Als ik longeer doe ik dat de laatste tijd met touwtjes, dat bevalt heel goed. Het touw gaat door een lusje wat aan de singel tussen de voorbenen zit door, dan links en recht naar de bitringen van via de bitringen naar de longeersingel aan de zijkant. Meestal werk ik dan van vrij lang touw op naar wat korter, maar nooit zo gek kort.
Maar goed, het punt is nou

Aan de longeerlijn was echter 3 keer niks. Hij doet het volgende: Zelfs als de touwtjes nog heel los zitten gaat hij overdreven naar binnen kijken, hij houdt zelfs zijn hele hoofd scheef met de neus naar binnen. Daardoor neemt hij de buitenschouder helemaal niet meer mee, hij buigt nl alleen met zn hoofd en hals maar ook niet echt door zijn lijf. (voor zover ik dat kan inschatten).
Doordat het touw eigenlijk 1 "geheel" is kan ik niet de buitenkant wat korter maken. Ik zou hem met bijzetteugels kunnen gaan longeren (die blijven aan beide kanten natuurlijk op 1 lengte), maar hij loopt verder juist heel fijn op die touwtjes. Gister had ik uiteindelijk eens geprobeerd wat er zou gebeuren als ik de touwtjes er gewoon aan liet en dan alleen aan de buitenkant (nogsteeds rechtsom) een bijzet deed. Dat hielp wel, hij kan daardoor zijn hoofd natuurlijk nooit meer extreem naar binnen doen omdat hij begrensd wordt door de bijzet. Maar of de combinatie van 2 verschillende hulpteugels nou een oplossing is?

Ook kan ik hem alleen redelijk recht houden op een grote volte, als ik de volte kleiner wil maken gaat hij helemaal extreem naar binnen kijken.
Wat zouden jullie met zo'n geval doen?