4,5 jarige hengst @ parelli

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

4,5 jarige hengst @ parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:22

Hoi,

een tijdje geleden heb ik manlief eens lief aangekeken en heeft hij filmpjes gemaakt van mij aan het werk met aard een 4 en half jarige fjordenhengst . Toen ik hem kocht was hij enorm dominant, maar sinds we begonnen zijn met parelli zijn wij 2 handen op 1 buik.

Ik heb de dvd's niet ,maar krijg regelmatig les . We zijn nog niet ver maar het is een begin.

Commentaar is uiteraard welkom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puchje

Re: 4,5 jarige hengst @ parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:30

Het eerste wat me opvalt aan deze filmpjes is dat hij nog steeds onwijs dominant is. Het zijn ontzettend subtiele signalen die hij doorgeeft dat hij nog steeds doet wat jij niet wilt. "Wat zal ze hier van zeggen als ik dit doe, hihiih"
Hij stapt bijvoorbeeld veel te lang door bij de porcupine, zodat hij onder de druk uitkomt. Tuurlijk, dit is op zich wel de bedoeling, maar het getuigt wel van dominantie. Probeer bij de porcupine eerst te aaien (friendly), dan pas lichte druk en bij 1 stapje weer friendly. Hij moet net zo ver weg lopen als jij aangeeft te willen. Niet te ver dus. Los dit op met veel friendly doen, als jij stopt met duwen en hij loopt door, ga je achter hem aan en doe je ondertussen friendly. Als hij stopt met draaien, dan pas stop jij ook. Ben hem slimmer af, want hij is jou slimmer af!

Ook bij circling, send gaat keurig, maar hij gaat in draf. Jij zet hem terug, jij moet stappen. Ik denk dat dit hier goed is.

Waar je echter wel op moet letten is dat je gaat ziet wanneer paarden zelf een game gaan aanbieden en om daar op in te spelen. Aanbieden is iets anders dan aannemen.
Probeer jezelf hier in te trainen.

Succes!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:54

Allereerst: Wat een ontzettend gaaf paard!!!

@Puchje, die 'onwijs dominante' dingen zie ik er echt niet in, ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar 'onwijs dominant' ziet er in mijn ogen anders uit.

Ik zie een stoer paard, actief, levendig met weinig opposition reflex. Keurige L1/L2 nivo filmpjes. Hij reageert goed op jouw energie en positie, blijft uit jouw ruimte met stick-to-me, zowel voor- als achterhand wijken netjes. Niets op aan te merken!

Te lang doorstappen bij porcupine zie ik niet als teken van dominantie, maar ofwel aangeleerd (nog geen stopteken geleerd) of angst. En in geval van deze stoere hengst denk ik meer aan dat eerste.

Wel een tip: als je hem laat lopen met het zeil op zijn rug, is het verstandig om het zeil met 1 hand op de schoft vast te houden zodat het er niet af kan waaien. Nu lijkt hij er niet echt bang voor, maar als hij een aantal keer ontdekt dat hij er onderuit kan rennen, zou hij dat kunnen aanleren.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:12

Hoi,

bedankt voor jullie reactie's. Hij is een enorm dominant paard geweest het gaat beter en beter, maar mijn lesgever zegt het me ook altijd. Ik moet oppassen want hij is altijd aan het denken wat hij kan doen om ergens onderuit te komen .

Bij de porcupine kan het mijn fout wel zijn. Ik neem aan dat je het filmpje bedoelt waar ik zijn achterhand omzet ? Hij gaat al opzij als ik naar zijn achterhand kijk en dat doe ik in dit filmpje ook wel. Ook wel onbewust. Een echt stopteken hebben we nog niet geleert. Doet hij iets goed dan doe ik de string over zijn rug en streel ik hem hier mee. Ook tijdens de sideways , als hij een paar keurige passen opzij doet string over zijn rug en friendly . Daarna mag hij gewoon even rustig bij me staan.

Nog eens bedankt voor jullie reacties.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:06

@callippo:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zie ook gewoon oefeningen die nog niet 'af' zijn maar dominantie zie ik niet.
Paardje doet zijn best en jij ook.
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-02-09 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, graag alleen quoten indien nodig.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:54

hij is dominant: probeer duidelijk met je lichaamstaal te zijn, dan komt alles goed

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:20

Ik vind het er wel goed uit zien, maar inderdaad duidelijk blijven met je lichaamstaal. Echte dominantie zie ik niet zozeer, wel een een paardje die je nog niet 100% vertrouwd, maar dat komt vast wel goed :)
(haha dat accent van die man :P )

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:03

Ziet er goed uit, prima L1!

Pas wel op dat je met de porquipine van de achterhand niet z'n neus omtrekt; geef iets meer ruimte met je leadrope.

Ga vooral zo door!