spangenoot meesleept maar ook omdat een paardje beter eerst enkelspan kan leren en hiermee ervaring om gaat doen voordat hij in het dubbelspan gaat.. Succes ermee! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:09

Maydine, met twee longes zit je met je handen vol overtollige lijn, longeerlijnen zijn veel te lang voor dit doel. Beter is om een leidsel te nemen.
Verder is het gevaarlijk om een klein iets als een balk te nemen, die vliegt bij het minste of geringste door de lucht met het risico dat je die tegen je hoofd aan krijgt.
Goed materiaal is het halve werk, heb je dit niet voorhanden, dan niet doen.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:32

Mmh nee daar zit wat in.. Ik heb zelf de materialen etc. wel maar niet iedereen heeft dat dus vandaar dat ik een beetje in andere oplossingen zat te denken.. maar das niet handig nee..:S Wanneer de materialen en de ervaring niet aanwezig is zou ik me paardje toch naar een professionele stal brengen om hem te laten beleren..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:45

Ik zou eerst gewoon met dubbele longe longeren en dan naar een belerings stal brengen.
Mijn paard is nergens van onder de indruk (zelfs de carnavals wagen) maar ging wel aan de kletter met een band achter d'r aan.
1 maandje bij de belerings stal en ze is onwijs goed beleerd!
Zij stond bij onder de kastanje (aanrader!) en ik haalde in de tussentijd mijn koetsiersbewijs :D
Het koste een paar duiten maar het was het méér dan waard! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:53

Succubi, met een dubbele longe longeren, is iets totaal anders dan lopend met een paard mennen ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:12

@Suleilitha: Ik bedoel ook meer met dubbele longe beginnen te longeren. En dan met dubbele lijnen werken en daarmee de commando's etc er al in werken :)
Maar aangezien het paard iets engs vind als er iets achter gebeurd zal ik eerder dubbele lijnen longeren zodat de lijn erachter langs loopt en niet je gezicht ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:13

Je gezicht?? Loop jij dan met je neus in de staart, als je achter een paard aanloopt die je traint aan de lange leidsels? ;) Beetje aparte werkwijze lijkt me, je zorgt toch dat je buiten bereik van de achterbenen blijft?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:50

Als ik echt met LL werk dan sta ik net naast de flank/bil van mijn paard. Als zij dan trapt dan richt zij minder schade aan dan als ik anderhalve meter van haar af sta.
Je kan beter bijna tegen je paard staan dan een stukje ervan af zoals veel mensen doen als ze het eng vinden.
Maar goed, dat is een andere discussie.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:17

stanley geeft niks om dubbelelijnen. Ik longeer ook vaak met een pessoatuig en dat gaat ook super al vanaf het begin dat ik het om deed. Zelf 1e keer gaf hij er niks om. 1e keer tuig gaf hij ook niks om. 1e keer menbit in gaf hij niks om.

1e keer dat er een menwagen in de bak was gaf hij niks om. ik kon gelijk al heel dicht bij de kar komen zodat mensen op de kar hem konden aaien.

oefenen achter hem lopen had hij ook gelijk door. Daarom denk ik ook dat hij ooit voor de wagen heeft gestaan teminste zo wie zo het begin

hij is lang hengst geweest. En mijn ervaring is dat ze vaak hengsten eerder voor de kar zetten dan onder het zadel.

Daarom breng ik hem niet naar een beleerschool. Wel gaat er iemand op stal mij helpen die al meerdere paarden voor de kar heeft beleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:22

Waar baseer je op dat men vaker hengsten voor de kar zet dan ze onder het zadel rijdt?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:19

Dat een paard braaf is en dingen snel oppakt betekend niet dat ze het al eerder hebben gedaan!
Juist dán moet je er rekening mee houden dat het mis kan gaan!

Mijn merrie was super de super braaf voor de 1e keren voor de wagen!!
Maar toen ze een keer naar een bal keek, opzijsprong en de boom om een paal kwam besefte zij dat ze vast zat ging ze door het lint omdat ze dus nog groen was.
Daardoor bang voor de wagen en heb ik haar alsnóg naar een belerings stal moeten brengen.
Als ik haar meteen daarnaartoe had gebracht zou ze binnen 2 weken klaar zijn geweest en nu heeft ze er een maand moeten staan.

Maar dat ze braaf zijn en snel dingen oppikken betekend echt nog niet dat ze ervaring hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 17:23

Nou inderdaad Succubi, ik ben twee jaar geleden nog de fout ingegaan op die manier, omdat ik iets teveel vertrouwen had in paardlief. Tijdens een van de eerste trainingsritjes begon het te regenen, dus met gezwinde spoed naar huis, even geen gevaar ziend. De leidsels werden spekglad, wat ik met een handvol zand niet kon verhelpen. Boemtsjakkastjakkaboem met de kar een lantaarnpaal geraakt die al jaren op dat ene hoekie stond en wat een verrassing dat die 's avonds geen licht meer gaf :D
Goed afgelopen, thuis de boel rechtgebogen en gelijk weer ingespannen. Maar het zijn en blijven beesten, en in feite kun je een paard nooit vertrouwen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:41

ja daar hebben jullie ook weer gelijk in.

:o

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:54

Het is niet om je de les te leren hoor, zo kan dat misschien overkomen via tekst.
Maar echt een waarschuwing :).
Ik dacht zelf ook aangezien ze zo mak en braaf is dat het zo gedaan was (en dat was het achteraf ook toen het goed werd gedaan)
Maar ik zie dat je uit Maarssen komt. Ik raad je echt http://www.onderdekastanje.nl/ aan.
Het kost wel wat maar als je paard zo braaf is zouden ze binnen een maand klaar zijn met beleren. Dat was bij mij ook zo en als je er 3 weken staat dan betaal je ook voor 3 weken en niet de hele maand.
Daarnaast heeft het zelf beleren van Marny mij meer gekost aan de schade aan de wagen en een kapot tuig dan als ik haar gewoon daarheen had gebracht :')
Ze zijn erg goed en eerlijk tegenover je paard en mag je elke dag langskomen en kan je ook gebruik maken van hun bak en de onwijs mooie omgeving.
Verder kunnen zij ook je kar en tuig beoordelen. De laatste dag hadden wij onze wagen en tuig mee en heeft hij alles mooi op maat gemaakt en hebben we met eigen spul een rondje gement om er zeker van te zijn dat alles goed ging.
Ook tussendoor vragen ze je te komen zodat je betrokken bent bij het mennen want je moet het tenslotte uiteindelijk zelf kunnen :).
Echt een aanrader :)